• Svar på tråden Mammor i Jönköping med bf vinter/vår - 09
  • Mattilda

Beutifulpink: Välkommen! Jag heter Annsofi och är mamma till Minerva som föddes 10 April..hon var med 2 veckor försenad i magen :)

Annizsj : jo förstår precis vad du menar! många gånger jag varit avundsjuk på alla som kan göra saker medans barnen ligger och roar sig själva..jag har ju fått spendera all tid med henne då hon vägrat bara ligga still.Har fått höra alltför många gånger när hon var 2-3 månader att hon nog har ADHD så aktiv som hon var...
    Har däremot gått i tankarna om hon har Asbergers då det ligger i släkten men BVC sa att hon troligt inte har det då hon är så social och dom barnen ofta är lite inåtvända..Så får hoppas hon bara är tidig :)
    Däremot är ju Minerva senare med andra saker så det jämnar väl ut sig.

Va kul att Milo tycker om lillebror så det inte blir tvärtom med svartsjuka och så! Ni får väl börja jobba på en till lillebror då ;)

• Caranlachiel

Hej tjejer!

BeautifulPink: Välkommen! Jag har en liten Erik på snart 7 månader och vi bor i Huskvarna.

Har varit hos mamma ett par dagar med Erik. Idag hjälper vi Offas bror att flytta till hus och sen åker Offa upp till Sthlm över natten för att spela soft air gun i skogen. Han och hans leksaker, suck... Så det blir en mysig ensamkväll för mig här, om Erik vill somna ordentligt.

Dags för en fika snart eller? Vi blev ju inte så många tillslut i förra veckan.

• jeaxx77

Beautiful pink: Välkommen till tråden! Jag heter Jenny o har en liten Vilja 2,5år o lillasyster Visa som är född den 8april.

Mattilda: Som jag sagt tidigare så tror jag inte alls du behöver oroa dig för att Minerva är så tidig. Det är ju så ytterst individuellt. Det finns ju barn som går redan vid 8-9månader även om det är väldigt ovanligt. Visa är ju också tidig med det mesta till skillnad från sin storasyster som mest bara låg o tittade vid samma ålder. Visa har krypit i över en månad nu och som Annizsj säger så hade jag varit mer glad om hon legat still lite längre Visa har en stark förkärlek för att äta blommor och elkablar så man får passa henne hela tiden.

Nu ska jag njuta av en barnfri förmiddag, ska nog se om jag kan hitta något fint till den där söte sambon jag har.

Trevlig helg!!

• Svahn85

Beutifulpink: Välkommen! jag heter camilla och ha två barn, en tjej på 2,5 år och theo på fem månader.

Ohanna: vad mysigt att hon börjat åla sig lite. Theo puttar sig lite sakta bakåt och runt.

Imon blir det vägning och vaccination får se hur det blir. Theo har ju fått för sig att han inte vill ha mammas mat längre men han vill inte heller ha potatis han vill bara ha gröt...vad gör man?

Fika tycker jag låter bra men torsdagar är det ju babysim så tisdagar eller onsdagar tycker jag passar bäst.

Nova 070504 & Theo 090524
  • Elof och Dagny

BeautifulPink: Hej och välkommen! Jag har två töser, en Kira på 2½ och en Isolde på ett halvår och bor i Huskvarna.

Igår var vi på Astrid Lindgrens Värld! Superhärligt höstväder med strålande sol och mysig höstmarknad. Kira tyckte det var superskoj och frågade hela tiden var Pippi var nånstans... Tyckte inte det var så stort där egentligen men vi hann inte med hälften kändes det som, det var ju alltid nån unge som var tvungen att käka, haha! Längtar tills sommaren då vi kan åka dit igen...

En dag i förra veckan satte Isolde en träflisa i halsen! Lagom läskigt, den var ganska vass så det var tur att den inte rev upp nåt i halsen eller munnen. Tydligen hade det trillat ner nåt från ett vedträ som jag lagt in i kaminen så det gäller verkligen att hålla koll nu för tiden! Hon förflyttar sig mellan de olika rummen nu så snart får vi stänga trappgrindarna igen... Det som varit så skönt att slippa tänka på under ett tag...

Hänger gärna på på en fika snart...

• Caranlachiel

Haha det känns verkligen som om Erik övar på att säga mamma och pappa nu. Han vet ju inte till fullo vad det är riktigt än, men han har fattat att vi vill att han ska säga det. Så han kan säga "mamma" eller "amamm" och kolla på oss. När vi då upprepar det så övar han en stund på bara munrörelsen och sedan säger han det igen. Sen gör han samma sak med pappa. Så gulligt!

