Hej hej, här kommer lite blandat. Trött & virrig eftersom sonen vaknade kl 4 och har varit vaken sen dess. Han verkar konstigt nog aldrig särskilt påverkad av sina sömnlösa nätter.
Har kollat bolltäcke med habiliteringen och tydligen har det kommit massa nytt på bolltäckefronten så vi ska boka möte med hjälpmedelcentralen - hette det så? Och få ett utskrivet. Undrar vad de har för andra hjälpmedel som man aldrig får reda på finns? Om inte bolltäcke fungerar så kan jag tänka mig melatonin. Var på läkarbesök hos neorolog igår och hon kunde ordna det, men så har jag fått veta från erfarna BAN-medlemmar att det melatoninet tydligen inte är "rent" och bla innehåller spår av mjölk. Man får beställa från annat håll tydligen. Nåja, jag hoppas slippa hur som helst, men sömn måste det bli på ett eller annat sätt annars blir man ju tokig. Jag har väl haft mer eller mindre sömnbrist nu sen första gången jag blev gravid, tja sisådär 7 år. Och jag tror inte pojken klarar av att lära sig det han ska om han inte sovit.
Kollade även tillväxten med neurologen (jag har tjatat till mig ett besök för att kolla lite olika: sömn, tillväxt, adhd, huvudstorlek). Hon tyckte inte det var konstigt att han bara växt 2 cm i år. Själv tycker jag det är jättejobbigt: förra året växte han 8 cm, hans syster växte 8 cm mellan 4 och 5 år. Det jobbiga är ju att man inte vet vem man ska lyssna på: en traditionell läkare slängde ur sig "ja, de blir ju ofta lite kortare" som om det var den naturligaste sak i världen. Det måste ju bero på något? Dåligt näringsupptag? Och stämmer det? Jag blir ju förstås också nervös att han inte får i sig tillräckligt med mat med nya kosten, och läkaren igår sa också att hon hade hört talas om barn som växte dåligt med den dieten, även om det inte var vanligt. Medan förespåkare för biomedicinsk behandling och vår DAN-läkare säger att tillväxten kommer igång när tarmen är läkt och vi fått bukt med parasiter osv. Och killen äter ju bra mat, jag kan egentligen inte tänka mig att något, förutom vår matlagningssituation skulle bli bättre av att han fick vetemjöl, socker och mjölkprodukter igen? Hur som helst så tjatade jag mig till nya blodprover där de skulle kolla näringsstatus, eventuella brister osv så det känns väl bra.
Hur som helst: Ejnie, japp, det är norske dan-doktorn det handlar om.
Har även inlett en två dagars a-vitaminkur som enligt dan-läkaren bör göra storverk på språket. Jag återkommer med rapport! Jag träffade två som provat igår: den ena mamman sa att hennes son hade försökt prata jättemycket i två veckor efteråt, men sen gett upp så hon var nyfiken på att prova igen. Den andra föräldern var lite mer osäker på resultaten: tyckte de sett framgångar men att det var svårtytt.