• kaffemamma

Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 5

För dig som är ny rekommenderar jag alla bra länkar och tips på de tidigare trådarna med samma namn. Denna tråden är tänkt främst för att samla länktips och prata om olika behandlingsalternativ. För mer allmäna inlägg om våra barn med autism rekommenderar jag Autismtråden.

Här är alla välkomna att berätta om sina erfarenheter och fråga om andras, ge lästips osv. B6, omega 3, Lövåås-metoden, kommunikativ ridning, DAN-läkare, syrgasbehandling, dieter, Son-Rise-programmet, pratdatorer, sensmotorisk träning - det är en djungel och personligen vill jag gärna ha så mycket information som möjligt för att se vad som passar oss. Alla inlägg är välkomna, och som vanligt är de flesta av oss inte experter utan var och en måste göra sin egen bedömning av vad som är värt att undersöka vidare.

Den som är intresserad av att komma i kontakt med DAN-läkare, eller vill veta mer om biomedicinsk behandlingkan ta kontakt med BAN! (behandla autism nu) www.behandlaautism.nu Där finns även ett nystartat diskussionsforum.

Välkomna gamla som nya!

• Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 5
  • Nilsfar

Igår höll jag en utbildning inom autism för våra assistenter. Jag brukar mest hålla son-risepresentationer men dennna gången var det ett mer allmänbildande utbildningstillfälle inom autismområdet.

En del av utbildningen skulle handla om olika förhållningssätt och behandlingar.

När jag gjorde efterforskningar ramlade jag över den här filmen.

Det är en instruktionsfilm som lovaas har gjort för att användas tillsammans med den bok han släppte 1981 och som ligger bakom den behandlingsteknik som användes för den forskning som habiliteringarna använder idag för att hävda att beteendeterapi är "evidensbaserat".

Det är dags att habiliteringarna blir bättre på alternativ.

• Nilsfar

En liten varning för ovanstående länk också. Om man är känslig kan den vara tung att se på!!!

• Nattljus
    Nilsfar skrev 2009-10-02 13:19:53 följande:
    Igår höll jag en utbildning inom autism för våra assistenter. Jag brukar mest hålla son-risepresentationer men dennna gången var det ett mer allmänbildande utbildningstillfälle inom autismområdet.En del av utbildningen skulle handla om olika förhållningssätt och behandlingar.När jag gjorde efterforskningar ramlade jag över den här

är en instruktionsfilm som lovaas har gjort för att användas tillsammans med den bok han släppte 1981 och som ligger bakom den behandlingsteknik som användes för den forskning som habiliteringarna använder idag för att hävda att beteendeterapi är "evidensbaserat".Det är dags att habiliteringarna blir bättre på alternativ.
    Filmen är verkligen förskräcklig. Vi har tränat IBT i två år och jag känner inte igen mig överhuvud taget i sättet de bemöter barnen på i filmen. Jag vet att du är anhängare av son-rise pedagogiken och jag tycker också den pedagogiken verkar bra på många sätt, men man kan inte jämföra rakt av med det de ser på filmen och hur IBT metoden tillämpas och lärs ut idag. Oavsett vilken "träningsmetod" man använder för att hjäpa sitt barn, så får man inte glömma bort att respektera barnets integritet och självbestämmande, det är oerhört viktigt och det har dem på filmen missat totalt.

Jag tycker också att de borde erbjuda fler alternativ på habiliteringen, men jag tycker det är fel att ta denna film som ett exempel på hur IBT går till, det känns lite som skräckpropaganda. Själv tror jag det viktigaste är att vara öppen för att alla barn är olika och svarar olika på olika träningsupplägg. Därför tror jag det är viktigt att erbjuda ett bredare utbud, och vi är också olika som föräldrar.

För vår son har IBT -träningen varit väldigt positiv. IBT liknar ju mycket vanligt skolarbete, man har olika uppgifter att träna på, bygger på kunskap succesivt eftersom. Jag ser inte IBT- träningen som ett förhållningssätt i vardagen, som man nog kan kalla Son-rice, utan som en möjlighet att mer strukturerat sätt ge barnet träning. För vår del har stor fokus varit att utveckla språket, nöta in ljud osv. Vår pojke har alltid velat kommunicera, först med teckenspråk och så småningom med ord. Vi har stimulerat språkutvecklingen på många sätt och IBT har varit en del.

