Nilsfar skrev 2009-10-02 13:19:53 följande:
Igår höll jag en utbildning inom autism för våra assistenter. Jag brukar mest hålla son-risepresentationer men dennna gången var det ett mer allmänbildande utbildningstillfälle inom autismområdet.En del av utbildningen skulle handla om olika förhållningssätt och behandlingar.När jag gjorde efterforskningar ramlade jag över den här
är en instruktionsfilm som lovaas har gjort för att användas tillsammans med den bok han släppte 1981 och som ligger bakom den behandlingsteknik som användes för den forskning som habiliteringarna använder idag för att hävda att beteendeterapi är "evidensbaserat".Det är dags att habiliteringarna blir bättre på alternativ.
Filmen är verkligen förskräcklig. Vi har tränat IBT i två år och jag känner inte igen mig överhuvud taget i sättet de bemöter barnen på i filmen. Jag vet att du är anhängare av son-rise pedagogiken och jag tycker också den pedagogiken verkar bra på många sätt, men man kan inte jämföra rakt av med det de ser på filmen och hur IBT metoden tillämpas och lärs ut idag. Oavsett vilken "träningsmetod" man använder för att hjäpa sitt barn, så får man inte glömma bort att respektera barnets integritet och självbestämmande, det är oerhört viktigt och det har dem på filmen missat totalt.
Jag tycker också att de borde erbjuda fler alternativ på habiliteringen, men jag tycker det är fel att ta denna film som ett exempel på hur IBT går till, det känns lite som skräckpropaganda. Själv tror jag det viktigaste är att vara öppen för att alla barn är olika och svarar olika på olika träningsupplägg. Därför tror jag det är viktigt att erbjuda ett bredare utbud, och vi är också olika som föräldrar.
För vår son har IBT -träningen varit väldigt positiv. IBT liknar ju mycket vanligt skolarbete, man har olika uppgifter att träna på, bygger på kunskap succesivt eftersom. Jag ser inte IBT- träningen som ett förhållningssätt i vardagen, som man nog kan kalla Son-rice, utan som en möjlighet att mer strukturerat sätt ge barnet träning. För vår del har stor fokus varit att utveckla språket, nöta in ljud osv. Vår pojke har alltid velat kommunicera, först med teckenspråk och så småningom med ord. Vi har stimulerat språkutvecklingen på många sätt och IBT har varit en del.
Idag är föräldrar ofta mycket pålästa och kunniga, och jag tror få "köper" ett koncept till 100% och sedan följer det. Man ser till sitt barns bästa och anpassar träning/förhållningsätt efter barnet, det är jag övertygad om.