• kaffemamma

Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 5

För dig som är ny rekommenderar jag alla bra länkar och tips på de tidigare trådarna med samma namn. Denna tråden är tänkt främst för att samla länktips och prata om olika behandlingsalternativ. För mer allmäna inlägg om våra barn med autism rekommenderar jag Autismtråden.

Här är alla välkomna att berätta om sina erfarenheter och fråga om andras, ge lästips osv. B6, omega 3, Lövåås-metoden, kommunikativ ridning, DAN-läkare, syrgasbehandling, dieter, Son-Rise-programmet, pratdatorer, sensmotorisk träning - det är en djungel och personligen vill jag gärna ha så mycket information som möjligt för att se vad som passar oss. Alla inlägg är välkomna, och som vanligt är de flesta av oss inte experter utan var och en måste göra sin egen bedömning av vad som är värt att undersöka vidare.

Den som är intresserad av att komma i kontakt med DAN-läkare, eller vill veta mer om biomedicinsk behandlingkan ta kontakt med BAN! (behandla autism nu) www.behandlaautism.nu Där finns även ett nystartat diskussionsforum.

Välkomna gamla som nya!

• Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 5
  • SaramedM
    Nilsfar skrev 2009-10-05 21:36:42 följande:
    Jag gillar faktiskt den bäst också. Beställde tio ex av den boken i förra veckan för att ha i personal&kundbiblioteket för utlåning.Förra Julen fick föräldrarna till våra kunder med autism just den boken i julgåva En liten rättning. Raun, som är vd på OI idag har inte skrivit några böcker. Det är hans pappa som skrivit dem, Bears, eller Barry Neil som han kallade sig tidigare. Däremot var Raun naturligtvis huvudpersonen i en av dem Bears har ju väldigt mycket fokus på attityden och hur man jobbar med den i sina böcker. Det tog ett tag att ta till sig den men efterhand så insåg jag ju att det är den biten som gör hela skillnaden om det skall fungera för mig eller assistenterna både i och utanför lekrummet.
    Går den att beställla via Option?
  • RBK
    SaramedM skrev 2009-10-05 22:06:24 följande:
    Går den att beställla via Option?
    Jag köpte den också via Adlibris, men det var 9-10 månader sedan. Jag kollade just på Bokus.com och de skrivier att de leverar den mellan 6-8 vardagar,
  • Busfrömamman
    RBK skrev 2009-10-05 21:06:55 följande:
     Bokens tio kapitel säger allt:1. Don't react2. Make Eye contact a priority3. Join with the Stims4. Respond Differently to crying5. Give your child as much control as posible6. Focus on Your Attitude7. Work one-on-one in a non-distracting Room8. Be dynamic with your child9. Get more languge10. Make Sure Food isn´t part of the problemJag blev först - tyvärr - lite avskräckt från Son-Rise pga av Rauns egna böcker. De är så amerikanskt "pratiga" och väldigt amerikanska till sitt sätt tycker jag. Därför valde jag att fokusera på Floortime istället. Levys bok är dock rakt på sak, vilket passar mig.
    När jag läser de olika rubrikerna så tycker jag det borde vara så självklart, ska beställa boken. Läser Bears bok nu samtidigt som Engaging Autism för att få lite större inblick.

Är fortfarande förvirrad, undrar ibland om det någonsin går över, angående vår dotters träning....

Vissa saker av habiliteringens ibt tycker jag går bra. KOm övningar går bra för där snurrar jag henne i luften eller blåser henne i nacken så det gillar hon och tar initiativ till själv Är säkert inte IBT då?

"Titta där" går också bra för jag lägger ut tidningar som hon älskar att bläddra i och då tittar hon där jag pekar. Däremot inte om jag använder spec.pedagogens bild på en solros...

Blev bekymrad när personalen på förskolan berättade om att E visar att hon vill att de ska sjunga I ett hus. Kul tyckte jag och att de då gör det många gånger. Men sen säger de stopp, E blir förtvivlad och förösker visa att hon vill att de ska sjunga igen och då säger de nej och sjunger något annat. Kan någon förklara varför? För mig är det att E tar initiativ, att hon kommunicera det tydligt vad hon vill och att det borde resultera i hur många I ett hus som helst?!! Eller har jag fel?