Idag är föräldrar ofta mycket pålästa och kunniga, och jag tror få "köper" ett koncept till 100% och sedan följer det. Man ser till sitt barns bästa och anpassar träning/förhållningsätt efter barnet, det är jag övertygad om.
  • Nilsfar

Vill poängtera att jag inte heller tror att beteendeterapi i sverige ser ut så här idag.

Däremot finns ju trots allt en stark koppling mellan denna film som tagits fram av upphovsmannen till den intensiva beteendeterapin och den forskning som habilieringarna hänvisar till när de talar om evidensbaserad habiliteringen. Därför borde habiliteringarna erbjuda ett betydligare bredare spektrum av förhållningssätt och kombinera detta med noggran uppföljning och forskning på resultatet. Då kan vi en dag om 3, 5 eller tio år faktiskt ha evidensbaserad habilitering där vi vet att det sätt som rekommenderas är det bästa av de som finns att erbjuda. Vi är långt därifrån idag.

• Jonathanmamma

Fråga om kosttillskott!

Jag har läst in mig en hel del på detta med biomedicinsk intervention, dieter och kosttillskott. Nu läste jag om zink det senaste. Någon av er som har det som tillskott också?? Varför jag undrar är för att jag har en annan multivitamin/mineral till Jonathan (6 år autistiskt syndrom, tränar IBT samt får en hel del kosttillskott) och ser en förbättring bara efter en vecka. Det jag kunde se som skillnaden var zink. Jag har också läst litet om zinktillskott, och att det kan inverka på maten - att allt smakar illa om man har zinkbrist etc. Tänkte bara höra om någon av er har det/erfarenheter av det?

MVH
    Anna

jonathanmamma@hotmail.com
    annahelena70.bloggagratis.se

• SaramedM
    Nattljus skrev 2009-10-02 14:01:03 följande:
    Filmen är verkligen förskräcklig. Vi har tränat IBT i två år och jag känner inte igen mig överhuvud taget i sättet de bemöter barnen på i filmen. Jag vet att du är anhängare av son-rise pedagogiken och jag tycker också den pedagogiken verkar bra på många sätt, men man kan inte jämföra rakt av med det de ser på filmen och hur IBT metoden tillämpas och lärs ut idag. Oavsett vilken "träningsmetod" man använder för att hjäpa sitt barn, så får man inte glömma bort att respektera barnets integritet och självbestämmande, det är oerhört viktigt och det har dem på filmen missat totalt. Jag tycker också att de borde erbjuda fler alternativ på habiliteringen, men jag tycker det är fel att ta denna film som ett exempel på hur IBT går till, det känns lite som skräckpropaganda. Själv tror jag det viktigaste är att vara öppen för att alla barn är olika och svarar olika på olika träningsupplägg. Därför tror jag det är viktigt att erbjuda ett bredare utbud, och vi är också olika som föräldrar.För vår son har IBT -träningen varit väldigt positiv. IBT liknar ju mycket vanligt skolarbete, man har olika uppgifter att träna på, bygger på kunskap succesivt eftersom. Jag ser inte IBT- träningen som ett förhållningssätt i vardagen, som man nog kan kalla Son-rice, utan som en möjlighet att mer strukturerat sätt ge barnet träning. För vår del har stor fokus varit att utveckla språket, nöta in ljud osv. Vår pojke har alltid velat kommunicera, först med teckenspråk och så småningom med ord. Vi har stimulerat språkutvecklingen på många sätt och IBT har varit en del. Idag är föräldrar ofta mycket pålästa och kunniga, och jag tror få "köper" ett koncept till 100% och sedan följer det. Man ser till sitt barns bästa och anpassar träning/förhållningsätt efter barnet, det är jag övertygad om.
    Jag tror inte heller att detta är vad som lärs ut idag men jag måste säga att vissa filmklipp jag såg under första steget på HAB också gjorde mycket illa till mods
    Framför allt minns jag filmen om Pecs och där barnet kommunicerar, ignoreras eftersom det är fel sätt enligt metoden och sen den andra vuxna med sina händer hjälper barnet att göra rätt och då ges belöningen ( jos tror jag)
    Vilket klippet med mamma(?) och den lilla flickan och tränaren som ger yogurt påminner väldigt mycket om
  • RBK

