• Svar på tråden Mammor i Jönköping med bf vinter/vår - 09
  • Caranlachiel

jeaxx: Fast pannkakor brukar ju inte innehålla socker så det borde ju inte göra något.

Erik gillar inte alls bitar än så länge. Är här någon som vet hur man passerar maten själv? Har gjort lite puréer men det blir ju klumpigt så de går inte åt tyvärr. Hur gör man de helt klumpfria?

• Katarina m Leon o Matteo

Jeaxx, vad kul att hon gillar pannkakor. Det är nog toppenmat för bebisar tror jag!

Pink, välkommen hit! Jag har en Leon på 5 år, en Matteo på 2 år och en Elise född i maj. Vi bor på Vättersnäs just för tillfället men har köpt ett nytt hus och hamnar på Bymarken innan sommaren om allt går som det ska.

Caran, jag brukade köra med vitlökspress åt L. Eller mixerstav. Funkade ok men tog väl inte bort allt, allt i t.ex. majs. Numera gör jag inte mat själv . Förstabarnslyx månne?
    Tänkte dock försöka sluta salta vår mat (svårt, svårt) så hon kan få äta av den inom kort.

Är hemma och är sjuk. Har haft feber sedan i lördagskväll och mår riktigt risigt. Dessutom fick jag mjölkstockning på kuppen. Jättetrist! Lillflis är dock nöjd och äter så gott hon kan på det överproducerande klumpiga bröstet.. Nu ska jag laga fiskpinnar. Delikatesser på löpande band blir det här hemma när jag är sjuk. Äh, vem försöker jag lura, det blir det ju annars också .

• jeaxx77

Beautiful Pink: Jag menade inte att låta som någon sorts förmanande barnmatsexpert. Stora tjejen matvägrade allt utom Hipps Pasta med broccoli under flera månaders tid när hon var bebis Nu är jag bara glad att lillasyster äter allt jag ställer fram

Cara: Jag använde matberedare (till Vilja, även här förstabarnslyx ) eller så pressade jag typ ärter o majs genom en sil så skalet stannade kvar. Visa får uteslutande burkmat

Katarina, Krya på dig vännen!

• Caranlachiel

Jag var också inne på att inte alls göra mat själv utan bara köpa. Tills jag såg en prisjämförelse på nätet. 70 kr mot 7 kr per dag om man köpte alltihop. Viss skillnad kände jag. Får prova att pressa maten. Köpte en bra potatispress i Ullared nyss med flera munstycken, tror det ena kan funka faktiskt.

Katarina: Usch din stackare. Hoppas du mår bättre snart!

• Annizsj

Tack för alla tips om hårda små magar. Såg att vi har tid på bvc imorgon fm, läkarkonstroll. Ett perfekt tillfälle att prata om mat. idag ratade Viggo potatis o moroten. Kanske för att han vet hur lilla magen reagerar? De är smarta bebisarna IStälllet blev det två grötmål idag. Han blir helt galen när man ger honom gröt, han älskar den verkligen. Synd bara att sambon glömde köpa ny för 6 månaders. han blir inte mätt på havregröten från 4 mån. Det sura är att jag inte har en spänn på kontot då försäkringskassan ännu en gång har klantat sig Dessa myndigheter!!!! Ska ringa och skälla på dem imorgon igen.

Nej, nu måste jag verkligen försöka få lite sömn. har haft en sjukt jobbig dag. Hur kunde min söta lilla pojke förvandlas till ett litet monster? Jag är slut som förälder efter dagens race....Hoppas nu att han ör fit for fight för dagis imorgon!

Glömde nästan säga KRYA PÅDIGkramar till dig Katarina. Usch va jobbigt det är att vara sjuk när man har småbarn. Å mjölkstockning på det..stackare! Kram!

• Ohanna

Ujuj- fullt upp hela dagen har det varit här. Plockat, handlat, lagat mat till Moa och oss, diskat, köpt nytt dammsugarmunstycke (som visade sig vara fel... grrrr..), babysäkrat lägenheten lite smått m.m. *puh* Så snart är det sängen som gäller!

• mrsjoy

Hej allihop!
    Hjälp vad mkt det hinner hända här i tråden varje gång man är inne o kollar:)
    Idag har vi haft en fixa o dona dag.. städat, bakat bullar, handlat... osv!
    Imorgon är det 6mån läkarkontroll som gäller! Får hoppas det går bra!
    Annars äter Emilia gröt för andra veckan, o vi har även provat potatis några dagar, det är inte riktigt lika gott som gröten! Kul att introducera mer o mer mat, men jag tycker det är lite svårt med att veta när o hur man ska öka, o vilka rutiner/tider man ska ha osv... på onsdag ska vi på "matprat" på bvc, så hoppas få lite tips då
    Vi hade gärna följt med på torsdag, men jag börjar jobba kl 13.. men ni kan ju alltid komma o hälsa på mig på jobbet, om ni får plats med alla vagnar, haha

• FruGöransson

Inne en sväng och läser, kan inte sova...
    Vi är hemma från en vecka i sthlm, Alice har förkylningsastma som inte blir bättre och jag har ont i vänster hand så imorn ska båda till vårdcentralen.

Vi kanske kan följa med på torsdag, väntar dock med att skriva upp mig.
    Skulle också påminna om att tråden går ut snart, kanske någon kan starta en ny?

Beautiful: välkommen! Jag har en dotter som är 7.5mån.

Katarina: Krya på dig!

Caran: när är barn- och manfria festen? Måste nog kolla om jag kan då. Sedan brukar jag göra som Jeaxx har skrivit, då blir maten slät. fast nu ska Alice ha bitar i sin så jag silar inte längre.

Annizsj: Hoppas lillens mage blir bra snart. Har inga andra tips än vad som redan sagts.

Har säkert glömt att kommentera något men återkommer om det isf :)

• Caranlachiel

Moder2B: Usch att ni båda ska vara dåliga då. Stackars Alice. Tänkte ha festen den 21:a, hoppas ni kan då! Du var ju så sugen. Du och jag och tequila rose.

Är här någon som har lust att ta en promenad runt munksjön under dagen? Vi ska in till stan och lämna tillbaka filmer samt hämta ut Eriks pass, så tänkte passa på att promenera lite.

• Svahn85

E O D: Läskigt det där med träflisan. Det var ju tur att det inte hände något mer:) Hur är det med er annars? kram

Då var ännu en vaccination avklarad. Theo har varit jätte duktig och båda gångerna har han fått feber på kvällen och feber fri på morgonon igen. Även att han hade 39 graders feber så sover han jätte bra på nätterna. Då är mamma jätte glad =)

Är det någon mer som har roblem med att ungarna bebisarna inte äter potatis?? Theo han kräks, spottar och fräser så fort han får in det i munnen han hinnar inte ens stänga munnen innan han börjar. Han vekar känna vad det är med gommen...

Jag har babysim på torsdagsförmiddagar så jag kan tyvärr inte följa med på fika.

Nova 070504 & Theo 090524
Svar på tråden Mammor i Jönköping med bf vinter/vår - 09