• kaffemamma

Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 5

För dig som är ny rekommenderar jag alla bra länkar och tips på de tidigare trådarna med samma namn. Denna tråden är tänkt främst för att samla länktips och prata om olika behandlingsalternativ. För mer allmäna inlägg om våra barn med autism rekommenderar jag Autismtråden.

Här är alla välkomna att berätta om sina erfarenheter och fråga om andras, ge lästips osv. B6, omega 3, Lövåås-metoden, kommunikativ ridning, DAN-läkare, syrgasbehandling, dieter, Son-Rise-programmet, pratdatorer, sensmotorisk träning - det är en djungel och personligen vill jag gärna ha så mycket information som möjligt för att se vad som passar oss. Alla inlägg är välkomna, och som vanligt är de flesta av oss inte experter utan var och en måste göra sin egen bedömning av vad som är värt att undersöka vidare.

Den som är intresserad av att komma i kontakt med DAN-läkare, eller vill veta mer om biomedicinsk behandlingkan ta kontakt med BAN! (behandla autism nu) www.behandlaautism.nu Där finns även ett nystartat diskussionsforum.

Välkomna gamla som nya!

• Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 5
  • kaffemamma
    SaramedM skrev 2009-08-21 14:02:37 följande:
    Vaccineras man vid 5 år ålder? vi har inte ens blivit kallade dit och M fyllde i maj!
    Vad konstigt! Ja, det ska vara 5-års kontroll.
  • IlsaBlackWidow

Tröga jag... nu hittade jag till nya tråden!!

Kör som kaffemamma GF/CF/SF och så kolhydratfritt vi förmår... vet redan uan att prova att vi inte fixar den helt just nu... särskilt på dagis.

Jjag måste nu sista året fokusera kraftig på mina studier och kommer vara mindre aktiv här tyvärr... Men jag försöker uppdatera i bloggen så gott det går och kikar här emellanåt.

Har saknat er tjejer!

• RBK

En sak som jag tycker är lite svårt är hur man ska få sitt barn med autism att våra koncentrerad och fokusera på att lära sig nya saker (spel, siffer- och bokstavslekar, nya lekar0 etc). Jag är ju inte så förtjust i IBT och de metoder som de som tror på beteendeterapi tillämpar enligt de böcker jag läst (t ex lära sig lära och dyl böcker).

Men hur gör man annars? Visst - vi kör med alla tänkbara lösningar hemma (schema, timstock etc) me n jag börjar bli lite frusterad över att det är så svårt att få O att vara koncenterad under en längre period. Börjar bli smått orolig inför skolstarten om ett år. Speciellt som att vår "hemskola" har fått för sig att de har en bra verksamhet för barn med Asperger (25 barn igruppen - tror inte de fattar riktigt vilka problem O har...!)

Någon som har bra förslag?

Nu senast har jag hittat information om Tomatismetoden (www.lasarnasfria.nu/artikel/8238). Någon som vet mer om den och/eller som har någon erfarenhet av det?

• Nilsfar
    RBK skrev 2009-08-22 23:04:48 följande:
    En sak som jag tycker är lite svårt är hur man ska få sitt barn med autism att våra koncentrerad och fokusera på att lära sig nya saker (spel, siffer- och bokstavslekar, nya lekar0 etc). Jag är ju inte så förtjust i IBT och de metoder som de som tror på beteendeterapi tillämpar enligt de böcker jag läst (t ex lära sig lära och dyl böcker). Men hur gör man annars? Visst - vi kör med alla tänkbara lösningar hemma (schema, timstock etc) me n jag börjar bli lite frusterad över att det är så svårt att få O att vara koncenterad under en längre period. Börjar bli smått orolig inför skolstarten om ett år. Speciellt som att vår "hemskola" har fått för sig att de har en bra verksamhet för barn med Asperger (25 barn igruppen - tror inte de fattar riktigt vilka problem O har...!)Någon som har bra förslag?Nu senast har jag hittat information om Tomatismetoden (www.lasarnasfria.nu/artikel/8238). Någon som vet mer om den och/eller som har någon erfarenhet av det?
    När vi jobbar enloigt son-rise så är det flera saker som samverkar för att förlänga koncentrationstiden.

Det första och kanske viktigaste är vår egen närvaro. så fort vi själva tappar koncentrationen så försvinner våra barns fokus.

Vi har ett begrepp som vi kallar 3E från engelskans energy, excitement och enthusiasm. Genom att använda dessa kan vi också öka intresset hos våra barn för att samspela.