• fru Ingeborg

Elof vi tänkte åka dit men har målat o tapetserat hela helgen istället och igår 22:30 blev det klart så nu ska vi bara sätta upp hyllor o sånt igen.

I dag är min första officiella mammalediga dag utan studier. så tänkte jag att jag rättar mitt sista släpandes arbete så har jag en jobbfri dag med Dock så när jag skulle radera sista jobbmailet så vips låg där 4 till.. Men jag kommer igonera dem idag

Tror att Leah kryper vilken dag som helst nu.. Igår tog hon ett kryptag fram o sen blev magen för tung igen Bakåt fungerar bra och sen rulltekniken Nu tycker hon det är roligare att ligga på golvet än att sitta i gåstolen.

Fika fungerar både tisdag och onsdag förmiddag för mig! Gärna en promenad vid 9 innan...

(cara fick du någon inbjudan i helgen )

• Annizsj

Elof o Dagny-- usch va läskigt. Man är bra på att tänka VAD som kunde ha hänt. Läskigt är vad det är. Låter som det är dags att stänga grindarna igen. Jobbigaste tycker jag blir att behöva ha grinden där nere stängd. Den är så svår att öppna/stänga. Men vi har nog ett tag kvar. Än så länge tar han sig inte långt, bara med gåstolen. Imorse upptäckte han diskmaskinen, den var mkt intressant. Försöker ha Viggo mkt på golvet, men han skriker så fort han inte ser mig. Sedan har Milo tagit in sin Bobbycar nu plus släpet. Han har redan lyckats köra ner Viggo när han satt på golvet. Det ÄR VÄDLIGT trångt här hemma nu För lite golvyta!!!!!!!!!
    Mysigt med Astrid Lindgrens värld!

Fika snart vore trevligt. Milo är fortfarande förkyld, så han är hemma med mig idag igen.... Hoppas verkligen att han är dagisredo imorgon, känner att jag behöver vara lite själv nu efter höstlovet. Igår var jag på jättedåligt humör Kände bara mig låst och avis på min sambo som sticker iväg titt som tätt.

Nu till ngt annat. Hur har era små reagerat i magen nu när de flesta börjat ge vanlig mat??? Viggo blir jttehård i magen och lider verkligen. Det kan gå tre dagar mellan bajsningarna, sedan får han kämpa och mår inte alls bra. Det är så typiskt nu när han börjat få smak på vanlig mat som potatis, morot puré. Har testat katrinplommopuré, men tycker inte det hade någon större effekt. Han dricker redan mkt till maten plus att jag försöker amma så mkt han vill.
    Hur gör ni?????????

• BeautifulPink

Annizsj: Neos mage har inte reagerat alls på vanlig mat. Vi har gett honom vanlig mat sen han var 4 månader och det är ju 1½ månad nu då. Hans bajs är lite hårdare på morgonen men sen är det vanligt under resten av dagen. Dock har han börjat bajsa mera sen vi började med vanlig mat. Han bajsar säkert minst fem gånger om dagen och mycket varje gång. Vi kör med gröt på morgonen, burkmat till lunch och hittills ersättning de sista två målen. Men ska väl snart börja med gröt eller något till middagen och sen välling sista målet. Han har bara 2 veckor kvar tills han blir 6 månader. = D

• jeaxx77

E&D Fy vad läskigt med träflisan! Jag håller med dig, det gäller att vara med nu när de tar sig fram. Samtidigt som man måste hålla koll på att inte storasyster stoppar saker i munnen på lillasyster.
    Låter så härligt med Astrid Lindgrens värld, Vad roligt att Kira gillade det.
    Vi ska nog åka till våren med Vilja.

Anniszj: Visa har inte heller reagerat på vanlig mat, hon smaskar såväl 8månaders som 12månadersburkar utan bekymmer, äter mackor och häromdagen testade hon pannkaka för första gången. Magen reagerar inte alls
    Däremot hade Vilja jätteproblem när hon var liten, jag vet inte om du minns det? Hon var så hård att hon grät hysteriskt varje gång hon skulle bajsa och så kom det ändå inte ut något. På henne hjälpte inte Katrinplommon eller kiwi eller päron eller någon av de andra "huskurerna". Till en början gav vi henne bifidus-ersättning men det hjälpte inte heller mycket så på slutet gav vi henne laktulos morgon och kväll och det fick fart på magen. Hon åt laktulos under ett par månaders tid och sen blev magen bättre när hon hon började krypa och röra sig mer.

Stoppande: Morot, majs, blåbär, omogna bananer.
    Lösande: Katrinplommon, Kiwi, Päron, väldigt mogen banan.

Svar på tråden Mammor i Jönköping med bf vinter/vår - 09