kaffemamma skrev 2009-08-26 11:09:40 följande:
Hej, jag vet inte så mycket om varken CST eller Neurofeedback. CST heter CranioSacral Therapy och jag vet inte mer än det som står i wikipidia: "Craniosacral therapy (also called CST, cranial osteopathy, also spelled CranioSacral bodywork or therapy) is a method of Complementary and alternative medicine used by physical therapists, massage therapists, naturopaths, chiropractors and osteopaths. A craniosacral therapy session involves the therapist placing their hands on the patient, which they say allows them to tune into what they call the craniosacral system.[1] By gently working with the spine, the skull and its cranial sutures, diaphragms, and fascia, the restrictions of nerve passages are said to be eased, the movement of cerebrospinal fluid through the spinal cord can be optimized, and misaligned bones are said to be restored to their proper position. Craniosacral therapists use the therapy to treat mental stress, neck and back pain, migraines, TMJ Syndrome, and for chronic pain conditions such as fibromyalgia.[2][3][4] There is no scientific support for major elements of the underlying model,[5] there is little scientific evidence to support the therapy, and research methods that could conclusively evaluate the therapy's effectiveness have not been applied." Neurofeedback tror jag är den där manicken man kopplar till hjärnan för att träna olika delar: man ska styra något på en skärm med tanken som jag förstått det. Har ingen aning. Träffade en annan person för länge sen på BAN konferensen som tyckte det varit jättebra för hennes son (som gått från autism till i stort sett normal som tonåring). Jag vet att man kan låna utrustning via norske DAN-läkaren men har tänkt att min son är för liten för det. Fråga på BAN-forumet, där tror jag det finns folk som provat. Jag har lagt in en rad recept på
www.behandlaautism.nu diskussionsforumet nu som jag kan rekommendera: blev tyvärr svårläst text, ska försöka fixa det.
Hej! Intressant. Just osteopati har vi fått tips om och kollat upp lite. Vet eg inte så mkt om det än men har också hört att det ska vara en bra metod för vissa. Tyvärr så verkar det som om barnet måste ha uppnått en viss ålder här i Sverige, enl en osteopat vi varit i kontakt med här i Sthlm.
Annars rullar det på för oss, har haft en första workshop på banyan och nä vecka kör vi igång med träningen på allvar (men G får redan lite småträning nere på Fyrklövern, vi är så nöjda med dagiset hittills).