• kaffemamma

Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 5

För dig som är ny rekommenderar jag alla bra länkar och tips på de tidigare trådarna med samma namn. Denna tråden är tänkt främst för att samla länktips och prata om olika behandlingsalternativ. För mer allmäna inlägg om våra barn med autism rekommenderar jag Autismtråden.

Här är alla välkomna att berätta om sina erfarenheter och fråga om andras, ge lästips osv. B6, omega 3, Lövåås-metoden, kommunikativ ridning, DAN-läkare, syrgasbehandling, dieter, Son-Rise-programmet, pratdatorer, sensmotorisk träning - det är en djungel och personligen vill jag gärna ha så mycket information som möjligt för att se vad som passar oss. Alla inlägg är välkomna, och som vanligt är de flesta av oss inte experter utan var och en måste göra sin egen bedömning av vad som är värt att undersöka vidare.

Den som är intresserad av att komma i kontakt med DAN-läkare, eller vill veta mer om biomedicinsk behandlingkan ta kontakt med BAN! (behandla autism nu) www.behandlaautism.nu Där finns även ett nystartat diskussionsforum.

Välkomna gamla som nya!

• Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 5
  • kaffemamma

ok, nu ger jag mig ut på djupt och infekterat vatten, men jag vet helt enkelt inte hur vi ska göra. Det är dags för 5-års vaccinationen av vår pojk. Vår DAN-läkare vill inte att vi tar den. Hur fan ska man göra?? Vet någon hur länge man kan skjuta upp vaccinationen (difteri, stelkramp, poolio) med bibehållet skydd? Så att man kan skjuta upp beslutet så att säga....

CBS har ett seriöst nyhetsinslag om ekonomiska kopplingar mellan vaccinindustrin och amerikanska barnhälsovården:

Här är förövrigt Jim Carreys & Jenny Mc Arthys sida med mycket information kring bla biomedicin www.generationrescue.org/

Och ja, jag vet hur kontroversiellt det är att ens tänka tanken att inte vaccinera sitt barn. Just därför är detta ett jättesvårt beslut och jag vet inte hur vi kommer göra. Jag funderar på att boka tid på vidarkliniken och diskutera med dem... jag har också sett i någon tråd för länge sen att någon varit hos en vaccinationsexpert... var får man tag på såna??

• cruz

Varför vill han att ni ska avstå vaccination? Det låter ju rätt farligt när det gäller sjukdomar som polio, stelkramp och difteri? Eller menar han på att om pojken fått tidigare vaccinationer så har han ett tillräckligt bra skydd? Om det beror på rädsla för kvicksilver så får man ju i sig betydligt högre halter av kvicksilver genom att äta östersjöfisk tex.

• kaffemamma

Han menar att autismen i vårt fall kan vara orsakat av bla den berömda 18-månaders vaccineringen och därigenom har vår son en historia av att reagera negativt på vaccin. Hm. På de amerikanska siterna som propagerar för mer måttfulla vaccinationsprogram (usa har ju betydligt fler) har jag läst att det framför allt är de vacciner med levande virusstammar så att säga som man vill undvika: polio tex finns i en annan variant, jag vet inte vilken variant som används här.
    Av någon anledning kan jag inte kopiera text härifrån, men här står mer om olika rekommendationer och vaccinationstyper: www.generationrescue.org/pdf/user_friendly.pdf

Jag orkar inte riktigt sätta mig in i detta just nu, så vad jag helst önskar är att få reda på att man kan skjuta upp beslutet ett år eller så.... ska försöka ta reda på om jag kan ha tur där.

• kaffemamma

Gammalt pressmeddelande, men intressant! 16 % uppfyllde inte diagnoskriterierna fem år efter diagnos mm:

2007-04-26
    Pressmeddelande från Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet

Många unga vuxna med Aspergers syndrom uppfyller inte längre diagnoskriterierna fem år efter det att de fått diagnosen. Samtidigt bedömdes flera av ungdomarna ha en mer uttalad funktionsstörning än när de först fick diagnosen. Det visar en avhandling från Sahlgrenska akademin.

Aspergers syndrom betraktas som en form av autism. De allra flesta som får diagnosen är pojkar. Syndromet innebär bland annat svårigheter med social interaktion och ömsesidig kommunikation, men symptombilden är mycket varierande. Vissa personer med syndromet har hög intelligens och förmåga till stark fokusering av tankeverksamheten.

? Barn med Aspergers syndrom riskerar att få problem i skolan om vi inte aktivt hjälper dem till rätta. Det är därför viktigt att vi tidigt identifierar barn som har detta syndrom, säger överläkaren Mats Cederlund.

