• kaffemamma

Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 5

För dig som är ny rekommenderar jag alla bra länkar och tips på de tidigare trådarna med samma namn. Denna tråden är tänkt främst för att samla länktips och prata om olika behandlingsalternativ. För mer allmäna inlägg om våra barn med autism rekommenderar jag Autismtråden.

Här är alla välkomna att berätta om sina erfarenheter och fråga om andras, ge lästips osv. B6, omega 3, Lövåås-metoden, kommunikativ ridning, DAN-läkare, syrgasbehandling, dieter, Son-Rise-programmet, pratdatorer, sensmotorisk träning - det är en djungel och personligen vill jag gärna ha så mycket information som möjligt för att se vad som passar oss. Alla inlägg är välkomna, och som vanligt är de flesta av oss inte experter utan var och en måste göra sin egen bedömning av vad som är värt att undersöka vidare.

Den som är intresserad av att komma i kontakt med DAN-läkare, eller vill veta mer om biomedicinsk behandlingkan ta kontakt med BAN! (behandla autism nu) www.behandlaautism.nu Där finns även ett nystartat diskussionsforum.

Välkomna gamla som nya!

• Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 5
  • Bollas

Hej, jag har en liten fråga.
    Jag är ny på detta och vet inte mycket om de olika behandlingsmetoderna det står om härinne. Är det någon metod som ni menar passar bättre till riktigt små barn? I vilken ålder kan man börja "träna"?
    Kan någon tipsa om bra länkar med information om olika metoder, tex. IBT osv.?
    Tack :)

• Nilsfar
    Bollas skrev 2009-10-04 15:53:49 följande:
    Hej, jag har en liten fråga. Jag är ny på detta och vet inte mycket om de olika behandlingsmetoderna det står om härinne. Är det någon metod som ni menar passar bättre till riktigt små barn? I vilken ålder kan man börja "träna"? Kan någon tipsa om bra länkar med information om olika metoder, tex. IBT osv.?Tack :)
    Hej Bollas!

Vi jobbar väldigt son-riseinspirerat med vår son. Det bygger på att utveckla ögonkontakt, samspel, kommunikation och flexibilitet i första hand.

Vi arbetar med att på samma sätt som vi gör med "normala" barn engagera oss i barnets intressen. Skillnaden är att våra barns intressen ofta kan upplevas som udda. Ofta ses deras självvalda intressen och aktiviteter som oönskade beteenden som "hindrar" inlärning.

Jag tror att vi alla fungerar så att om någon försöker hindra oss från att göra det vi tycker om så minskar vår vilja att samspela med personen i fråga.

Vad som händer när vi engagerar oss i barnens aktiviter är att de börjar titta på oss mer och mer och de börjar vilja ha med oss i aktiviteterna. När vi har fått igång det intresset så kan vi väva in alla tänkbara utmaningar i lekarna och aktiviteterna - även "skolkunskaper" om det är det som är prioriteten för dagen. Dock går alltid samspelet före de långsiktiga målen.

Om du vill kan du titta på de videofilmer som finns på www.son-rise.org. På sidorna finns det en del tips om hur du kan komma igång. Det finns också ett paket med startinformation att beställa.

Jag tycker att det är ett fantastiskt roligt sätt att jobba där mycket fokus ligger på att hitta glädjen i det man gör tillsammans och ha kul ihop. Eftersom våra barn oft har en assistent eller vuxen med sig hela tiden så tror jag också att det är viktigt att de får chansen att styra sin dag mer än vad som alltid sker. Tänk dig själv att ha en person med dig som hela tiden har krav på att du skall göra allt på dennes sätt och när denne vill. Hela dagen är på den andres villkor.
  • cruz

Kaffemamma: Jag har skickat artikeln som pdf via maillistan.

Bollas: Välkommen till tråden . Vi började träna IBT med sonen då han var 2 år och fyra månader, men det går nog att sätta igång tidigare. Här är ett par IBT-länkar:

www.banyancenter.se
    www.habiliteringsinsats.se/
    www.ordfront.se/Ordfrontmagasin/Artiklar%202008/Timothy%20Tore%20Hebb%20om%20autism%203_08.aspx
    www.ordfront.se/Ordfrontmagasin/Artiklar%202008/Kampen%20for%20John%203_08.aspx

Här är floortime, teacch och Hanen länkar:
    www.floortime.org
    www.hanen.org
    www.teacch.com/

Nilsfar har redan länkat till son-rise.

• Krickeline

Grattis till bebisen zelia! Vad roligt att sonen intresserar sig för lillebror!

Jag är känslig av mig så jag har inte sett klippet Nilsfar hänvisar till. Däremot vet jag att IBT:n i Sverige idag inte ska innehålla några aversiva metoder, annat än i extrema fall "time out" (vid svåra självskade- eller aggressiva beteenden). Jag tycker precis som de flesta av er som provat IBT att det är en bra metod men inte optimal. Självklart vore det bättre att få välja bland flera behandlingsmetoder.Alla barn är olika och det är tokigt att tro att samma metod ska passa alla.

