• kaffemamma

Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 5

För dig som är ny rekommenderar jag alla bra länkar och tips på de tidigare trådarna med samma namn. Denna tråden är tänkt främst för att samla länktips och prata om olika behandlingsalternativ. För mer allmäna inlägg om våra barn med autism rekommenderar jag Autismtråden.

Här är alla välkomna att berätta om sina erfarenheter och fråga om andras, ge lästips osv. B6, omega 3, Lövåås-metoden, kommunikativ ridning, DAN-läkare, syrgasbehandling, dieter, Son-Rise-programmet, pratdatorer, sensmotorisk träning - det är en djungel och personligen vill jag gärna ha så mycket information som möjligt för att se vad som passar oss. Alla inlägg är välkomna, och som vanligt är de flesta av oss inte experter utan var och en måste göra sin egen bedömning av vad som är värt att undersöka vidare.

Den som är intresserad av att komma i kontakt med DAN-läkare, eller vill veta mer om biomedicinsk behandlingkan ta kontakt med BAN! (behandla autism nu) www.behandlaautism.nu Där finns även ett nystartat diskussionsforum.

Välkomna gamla som nya!

• Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 5
  • Asia1

Hej! Jag är inte förälder, men jobbar med ungdommar som har autism och utvecklingsstörning. Det bästa jobbet nånsin! Det finns så mycket att lära sig så jag vet inte vart jag ska börja! Jag har jobbat i knapt 10 år med barn/ungdommar innom autismspektrat men ändå bara skrapat på ytan känns det som. Några ungdomar har gåt på dieter men merparten har inte det. Inte heller många har fått intensiv träning. Jag läser med spänning och lust att lära mer, mer mer!

• AnnaKarinN

Hej på er!
    Måste bara slänga in en fråga angående SCD-diet. Är det någon av er som tillämpar SCD? Vet ni isåfall några bra tips angående recept eller olika ersättningsprodukter till mjölk, bröd etc? Getmjölk verkar vara ok, hur får man tag på det? Blir helt snurrig när jag endast hittar info om detta på amerikanska sidor. I dagsläget tillämpar vi CFGF diet för sonen som snart är två år och har autism. Det har endast gått 3 veckor sedan vi startade med dieten men jag sneglar lite på andra typer av dieter under tiden. Har inte märkt någon större förändring ännu, kanske att avföringen har blivit lite fastare. Tänker fortsätta minst tre månader innan vi eventuellt ändrar dieten. Såååå tacksam för lite tips och råd angående SCD. Hur har det funkat för er? Förresten, peptidtestet hos neurozym visade tydligt förhöjda värdet för kasein (och normalt för gluten) men jag tänkte inte bryta GF-dieten ändå på ett tag. Är det vettigt?