Genom att utnyttja våra barns intressen för att lära in nya saker kan vi också uppräthålla intresset och koncentrationen under längre tid.
  • kaffemamma

Hej hej, här kommer lite blandat. Trött & virrig eftersom sonen vaknade kl 4 och har varit vaken sen dess. Han verkar konstigt nog aldrig särskilt påverkad av sina sömnlösa nätter.
    Har kollat bolltäcke med habiliteringen och tydligen har det kommit massa nytt på bolltäckefronten så vi ska boka möte med hjälpmedelcentralen - hette det så? Och få ett utskrivet. Undrar vad de har för andra hjälpmedel som man aldrig får reda på finns? Om inte bolltäcke fungerar så kan jag tänka mig melatonin. Var på läkarbesök hos neorolog igår och hon kunde ordna det, men så har jag fått veta från erfarna BAN-medlemmar att det melatoninet tydligen inte är "rent" och bla innehåller spår av mjölk. Man får beställa från annat håll tydligen. Nåja, jag hoppas slippa hur som helst, men sömn måste det bli på ett eller annat sätt annars blir man ju tokig. Jag har väl haft mer eller mindre sömnbrist nu sen första gången jag blev gravid, tja sisådär 7 år. Och jag tror inte pojken klarar av att lära sig det han ska om han inte sovit.

Kollade även tillväxten med neurologen (jag har tjatat till mig ett besök för att kolla lite olika: sömn, tillväxt, adhd, huvudstorlek). Hon tyckte inte det var konstigt att han bara växt 2 cm i år. Själv tycker jag det är jättejobbigt: förra året växte han 8 cm, hans syster växte 8 cm mellan 4 och 5 år. Det jobbiga är ju att man inte vet vem man ska lyssna på: en traditionell läkare slängde ur sig "ja, de blir ju ofta lite kortare" som om det var den naturligaste sak i världen. Det måste ju bero på något? Dåligt näringsupptag? Och stämmer det? Jag blir ju förstås också nervös att han inte får i sig tillräckligt med mat med nya kosten, och läkaren igår sa också att hon hade hört talas om barn som växte dåligt med den dieten, även om det inte var vanligt. Medan förespåkare för biomedicinsk behandling och vår DAN-läkare säger att tillväxten kommer igång när tarmen är läkt och vi fått bukt med parasiter osv. Och killen äter ju bra mat, jag kan egentligen inte tänka mig att något, förutom vår matlagningssituation skulle bli bättre av att han fick vetemjöl, socker och mjölkprodukter igen? Hur som helst så tjatade jag mig till nya blodprover där de skulle kolla näringsstatus, eventuella brister osv så det känns väl bra.

Hur som helst: Ejnie, japp, det är norske dan-doktorn det handlar om.

Har även inlett en två dagars a-vitaminkur som enligt dan-läkaren bör göra storverk på språket. Jag återkommer med rapport! Jag träffade två som provat igår: den ena mamman sa att hennes son hade försökt prata jättemycket i två veckor efteråt, men sen gett upp så hon var nyfiken på att prova igen. Den andra föräldern var lite mer osäker på resultaten: tyckte de sett framgångar men att det var svårtytt.

• kaffemamma

vill bara dela med mig vad en erfaren mamma skrev til mig:
    "Jag har som sagt prövat allt men de terapier som har fungerat hittills är CST, HBOT och Neurofeedback. Förutom diet."

• Asia1
    kaffemamma skrev 2009-08-25 10:55:16 följande:
    vill bara dela med mig vad en erfaren mamma skrev til mig: "Jag har som sagt prövat allt men de terapier som har fungerat hittills är CST, HBOT och Neurofeedback. Förutom diet."
    nu känner jag mig okunnig men vad står förkortningarna för?
  • SaramedM
    kaffemamma skrev 2009-08-25 10:55:16 följande:
    vill bara dela med mig vad en erfaren mamma skrev til mig: "Jag har som sagt prövat allt men de terapier som har fungerat hittills är CST, HBOT och Neurofeedback. Förutom diet."
    Vad står CST coh Neurofeedback för?

Ja jag kan inte nog understrycka vilken betydelse dieten har haft för oss
  • Krickeline
    Asia1 skrev 2009-08-25 17:51:32 följande:
    nu känner jag mig okunnig men vad står förkortningarna för?
    Kan bara svara för HBOT: det är behandling där man ger barnet syrgas under tryck ( i en tryckgaskammare). Erbjuds inte till autistiska barn via sjukvården idag, men många svenska familjer har åkt utomlands och behandlat sina autistiska barn med HBOT där. Googla på HBOT och Victor så får du upp en svensk mammas blogg som fint beskriver hur deras som utvecklats enormt av behandlingar han fått i Turkiet.
  • Asia1
    Krickeline skrev 2009-08-25 18:45:51 följande:
    Kan bara svara för HBOT: det är behandling där man ger barnet syrgas under tryck ( i en tryckgaskammare). Erbjuds inte till autistiska barn via sjukvården idag, men många svenska familjer har åkt utomlands och behandlat sina autistiska barn med HBOT där. Googla på HBOT och Victor så får du upp en svensk mammas blogg som fint beskriver hur deras som utvecklats enormt av behandlingar han fått i Turkiet.
    Tack! JAg kännde igen förkortningen men kom inte på vad det va. Ska genast Googla! Jag arbetar med en tjej som har behandlats i tryckkammare just i Turkiet. Tyvärr verkar det inte ha gett något resultat.
Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 5