Trots att Aspergers syndrom anses vara en livslång diagnos visar avhandlingen att många unga vuxna inte längre kan anses ha störningen när minst fem år gått efter det att de fått diagnosen.

? I vår studie var det 16 % av de unga männen med Aspergers syndrom som inte längre uppfyllde kriterierna. Detta illustrerar vikten av återkommande bedömningar av individer med denna och andra typer av neuropsykiatriska störningar, säger Mats Cederlund.

Vid uppföljningen bedömdes flera av individerna ha en mera uttalad funktionsstörning än vid det ursprungliga diagnostillfället.

? Några få av de unga männen hade drabbats av allvarlig psykisk sjukdom efter det att de fått sin diagnos och de hade en signifikant försämring av sin intellektuella kapacitet, säger Mats Cederlund.

Enligt studien verkar tidig diagnos ha ett samband med bättre prognos på lång sikt. De unga männen i uppföljningsstudien var betydligt äldre när de fick sin diagnos jämfört med barn som får diagnosen klassisk autism. Pojkarna med Aspergers syndrom var i genomsnitt 11 år när de fick sin diagnos.

Få av de unga männen hade ett jobb vid uppföljningen.

? Dessa individer är ofta för begåvade för att fungera i de verksamheter som erbjuds, men har för stora svårigheter för att klara ett vanligt arbete. För att ge dem en verklig chans måste samhället erkänna deras svårigheter och ge dem en sysselsättning som är anpassad efter deras förutsättningar, säger Mats Cederlund.

Avhandling för medicine doktorsexamen vid Sahlgrenska akademin, institutionen för neurovetenskap och fysiologi, sektionen för psykiatri och neurokemi
    Avhandlingens titel: Boys with Asperger Syndrome grown up. A longitudinal follow-up study of 100 cases more than 5 years after original diagnosis

• cruz

Kaffemamma: OK, vad jobbigt. Mässlingsprutan innehåller ju levanande försvagat vaccin liksom BCG sprutan och bör nog inte ges till barn med försvagat immunförsvar. Men poliovaccinet som används i Sverige är avdödat och ska vara ofarligt för högriskgrupper. Men kolla upp med vaccinationsexpert för säkerhets skull.

• cruz

Menar levande försvagat virus (angående MPR) såklart.

• kaffemamma
    zelia skrev 2009-08-20 19:08:14 följande:
    Kaffemamma: OK, vad jobbigt. Mässlingsprutan innehåller ju levanande försvagat vaccin liksom BCG sprutan och bör nog inte ges till barn med försvagat immunförsvar. Men poliovaccinet som används i Sverige är avdödat och ska vara ofarligt för högriskgrupper. Men kolla upp med vaccinationsexpert för säkerhets skull.
    Aha, tack! Jag läste på någon DAN-sida om just pooliovaccin att de rekommenderade att man använde det utan levande virus, men jag visste inte vad som används här.
  • Ejnie
    kaffemamma skrev 2009-08-20 15:26:06 följande:
    Han menar att autismen i vårt fall kan vara orsakat av bla den berömda 18-månaders vaccineringen och därigenom har vår son en historia av att reagera negativt på vaccin. Hm. På de amerikanska siterna som propagerar för mer måttfulla vaccinationsprogram (usa har ju betydligt fler) har jag läst att det framför allt är de vacciner med levande virusstammar så att säga som man vill undvika: polio tex finns i en annan variant, jag vet inte vilken variant som används här. Av någon anledning kan jag inte kopiera text härifrån, men här står mer om olika rekommendationer och vaccinationstyper: www.generationrescue.org/pdf/user_friendly.pd... Jag orkar inte riktigt sätta mig in i detta just nu, så vad jag helst önskar är att få reda på att man kan skjuta upp beslutet ett år eller så.... ska försöka ta reda på om jag kan ha tur där.
    Hej på dej!
    Hur menar han (DAN-dr) då? Jag trodde det spelade roll vad man vaccinerades mot, inte bara vaccinationer i allmänhet? Går ni hos han i Norge? Tänker försöka ta med Sonen dit när han kommer i höst och höra vad han säjer.
  • cruz

Kaffemamma: Skönt, då borde det vara OK att ge 5-års vaccinationen (det är bara MPR och BCG som ges som levande här, de andra är avdödade virusdelar och rekombinanata vacciner och ofarliga för de flesta). Smittskyddsinstitutet och socialstyrelsen har info om de olika typerna av vacciner som ges i Sverige och vilka kontraindikationer som finns.

• SaramedM

Vaccineras man vid 5 år ålder? vi har inte ens blivit kallade dit och M fyllde i maj!

Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 5