Skriver mer senare om fler tränings funderingar, lilla T har vaknat, dags för amning
  • SaramedM
    Busfrömamman skrev 2009-10-06 08:43:05 följande:
    När jag läser de olika rubrikerna så tycker jag det borde vara så självklart, ska beställa boken. Läser Bears bok nu samtidigt som Engaging Autism för att få lite större inblick. Är fortfarande förvirrad, undrar ibland om det någonsin går över, angående vår dotters träning.... Vissa saker av habiliteringens ibt tycker jag går bra. KOm övningar går bra för där snurrar jag henne i luften eller blåser henne i nacken så det gillar hon och tar initiativ till själv Är säkert inte IBT då? "Titta där" går också bra för jag lägger ut tidningar som hon älskar att bläddra i och då tittar hon där jag pekar. Däremot inte om jag använder spec.pedagogens bild på en solros... Blev bekymrad när personalen på förskolan berättade om att E visar att hon vill att de ska sjunga I ett hus. Kul tyckte jag och att de då gör det många gånger. Men sen säger de stopp, E blir förtvivlad och förösker visa att hon vill att de ska sjunga igen och då säger de nej och sjunger något annat. Kan någon förklara varför? För mig är det att E tar initiativ, att hon kommunicera det tydligt vad hon vill och att det borde resultera i hur många I ett hus som helst?!! Eller har jag fel?Skriver mer senare om fler tränings funderingar, lilla T har vaknat, dags för amning
    Nej du har helt rätt! varför ska de inte sjunga den fler gånger, vad ledsen jag blir
  • cruz

Busfrömamman: Hinner bara svara snabbt, men jag tycker också att personalen gör fel. Är det under träningen som detta sker, eller under gemensam samling med de andra barnen? Jag tycker att personalen bör, så gott det går, försöka uppmuntra varje försök till kommunikation som din dotter gör, även om det innebär att de sjunger samma sång 20 ggr. Så har vi jobbat initialt med Maximilian iaf. Nu när min son kommit ganska långt med kommunikationsbiten så kan vi också säga nej ibland och föreslå något annat, men i början är det ju jätteviktigt att barnen lär sig förstå vitsen med att kommunicera.

• cruz

Krickeline: Tack . Vad roligt att din dotter kommit så långt med träningen. Min spontana tanke är att det absolut är rätt väg att gå att fokusera på lek och socialt samspel i första hand, när man som du har ett barn som fixar språkbiten och skolbänksfärdigheterna utan större problem.

• Busfrömamman

Zelia, vill också gratulera! Visst är det fantastiskt med en bebis i familjen Vår E är dock inte speciellt intresserad av sin lillasyster, verkar knappt se henne... ännu.

När det gäller sången så är det i träningen som de har stoppat det. De har sjungit den många gånger men sen verkar de tycka att hon ska ta ett nej?? Hennes liv består av så många nej och frustrationer redan anser jag så jag tycker nog att hon ska få den kontrollen där, att hon ska få dem att sjunga den både 20 och 200 gånger... Måste nog ta upp det.

Har insett att jag är så orolig för att kritisera. Är lärare själv och det finns en kultur bland oss att föräldrar som kritiserar eller har för många åsikter är lite besvärliga, jag är nog rädd att uppfattas vara just besvärlig... Och sen är jag nog orolig att de ska missuppfatta, för jag uppskattar deras stora engagemang som de faktiskt har.

E:s nya övning för veckan var att hon, förutom att imitera och köra bilen, ska säga brum. Ser inte riktigt hennes motivation där??

De hade med sig en mikrofon och hon härmade när de hoade, måste vara ett bättre alternativ då hon gillade det. Måste väl se brummandet som ett förslag? Ibland kan jag tycka det är så färdiga mallar de går efter men jag försöker ändra dem sedan så de passar E.

De vill att hon härmar ljud nu och jag antar att det är för att hon sedan ska härma ord. Kanske inte helt fel men hon har pratat när hon var mindre och orden bör finnas där någonstanns. Jag kan känna att fokus måste ligga på samspel, att hon inser vitsen med kommunikation och att "kraven" där ökar succesivt.

Till exempel har jag uppmuntrat ögonkontakt när hon ber mig om något, försöker visa att ögonkontakt är och leder till något positivt och nu gör hon det mycket av sig själv Jag tänker mig att nästa steg är att uppmuntra ljud och gester och när hon använder bilder och sedan sätta krav på ljud när hon kan det för att få det hon vill ha. Men att det sker i sitt sammanhang och inte som lösryckt moment att öva på ett ljud. Fast de kanske kan kombineras?? Upplys mig gärna Och så ska hon härma och peka på näsan och räcka ut tungan.... varför just det?? Jag har inte fått henne till det och har ingen lust att prompta henne till det. Förklara gäran det också för mig... Tack!

