• Mysgos

Mirakeltråden - del 9

Mirakeltråden - del 9

Dags igen för en ny tråd!
    Tiden bara springe iväg och så gör även sommaren.
    Men ännu kan vi njuta lite till av varma sommardagar och härliga bad med våra sköna 2 åringar!
    Och denna tråd kommer även räcka in till hösten, så vi får väl se hur många trotsiga 2 åringar vi har då i tråden.

Här är listtråden där vi skriver in vad våra 2 åringar väger, men även vad ny tillskotten väger!
    www.familjeliv.se/Forum-11-264/m44774246.html
  • Svar på tråden Mirakeltråden - del 9
  • MallaMojs

Åhh, ni pratar träff ser jag Låter kul, men kanske ett för stort projekt för mig... Jag kommer ha barnen ojämna helger, men som sagt, kanske ett för stort projekt...

Tack för feed-back, vänner

*~~* Cornelia & Izabella 070602 *~~*
  • Mysgos

Idag på kafferasten berättade en kollega till mig att hans vänner hade gjort en insemination och när barnet föddes så var det en dvärg.

Trodde inte sånt kunde ske!
    Blev jätteförvånad!
    Vad har de för koll på spermabanken?
    Får vem som helst komma och lämna ett prov utan att de kollar upp mannen ifråga alls?
    Jag menar, de lär ju ha märkt när någon knappt når över disken och försöker lämna in sitt spermaprov att personen ifråga var en dvärg.....
    Det måste väl ändå vara en genetisk orsak till att en människa blir en dvärg?
    Eller?

♥ (¯`°?.¸ ♥Mamma till Viktor - våran lilla segrare!!♥¸.?°´¯) ♥
  • Mysgos
    lilla fru snigel skrev 2009-08-13 10:02:34 följande:
    Vi gör väl som sist, delar på kostnaderna ni får?Hemma och vabbar idag. Ida har gråtit hela natten. :( Vet inte vad som var värst, växtvärken eller ont i magen som hon klagade på. "Illa magen, illa benet" sa hon hela tiden. Skönt iaf att hon kan tala om vad som är fel. Hade inte hjärta att väcka henne när hon äntligen somnat, för att sedan släpa iväg henne till dagis efter den här natten. Funderar också om det var ett bakslag efter att hon börjat dagis igen. I måndags så skickade hon iväg A men igår hade hon varit ledsen sa personalen. Hon hade stått och sagt så här: Mamma bobbbar, pappa bobbar, Ida dadis. Ida gå hem, mamma kommer snart... *pluttan*
    Usch vad jobbigt!! Det var BRA att du var hemma med henne idag tycker jag.
    Gumman....
  • Nena70

Mysgos, de kollar säkert vad de kan när det gäller spermadonatorer, men de flesta dvärgar föds nog av normalstora föräldrar? Antar att det kanske behövs anlag från båda föräldrarna.

• JsN

Mysgos, man får inte ha några kända genetiska sjukdomar. Sedan är inte all kortvuxenhet ärftlig heller utan det kan ske spontana förändringar. (Och lika troligt som att donatorn haft en okänd genetisk defekt så kan ju hon som blev inseminerad haft det)

• lilla fru snigel

Mysgos
    Min moster är vad många kallar dvärg. I själva verket så har hon en kromosomavvikelse, sk Turners syndrom som bl a gör henne kortväxt och steril. Denna sjukdom är det slumpen som avgör om man drabbas av den eller inte. Min moster har väl en lindrig form kan man konstatera när man läser på om det men är som sagt kortväxt, 142 cm lång. Hon har på äldre dagar (hon är 60 nu) fått problem med knän och höfter som troligen beror på tungt jobb (jobbat med gravt utvecklingsstörda) och just kortväxtheten. F ö är hon som vem som helst, har väl haft lite svårt med matte i skolan (men vem hade inte det?) och alltså helt normalbegåvad. Hon är världens underbaraste människa.Finns isf värre handikapp som man kan få och som man inte kan gardera sig mot.

• lilla fru snigel

Isf är jag mer rädd för den sjukdomen som ev Ida kan vara bärare av... Men A skulle ju just p g a detta inte få donera sperma heller...

• Mysgos

Men är det verkligen inte en genetisk sjukdom om man är en dvärg och då menar jag inte sjukdomen som din moster har Snigel, för 1.42 är väl egentligen inte dvärg "storlek" de blir ju sällan över metern.
    Jag har försökt googla lite på saken och där hittar jag bara att det är en genetisk sjukdom och att den däremot kan hoppa över en generation. Så mannen som lämnade behöver inte vara dvärg själv men ha nära släkt som är det.

Det jag känner mig undrande över är varför inte en sperma bank kollar detta?
    Jag menar, man kan på vissa ställen få välja hårfärg och ögonfärg osv när man får donerad sperma, men borde man inte då också vara lite "säker" på att inte få genetiska sjukdomar på "köpet"?

• JsN

Mysgos, inte dvärg, kortvuxen! Fö se mitt förra inlägg.

• Singha01
    Mysgos skrev 2009-08-13 19:27:28 följande:
    Men är det verkligen inte en genetisk sjukdom om man är en dvärg och då menar jag inte sjukdomen som din moster har Snigel, för 1.42 är väl egentligen inte dvärg "storlek" de blir ju sällan över metern. Jag har försökt googla lite på saken och där hittar jag bara att det är en genetisk sjukdom och att den däremot kan hoppa över en generation. Så mannen som lämnade behöver inte vara dvärg själv men ha nära släkt som är det. Det jag känner mig undrande över är varför inte en sperma bank kollar detta?Jag menar, man kan på vissa ställen få välja hårfärg och ögonfärg osv när man får donerad sperma, men borde man inte då också vara lite "säker" på att inte få genetiska sjukdomar på "köpet"?
    Fast det kan ju fortfarande lika gärna vara mamman som bär anlagen.

Ang. träff så har vi sannolikt möjligheter att fölägga en träff på vår församlingsgård och det är gratis. Sen delar vi givetvis på mat & dryck.
    Jonathan & Samuel två verkliga mirakel.
Svar på tråden Mirakeltråden - del 9