• kaffemamma
    AnnaKarinN skrev 2009-08-13 12:07:25 följande:
    Hej på er!Måste bara slänga in en fråga angående SCD-diet. Är det någon av er som tillämpar SCD? Vet ni isåfall några bra tips angående recept eller olika ersättningsprodukter till mjölk, bröd etc? Getmjölk verkar vara ok, hur får man tag på det? Blir helt snurrig när jag endast hittar info om detta på amerikanska sidor. I dagsläget tillämpar vi CFGF diet för sonen som snart är två år och har autism. Det har endast gått 3 veckor sedan vi startade med dieten men jag sneglar lite på andra typer av dieter under tiden. Har inte märkt någon större förändring ännu, kanske att avföringen har blivit lite fastare. Tänker fortsätta minst tre månader innan vi eventuellt ändrar dieten. Såååå tacksam för lite tips och råd angående SCD. Hur har det funkat för er? Förresten, peptidtestet hos neurozym visade tydligt förhöjda värdet för kasein (och normalt för gluten) men jag tänkte inte bryta GF-dieten ändå på ett tag. Är det vettigt?
    Hej,
    i testade SCD i somras. Lagade väldigt mycket mat som alla i familjen gillade - utom sonen. Vi gjorde dock SCD utan kasein - de har ju tillåten ost och yougurt som vi inte vågade oss på. SCD kosten är inte från början tänkt för just autism, därför är det många som gör som vi; scd utan mjölkprodukterna oavsett varifrån mjölken kommer. Sen har det skrivits en del intressant om varför just viss getmjölk kan funka: vi kanske provar så småningom. Vi kände att vi inte klarade av att hålla scd på dagis och avbröt därför, men strävar fortfarande åt det hållet: inget som helst socker och minskade kolhydrater. Jag hittade en del favoriter:egen ketchup, pizza, våfflor, pannkakor, muffins. Jag ska skriva recepten snart - har så ont om tid bara! Tänkte skriva ner dem på diskussionforumet hos www.behandlaautism.nu under tråden Recept. Det finns en hel del här: www.scdrecipe.com
    Jag skrev precis lite i "vanliga " autismtråden om hur utvecklingen varit för oss med kosten. Och absolut - håll ut med dieten en längre period oavsett testresultaten - för många tar förändringarna tid.
  • Krickeline
    Asia1 skrev 2009-08-12 21:13:10 följande:
    Hej! Jag är inte förälder, men jobbar med ungdommar som har autism och utvecklingsstörning. Det bästa jobbet nånsin! Det finns så mycket att lära sig så jag vet inte vart jag ska börja! Jag har jobbat i knapt 10 år med barn/ungdommar innom autismspektrat men ändå bara skrapat på ytan känns det som. Några ungdomar har gåt på dieter men merparten har inte det. Inte heller många har fått intensiv träning. Jag läser med spänning och lust att lära mer, mer mer!
    Hej Asia och välkommen hit!
    Vi har träffats en gång, på sjalträff i Vallentuna. Du var där med din då nästan nyfödda L. Du berättade att du jobbade på ett aspergerboende i kyrkbyn där jag bor. Jag tyckte det lät intressant men fick inte tillfälle att fråga mer. Vad jag inte visste då var att min lilla tjej som var med på träffen -som då var tre år- skulle få aspergerdiagnos ett halvår senare...
    Kan du berätta lite om hur de ungdomar du jobbar med är; vilka är de största problemen för dem, kommer de att klara sig på egen hand som vuxna, ser du skillnad på dem som har gått på diet och fått intensivträning som barn respektive de som inte fått det? Jag tycker det är jätteintressant att höra dina perspektiv som jobbat länge med detta. Jag har läst enormt mycket litteratur om AS, men inte så mycket praktisk erfarenhet förutom från det jag lärt mig av mitt eget barn.
  • Asia1
    Krickeline skrev 2009-08-14 13:07:35 följande:
    Hej Asia och välkommen hit!Vi har träffats en gång, på sjalträff i Vallentuna. Du var där med din då nästan nyfödda L. Du berättade att du jobbade på ett aspergerboende i kyrkbyn där jag bor. Jag tyckte det lät intressant men fick inte tillfälle att fråga mer. Vad jag inte visste då var att min lilla tjej som var med på träffen -som då var tre år- skulle få aspergerdiagnos ett halvår senare... Kan du berätta lite om hur de ungdomar du jobbar med är; vilka är de största problemen för dem, kommer de att klara sig på egen hand som vuxna, ser du skillnad på dem som har gått på diet och fått intensivträning som barn respektive de som inte fått det? Jag tycker det är jätteintressant att höra dina perspektiv som jobbat länge med detta. Jag har läst enormt mycket litteratur om AS, men inte så mycket praktisk erfarenhet förutom från det jag lärt mig av mitt eget barn.
    hej! jag kommer inte på vem du är! jag jobbar med ungdomar som har autismdiagnos i kombination med utvecklingsstörning. av AS har jag lite mindre erfarenhet. Av de ungdomar som gått på diet har jag faktiskt inte sett någon förändring alls. jag vet däremot att den ena mamman slarvade med gluten och en annan familj började införa mjölk i kosten igen efter kanske ett år. Det kan ju ha med saken att göra. De barn som fått intensiv träning var ganska små när jag jobbade med dem. men man märkte på vissa en vilja att jobba för belöning, och i viss mån mer vilja till interaktion.
  • Krickeline
    Asia1 skrev 2009-08-14 16:24:01 följande:
    hej! jag kommer inte på vem du är! jag jobbar med ungdomar som har autismdiagnos i kombination med utvecklingsstörning. av AS har jag lite mindre erfarenhet. Av de ungdomar som gått på diet har jag faktiskt inte sett någon förändring alls. jag vet däremot att den ena mamman slarvade med gluten och en annan familj började införa mjölk i kosten igen efter kanske ett år. Det kan ju ha med saken att göra. De barn som fått intensiv träning var ganska små när jag jobbade med dem. men man märkte på vissa en vilja att jobba för belöning, och i viss mån mer vilja till interaktion.
    Tack för svar! Nej jag förstår att du inte minns mig. Vi träffades rätt kort och bara en gång, hemma hos Groover på sjalbarnsajten Jag hade fullt upp med att hålla koll på dottern så jag fick inte så mycket chans att prata med folk.
  • Asia1
    Krickeline skrev 2009-08-14 19:30:51 följande:
    Tack för svar! Nej jag förstår att du inte minns mig. Vi träffades rätt kort och bara en gång, hemma hos Groover på sjalbarnsajten Jag hade fullt upp med att hålla koll på dottern så jag fick inte så mycket chans att prata med folk.
    Ja jag antog att det va där och min hjärna arbetar förfullt med att komma ihåg alla ansikten. Inte jättelätt!
Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 5