• kaffemamma

Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 5

För dig som är ny rekommenderar jag alla bra länkar och tips på de tidigare trådarna med samma namn. Denna tråden är tänkt främst för att samla länktips och prata om olika behandlingsalternativ. För mer allmäna inlägg om våra barn med autism rekommenderar jag Autismtråden.

Här är alla välkomna att berätta om sina erfarenheter och fråga om andras, ge lästips osv. B6, omega 3, Lövåås-metoden, kommunikativ ridning, DAN-läkare, syrgasbehandling, dieter, Son-Rise-programmet, pratdatorer, sensmotorisk träning - det är en djungel och personligen vill jag gärna ha så mycket information som möjligt för att se vad som passar oss. Alla inlägg är välkomna, och som vanligt är de flesta av oss inte experter utan var och en måste göra sin egen bedömning av vad som är värt att undersöka vidare.

Den som är intresserad av att komma i kontakt med DAN-läkare, eller vill veta mer om biomedicinsk behandlingkan ta kontakt med BAN! (behandla autism nu) www.behandlaautism.nu Där finns även ett nystartat diskussionsforum.

Välkomna gamla som nya!

• Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 5
  • Nilsfar
    SaramedM skrev 2009-09-28 21:21:04 följande:
    Länge sen jag skrev nått vettigt men nu har jag nått vägs ände med mina tankarM är så svullen igen om magen, har mer eller mindre samma som innan vi började med GF/CF diet och hon har ont nästan varje dagHon har inte gått upp i vikt utan stått still coh blivit längre så hon borde verkligen inte ökat midjemåttet( hon är rätt stor så många reagerar inte på att hon är svullen)Mycket strul med magen också, förstoppningar och små små harpluttar.Vilket skiljer sig från hur det var innan dietet, då var hon lös jämt.Eksemet som hon haft hela livet på rumpan, fult, rött och ilsketEtt eksem som ingen läkare kan förstå att hon har ju där! Inkl läkaren på autismcenter, hon hade inte sett nått liknandeDet eksemet vart bättre ett tag isamband med att vi tog bort gluten och mjölkNu är det jätteilla, har varit det länge trots alla möjliga försök att få bort det.Min känsla i magen är att det är nått mer hon inte tål men vad? kan man på nått sätt få svenska läkare att skriva remiss för samma prover som scanlab gör?Alla de "vanliga" allerigproverna är tagna och utan anmärkningVad gör jag nu? hur ska man gå vidare med detta?
    Har du testat att undvika soja också. Tillsammans med gluten och mjölk hör det till de vanligaste födoämnen som våra barn har problem med.
  • SaramedM
    Nilsfar skrev 2009-09-29 16:15:40 följande:
    Har du testat att undvika soja också. Tillsammans med gluten och mjölk hör det till de vanligaste födoämnen som våra barn har problem med.
    ja, hon äter ingen soja mer än väldigt sällan(grädde på tårta på kalas och då verkar hon inte reagera)

Men tack ändå

jag funderar mig galen just nu
  • SaramedM

Idag är hon ännu mer spänd, det är som en trumma! Hade hon varit smal och tunn hade man sett bättre hur svullen hon är, nu syns det inte för utomstående eftersom hon är så kraftig.

Helt sjukt, har gett henne lite magmassage nu och det släppte det värsta men vad jag lider med henne just nu

Små barn med kolik ger man ju ibland akupunktur, kanske man kan testa det?

• kaffemamma

Min granne fick fantastiska resultat på bebis med kolik och akúpunktur. Jag tror att det bara får göras i "forskningssyfte" på barn under 8 år - och det är vad jag vet bara en akupunktör i Stockholm som gör detta. Jag kan få fram hennes kontaktuppgifter om du vill.

Jag tror också på att gå till botten med dieten för att försöka hitta vad hon inte tål. Något vi slarvar med mycket är loggbok så att säga. Nu har jag gjort det - extremt noggrant några dagar för att kunna ge till dieteisten: exakt vad han äter, vad allt innehåller, hur humöret, sömnen, huden magen är vid olika tidpunkter på dagen. Även om man kanske tänker på det annars så blir det tydligare när man skriver ner allt. Se om man hittar något misstänkt på det sättet, plocka bort ett livsmedel i taget, se vad som händer osv. Jobbigt, men det låter som om det kan vara värt det för er. Och så är det stor skandal att ni inte får proffshjälp från någon gastro-enhet. Kan det hjälpa att boka tid på vidar-kliniken på Rosenlund och se om de är mer villiga till tester?

• kaffemamma

absolut! Han tycker det är fantastiskt roligt och det är verkligen bra träning på massa sätt: kontakt, motorik, balans, språk och empati tycker jag.

• RBK

Hej,
    För er som är intresserade av Floortime och vill få en inblick i hur man gör i praktiken så tycker jag en ny artikel på deras hemsida om hur man kan tillämpa Floortime på en lekplats är ganska bra (se länk nedan). I artikeln finns även länkar som närmare beskriver respektive utvecklingsnivå, vad målet är på respektive nivå och förslag på lekar.

www.icdl.com/dirFloortime/Playground.shtml

Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 5