Jag förstår att du Perny och andra som kör IBT kan bli provocerade av att Nilsfar lägger ut en länk om en film som är 30 år gammal, samtidigt som jag håller med Nilsfar om att det är ju detta som HAB hänvisar till när de talar om att IBT/ABA skulle vara att föredra utifrån evidensbasering

Att IBT skulle vara att föredra är i och för sig inte är slutsaten i den stora studie som gjordes i USA runt 2001 som jag tidigare länkat till. I den amerikanska statliga studien rekommenderar man utifrån evidensbasering nio olika metoder varav fyra bygger på utvecklingspsykologi och fyra på beteendeterapi - märkligt att inte HAB i Sverige känner till den. Men det är väl lättare att välja en metod...

Jag tror själv på en blandning av olika metoder, även om jag föredrar Son-Rise/Floortime/Hanen, det vill säga metoder där man följer barnets naturliga intressen. Jag tror det är lättare att lära om man passar på att fånga tillfällen när barnet gör det den är intresserad av. Det betyder inte att jag rakt av förkastar strukturerade metoder. Själva bygger vi vissa moment i vår träning på inspiration från Theraplay som är en typ av anknytningsterapi som bygger på lek (kolla gärna www.theraplay.org). Den bygger på att föräldrarna styr. Vi har dock till viss del valt bort belöningsmomentet utan försöker istället fånga Os intresse genom uttryck, entusiasm och intensitet.

Vår son har Aspergers syndrom och har ett väl utvecklat språk. Hade han haft autism med språkproblem hade nog jag också faktiskt valt IBT - i och med att det är det enda som HAB ger konkret stöd i idag. Tyvärr...

• IlsaBlackWidow

Shit vad tiden försvinner... bara ett år kvar i skolan. Lägger tråden i favoriter lite sent. Hoppas allt går framåt för er andra.

• cruz

Hej allihopa. Jag ska läsa ikapp och återkommer sedan. Ska kolla om jag får tag på artikeln, Kaffemamma. Vi fick barn i tisdags och njuter av nyfödd bebis just nu, så jag är inte inloggad allt för ofta.

När det gäller kritiken mot hab och deras enkelspårighet när det gäller träningsprogram så håller jag med, men jag tycker det är tråkigt om folk avstår ifrån IBT i dagsläget bara för att de är rädda för att det går till som det gjorde enligt Lovaas. Jag själv tvekade till att hoppa på IBT just pga av detta. Nu valde jag att ge IBTn en chans och hittills har jag inte ångrat mig. Jag ska någongång (när jag få tid) filma hur vi tränar och lägga upp på youtube. Det är fullt möjligt att träna IBT utan att kränka barnet eller att tvinga det. Träningen ska vara lustfylld och lekfull och anpassad efter barnet. Sedan så finns betydligt nyare forskning som stödjer IBT, bla studier av Svein Eikeseth, men även många fler. Men jag håller med om att habiliteringen behöver vidga sina vyer och även intressera sig för andra träningssätt.

Jag tycker IBT är OK, men inte optimalt och jag som många andra är intresserade av fler alternativ också. Men har man chansen att med habiliteringens hjälp, tillsammans med förskolan kunna få till tidig intensivträning baserad på TBA så bör man absolut överväga att prova. Det är det enda som finns i dagsläget och det är absolut inget dåligt alternativ. Min son har diagnosen autistiskt syndrom med en utvecklingsförsening. Han hade inget språk då han fick diagnosen (några enstaka ord bara). På dagis låg han bara på golvet och drog eller snurrade leksaker framför sig. Hemma gjorde han oftast också samma sak. Gissa om hans utveckling har exploderat efter 8 månaders intensivträning bara! Nyss kom han fram till mig, tog mig i armen, tittade mig i ögonen och sade: "Mamma, vill kolla på bebisen". Jag lyfte upp honom så att han kunde titta på lillebror som låg i vagnen. Då klappade han sin lillebror på huvudet ochvar så nöjd.

• Adam Trask
    RBK skrev 2009-09-22 20:07:23 följande:
    Vad kul att ridterapi är så lyckat och ännu en gång tack för tipset. Vi ska testa i Hässelby nu på fredag!
    Hur gick det? Jag är nyfiken på ridterapi närmare stan.

Har någon provat i Enskede?
Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 5