• Svar på tråden Mammor i Jönköping med bf vinter/vår - 09
  • Caranlachiel

Här är vi sjuka hela bunten så vi stannar hemma idag. Trist.

• Elof och Dagny

Ja, här blir ingen lunch heller. Det var lite av en kaos-natt här... Igår em när vi kom hem hade en av vovvarna gjort ifrån sig lite på golvet här å var. Superkass i magen helt enkelt och stackarn fick väl panik för att han inte kunde komma ut i trädgården. Sen var det ingen fara på kvällen men i natt har han vankat fram å tillbaka och kommit in till oss och flämtat när han varit nödig. Så vi har fått springa med honom ett par gånger. Sen har mini haft panik-mag-ont vid två tillfällen i natt och typ skrikit jättelänge!! Inget som hjälpte och Daniel gick runt, runt med henne utan resultat. Till slut kunde jag "lura" henne av somna genom att stoppa en tutte i munnen på henne, hihi. Sen mitt i allt kom Kira ner men hon somnade som tur var rätt snabbt i vår säng. Sen var det dags för Isolde att börja låta igen. Hrm, har nog bara sovit 2-3h eller nåt i natt så det blir en tidig kväll här. Som tur var sov båda barnen till halv åtta (WOW!!! ) så jag behövde inte upp å hoppa så tidigt iaf. Kira fick vara hemma idag med å mysa, ville inte stressa till dagis när vi vaknade så sent.

• jeaxx77

Ja och här blir det ingen fika heller, jag sitter inte på någon buss utan somnade gott i två timmar med Visan när hon tog sin lilla morgonlur. Normalt sett sover hon en halvtimme. Mysigt var det men nu hinner jag inte hämta bilen innan dagis är slut så där föll även hela eftermiddagens planer.
    Vi får vara hemma och måla farsdagskort med fingerfärg istället

• Caranlachiel

EoD: Oj vilken natt! Låter inte kul alls. Jobbigt ändå med barn som vaknar, ännu värre med en hund som också har problem med magen. Hoppas det inte blir långvarigt, då kommer du vara helt död tillslut.

Erik har inte riktigt gillat annan mat än rotfrukter, frukt och gröt. Har i några veckors tid blandat ut annan mat (t.ex. lasagne) med nån rotfrukt och då har det gått ganska bra att få i honom det. Nu blandade jag i lite mjölk också och jäklar! Han kunde inte få i sig maten fort nog. Bra knep att kunna!

• Mattilda

Synd ni inte kunde komma!

Tack för en trevlig lunch ni som var där dock! Minerva somna som en stock 5 min efter att vi kom hem :)

• Ohanna

Trevlig lunch alla som var med! Moa somnade som en stock hela vägen hem och en stund till på gården innan vi gick in till grannen för en fika. Nu är vi hemma och Daniel matar Moa och jag småsurfar lite

Vi var på 6 månadersläkarkoll idag även om Moa nästan är 6 1/2 månad nu. Hon vägde 6600g och var 67cm lång- så fortfarande en lite skit Dippade en kurva till nedåt så nu ligger hon 2 kurvor under. Så jag funderar på att byta ut frukten vid 15 till ett mål gröt istället. Vår BVC tant sa att vi skulle börja ge standardmjölk nu till gröten. Men på andra ställen har jag hört tidigast vid 1 år. Vad tror ni andra? Kan det vara så att man ska börja vid 12mån egentligen men att vi kan börja nu för att hin ska få lite xtra kalorier i sig?

• jeaxx77

Ohanna: Jag har också bara hört 1år men BVC-tanterna brukar ju veta. Kanske är det för att mjölk är mer mättande som de vill att man ska vänta med att ge det så att de får i sig maten?

• Caranlachiel

Ohanna: På vårt bvc sa de att man rekommenderar att de inte dricker mjölk till maten förrän vid 1 års ålder, men att ha lite mjölk i maten går bra. Jag har börjat blanda i mjölk i mat han inte gillar och även till gröten, det tycker han är jättegott! Det är inget farligt i mjölk i alla fall, såhär står det på livsmedelsverkets hemsida:

"Mjölk är rik på protein, vitaminer och mineraler och ingår naturligt i vår svenska mat. Bland annat innehåller mjölken mycket kalcium, som behövs för att bygga upp skelettet. Järninnehållet i mjölken är dock lågt. Om en stor del av barnets mat består av mjölk och mjölkprodukter är det risk för att barnet inte får i sig tillräckligt mycket av järnrika livsmedel. Vänta därför med mjölk som dryck och större mängder fil och yoghurt till slutet av spädbarnsåret. Små mängder i matlagning eller till gröt är dock inget hinder. Du bör å andra sidan inte vänta för länge med att införa dessa produkter, för då kan det bli svårare att få barnet att vänja sig vid de nya smakerna. För äldre barn är mjölk och mjölkprodukter viktiga näringskällor."

• Annizsj

tack alla som var med idag. Trevligt som vanligt!!! nu är mamma Anna heeelt slut. Var hemma först vid halvsex. Men dagen har varit så mysig. Träffade mina bästa vänner på em, gud va underbara de är. Ibland stannar man liksom upp och inser att man har det väldigt bra som har dem. Som t ex när jag skulle åka hem i dag. SKickade ena vännen med båda paj och piroger till oss. -Ta dem här nu så slipper du laga middag när du kommer hem!
    Jag försökte tacka nej, men hon var envis Hon har själv två flickor, går upp kl 5 ch renoverar för fullt där hemma. Fullt upp hon med ju. Sedan min andra bästa vän, hon hade med sig en kassa äpplen och päron till Milo. Allt från deras trädgård, de bor på Visingsö. Puss säger jag bara

Ha en fin kväll! mina pojkar somnade smidigt ikväll, trots att jag lade dem själv. Inget skrik, inget tjat...så stillsamt, skönt!
    Orkar inte kommentera ikväl.... EGENTID

• fru Ingeborg

ohanna.. de menade inte att du skulle blanda gröten med typ ersättning? För annars är väl som flera sagt att man rekommenderar inte mjölk än. För lägga mjölk på gröten så blir de väl något mindre energiintag om hon "dricker" istället för äter gröt om du hänger med?

vi har ju haft en del problem med allt som barn handlar om i vårt förhålllande... o säger bara till er som har problem med egentid o sånt... PRATA om det.. o ofta.. låt det inte bara gå! För till slut så står ni där och har hela ansvaret på era axlar och mår jättedåligt och mannen förstår inte alls varför ni mår dåligt! Män är ju lite sena ofta i såna här frågor så de kan ju krävas flera samtal

Här har vi haft en pissdag Sovit urdåligt 2 nätter och jättejobbig son.. Leah har fått en framtand o tandvärk.. o sonen har nog åkt på en jätteförkylning o Leah börjat lite grann hosta o kändes febrig ikväll (hon somna snabbt så hann inte säga till mannen att ta tempen men ipren hann hon få) Sen skulle ju jag ha "party"kväll (hudvårdparty och dildoparty) med några kompisar o mannen skulle till hans föräldrar. Så ringer han nu ikväll till hans pappa för att stämma av morgondagens renoveringsarbete och då har han glömt bort att han ska komma o lovat hans syster att åka dit. O dit vill inte min man. Så helt plötsligt skulle de vara hemma!! o tjurigt värre... så efter mycket om o men ska han nu till min pappa istället...

Svar på tråden Mammor i Jönköping med bf vinter/vår - 09