Men efter ett års IBT-träning så har i alla fall jag en betydligt gladare, lugnare mer harmonisk dotter härhemma. Det som jag nu står inför är ett ganska trevligt problem. Behandlaren tycker det går så bra att vi ska lägga ner träningen hemma, skippa allt utom "Barnets stund". På förskolan ska de träna uteslutande socialt samspel och lek. Eftersom träningen har varit ett stort stressmoment så är det en lättnad, men jag vågar inte lita på att hon har rätt? Tycker fortfarande dottern har en hel del svårigheter. Tex är hon inte självgående alls, tex påklädning kan hon själv men man måste prompta verbalt, tex "sätt på dig strumpan", "sätt på dig andra strumpan" osv. Hon har också en massa repetativa ljud för sig som dock bara kommer när hon är hemma. Ilskeutbrott för småsaker dagligen - men oändligt mycket mindre nu än för ett år sedan. Hon fyller fem år om några veckor. Ni som har "normalstörda" barn - hur var de i den åldern, fixade de att självmant klä på sig, gå på toa, sätta sig vid frukostbordet osv?

• RBK
    Bollas skrev 2009-10-04 15:53:49 följande:
    Hej, jag har en liten fråga. Jag är ny på detta och vet inte mycket om de olika behandlingsmetoderna det står om härinne. Är det någon metod som ni menar passar bättre till riktigt små barn? I vilken ålder kan man börja "träna"? Kan någon tipsa om bra länkar med information om olika metoder, tex. IBT osv.?Tack :)
    Här är en bra länk som sammanfattar de olika metoder som är vanligast i USA: www.autismpro.com/images/about_methodpreferen...
  • RBK

Adam Trask skrev 2009-10-04 08:52:52 följande:

Hur gick det? Jag är nyfiken på ridterapi närmare stan.Har någon provat i Enskede?
    Hej - det gick fantastiskt bra (jag var inte med själv men min fru har rapporterat). Vår son var oerhört på, engagerad och stolt - och visade kort på förskolan som han med glädje visade upp och beskrev för sina "normalstörda" förskolekompisar. Framförallt tjejerna var mycket imponerade när han visade korten.

O är i vanliga fall ganska rädd för stora djur - men nu gick det utmärkt.

Utifrån de bilder som Kaffemamma länkat till (underbara foton!) från Järna tycker jag dock det verkar som om det är lite mer organiserat och genomtänkt där, men jag kan ha fel.

Jag kan återkomma när vi testat fler gånger. Vi kommer definitivt fortsätta med ridterapi varannan vecka under hösten.
  • RBK
    Nilsfar skrev 2009-10-05 17:17:28 följande:
    Ett litet tips till dig som har sovit, dåligt, är trött och har ett pass som du skall träna med ditt barn www.autismtreatmentcenter.org/blog/2009/10/en...
    Mitt i prick!

Det verkligen slående hur lika Floortime och Sun-Rise är som förhållningssätt för att jobba med barn med diagnos inom autismspektrat. Ner på golvet och lek med ditt barn med entusiasm och energi så får du mer och mer respons efter hand.

När det gäller böcker om Son-Rise gillar jag verkligen Jonathan Levys bok "What you can do right now to help your child with autism". Hade vi fått diagnosen idag och behövde ett boktips om vad man kan göra direkt för att börja träna så hade jag velat ha den. Bokens tio kapitel säger allt:
    1. Don't react
    2. Make Eye contact a priority
    3. Join with the Stims
    4. Respond Differently to crying
    5. Give your child as much control as posible
    6. Focus on Your Attitude
    7. Work one-on-one in a non-distracting Room
    8. Be dynamic with your child
    9. Get more languge
    10. Make Sure Food isn´t part of the problem

Jag blev först - tyvärr - lite avskräckt från Son-Rise pga av Rauns egna böcker. De är så amerikanskt "pratiga" och väldigt amerikanska till sitt sätt tycker jag. Därför valde jag att fokusera på Floortime istället. Levys bok är dock rakt på sak, vilket passar mig.
  • Nilsfar
    RBK skrev 2009-10-05 21:06:55 följande:
    Mitt i prick!Det verkligen slående hur lika Floortime och Sun-Rise är som förhållningssätt för att jobba med barn med diagnos inom autismspektrat. Ner på golvet och lek med ditt barn med entusiasm och energi så får du mer och mer respons efter hand.När det gäller böcker om Son-Rise gillar jag verkligen Jonathan Levys bok "What you can do right now to help your child with autism". Hade vi fått diagnosen idag och behövde ett boktips om vad man kan göra direkt för att börja träna så hade jag velat ha den. Bokens tio kapitel säger allt:1. Don't react2. Make Eye contact a priority3. Join with the Stims4. Respond Differently to crying5. Give your child as much control as posible6. Focus on Your Attitude7. Work one-on-one in a non-distracting Room8. Be dynamic with your child9. Get more languge10. Make Sure Food isn´t part of the problemJag blev först - tyvärr - lite avskräckt från Son-Rise pga av Rauns egna böcker. De är så amerikanskt "pratiga" och väldigt amerikanska till sitt sätt tycker jag. Därför valde jag att fokusera på Floortime istället. Levys bok är dock rakt på sak, vilket passar mig.
    Jag gillar faktiskt den bäst också. Beställde tio ex av den boken i förra veckan för att ha i personal&kundbiblioteket för utlåning.
    Förra Julen fick föräldrarna till våra kunder med autism just den boken i julgåva

En liten rättning. Raun, som är vd på OI idag har inte skrivit några böcker. Det är hans pappa som skrivit dem, Bears, eller Barry Neil som han kallade sig tidigare. Däremot var Raun naturligtvis huvudpersonen i en av dem

Bears har ju väldigt mycket fokus på attityden och hur man jobbar med den i sina böcker. Det tog ett tag att ta till sig den men efterhand så insåg jag ju att det är den biten som gör hela skillnaden om det skall fungera för mig eller assistenterna både i och utanför lekrummet.
Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 5