• Jonathanmamma
    Busfrömamman skrev 2009-10-06 10:18:23 följande:
    Har insett att jag är så orolig för att kritisera. Är lärare själv och det finns en kultur bland oss att föräldrar som kritiserar eller har för många åsikter är lite besvärliga, jag är nog rädd att uppfattas vara just besvärlig... Och sen är jag nog orolig att de ska missuppfatta, för jag uppskattar deras stora engagemang som de faktiskt har.
    E:s nya övning för veckan var att hon, förutom att imitera och köra bilen, ska säga brum. Ser inte riktigt hennes motivation där?? De hade med sig en mikrofon och hon härmade när de hoade, måste vara ett bättre alternativ då hon gillade det. Måste väl se brummandet som ett förslag? Ibland kan jag tycka det är så färdiga mallar de går efter men jag försöker ändra dem sedan så de passar E. De vill att hon härmar ljud nu och jag antar att det är för att hon sedan ska härma ord. Kanske inte helt fel men hon har pratat när hon var mindre och orden bör finnas där någonstanns. Jag kan känna att fokus måste ligga på samspel, att hon inser vitsen med kommunikation och att "kraven" där ökar succesivt. Till exempel har jag uppmuntrat ögonkontakt när hon ber mig om något, försöker visa att ögonkontakt är och leder till något positivt och nu gör hon det mycket av sig själv Jag tänker mig att nästa steg är att uppmuntra ljud och gester och när hon använder bilder och sedan sätta krav på ljud när hon kan det för att få det hon vill ha. Men att det sker i sitt sammanhang och inte som lösryckt moment att öva på ett ljud. Fast de kanske kan kombineras?? Upplys mig gärna Och så ska hon härma och peka på näsan och räcka ut tungan.... varför just det?? Jag har inte fått henne till det och har ingen lust att prompta henne till det. Förklara gäran det också för mig... Tack!
    Jag håller med dig helt! Jag tränar Jonathan med IBT sedan januari i år, och det har gått jättebra. När det är övningar som han kan så har han fått göra det bara ett par gånger och sedan har jag hoppat till något svårare, eller försvårat övningen själv. SEdan är det självklart (!!!) så att jag anpassar övningarna till hans favoritområden. Han tycker inte det är lika kul att jobba med en docka som med ett tåg, och då väljer jag att jobba med tåget.

Däremot så har jag en son som inte har kunnat prata. Nåja, han började prata men tappade sedan språket. Sedan var han helt tyst i princip i uppemot ett år (hemskt jobbigt år kan jag säga). Efter det var det "JOnathanska". Vid 4-4,5 års ålder hade han ungefär 10 ord som man kunde förstå. Idag kan jag inte längre räkna orden. MEN, jag har tränat IBT på kommunicerande samspels-vis. Det händer t.o.m. att Jonathan tränar med mig. Att han säger - Gör så, mamma, och så får jag göra efter hans instruktioner. DET tycker jag är samspel!

Just nu tränar vi på ljud eftersom Jonathan har så sluddrigt tal. Logopeden har gjort en bilbana med kurvor, och för varje kurva som han kör med en bil så ska han göra ett nytt ljud (och så för att göra det roligare så går bilen såsom ljud, t.ex. hackar vid kkkkkk). Han tycker det är såååå roligt. Jag gjorde en tågbana hemma på ett stort papper (eftersom han älskar tåg) och då blev det ännu roligare.

Sedan kan jag hålla med att det blir så fokuserat på just de övningarna och just de sakerna. Både jag och Jonathans resurs på dagis improviserar och försvårar hejvilt, och vårt behandlingsteam hänger med på det mesta. De ser att vi har fattat andemeningen. Däremot är de väldigt strikta med att vi övar "rätt sak", alltså är det imitation vi ska öva så ska det vara imitation och inte lägga in även andra saker... Det kan jag bli litet irriterad över också.

Sedan tycker jag också att det är för litet om socialt samspel och så mycket om bordsträning. När man som min son är litet "duktigare" på att kunna sitta still vid bordet så kunde man ju lägga träning utanför i verkliga livet istället... Jag och hans resurs pratade om detta i går, och kom överens om att Jonathan inte ska missa en massa saker som händer på dagis för att gå iväg till bordsträning, utan att han lägger in en del i vad som händer på dagis. För tanken måste ju vara att han ska bli så "normaliserad" (tolka det rätt...) som möjligt och om de normala aktiviteterna fungerar så ska han ju vara med i det. Det känns mest rätt mot honom...

Bara mina privata funderingar...

Anna
  • Busfrömamman

Tack för ditt svar Anna! Svarar bara kort nu och återkommer senare. Känns så hoppfullt med alla dessa barn som får tillbaka sitt språk E har också haft ca 50 ord när hon var två som nu är borta när hon snart är fyra

Inspirerande att ni kombinerar ibt med kommunicerande samspel, berätta gärna mer. Får inte riktigt ihop det för jag tycker de utgår från olika förhållningssätt, att kommunicerande samspel är mer som Floortime och Sonrise?

Bara en snabb fråga angående bordsträning, där gör jag nog inte det förväntande (heller...) Om E visar intresse av att sitta där så gör vi det vid bordet, om hon vill sitta på golvet så försöker jag fånga hennes intresse där. Om hon håller på med något där som med sina tidningar så förösker jag hitta på något sätt att få in t.ex. imitation eller Titta där på det som hon håller på med. Säkert fel enligt IBT??

Jag försöker så mycket som möjligt få in träning i "verkliga livet", räknas det som träning?? Återkommer med fråga senare om hur man ska räkna timmarna... Till exempel så sa storasyster i bilen Gör så och knackade på rutan och E imiterade Mycvkert givande bilresa för oss alla

Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 5