• Svar på tråden Mammor i Jönköping med bf vinter/vår - 09
  • LillaTD

Annizsj: Tindra blev också väldigt hård i magen när vi hade hållt på med vanlig mat ett tag, var inte så farligt direkt från början, konstigt nog... Man märker att det gör jätteont i rumpan på henne när hon försöker bajsa. Jag brukar göra som så, att när jag märker att det är på gång så lägger jag henne på rygg på skötbordet och håller upp benen mot magen, det verkar som att det går lättare att få ut det för henne då. Då brukar det bara vara det allra första som är så hårt, resten brukar "flyta på" ganska smidigt. Men jag har sett nån gång när hon har legat så och det hårda kommer att det nästan spricker lite i huden runt rumphålet, stackarn... Men tyvärr så måste det ju ut... Men hon har nog bara bajsat ca varannan - var tredje dag när hon varit så hård. Har också provat katrinplommon, tycker att det är lite olika med effekten, ibland funkar det och ibland inte.
    Senaste veckan har det däremot sprutat ur rumpan på henne upp till 4 ggr om dagen måste väl ha med tänderna att göra. (Hon har inte fått en enda tand än)

Nu ska vi iväg till öppna förskolan! Blir 2 ggr denna veckan Var ju inte förra veckan då vi var så förkylda...

• Ohanna

Hej allihop! Nu är vi hemma igen efter en mysig helg i Köpenhamn med zoo besök, promenader, winerbröd och besök på Carlsberg bryggeriet! Vi körde ned och det gick som vanligt utan problem- Moa sover heeela tiden i bilen.

Beutiful; Välkommen! Jag heter Johanna och har en dotter som heter Moa, född 24 april i år. Vi bor på gräshagen men flyttar till hus utanför råslätt i Januari.

Det har skrivits så mkt i helgen att jag inte hinner kommentera allt men det verkar vara 2 områden som diskuteras mest; mat och bebisar som ålar/kryper överallt. Med Moa har det funkat bra med mat, hon var ju så lös i magen innan så nu har det blivit normalt istället. Ger lite katrinplommon om hon är hård ibland. Så där har jag inga tips! Mitt projekt är idag att försöka babyskydda lägenheten (Läs; skydda min prylar från bebismun och bebisfingrar... ) Moa började ju åla som tusan förra veckan- hon tog hela köksgolvet så första ålningsförsöket! Så nu gäller det att dammsuga varje dag och plocka undan.... Men för det mesta ligger hon fortfarande still- är bara när hon ser något hon verkligen vill ha som hon ålar iväg. Annars är hon för lat

Vi fikar gärna i veckan! Torsdag eller Fredag passa oss bäst men på torsdag har vi BVC kl 1015.

Förslag;

Fika/lunch på Torsdag kl 11.00 på.......(förslag på ställe?)

Johanna å Moa

• Caranlachiel

fru Ingeborg: Tror inte det... De hatar oss nog.

Annizsj: Erik blev också sådär jobbig i magen när vi började med mat. Tog 2-3 dagar mellan bajs medan det tidigare var varje dag. En dag bajsade han stenhårt tre ggr när han låg på skötbordet, han bara skrek rakt ut. Då fick han en hel burk katrinplommon den dagen, och en burk till nästa dag. Sen dess har det varit rätt okej faktiskt. Just nu är han inne i en hård period igen men katrinplommon har varit väldigt effektivt här iaf. Det finns ju andra frukter man kan prova, aprikos, päron, kiwi m.m. Rapsolja ska visst vara effektivt också.

LillaTD: Är det öf idag?

Johanna å Moa
    Annelie och Erik

• BeautifulPink

På torsdag har jag unga föräldrar-träff här. Så tråkigt! Annars hade det funnits möjlighet för mig att komma och fika med er. Jag har unga föräldrar-träff mellan 13-15 ungefär. Men man vet ju inte hur länge vi fikar och sen ska vi ta oss till Jönköping också som tar ca 30 min.

• jeaxx77

Beautiful Pink: Det är inte farligt innehåll i burkarna bara för att de är för lite äldre barn Det handlar väl mest om storleken på bitarna som är i och som dessutom skiljer sig mycket från olika märken tycker jag. Semper har störst bitar så där köper vi 6-8månaders. Visa tycker om att tugga och gillar inte rinnande "bebismat". Sen måste man ju såklart kolla att en 12månaders burk inte innehåller salt eller annat som småbarn inte ska äta.
    Sen vet jag inte om BVC-tanten uppskatatr att hon fick smaka pannkaka häromdagen men det var så lite och hon tyckte det var så gott

Johanna å Moa
    Annelie och Erik
    Jenny o Visa

• LillaTD

Caran: Det är öf på måndagar för lite äldre barn ju, 8-12 mån. Så vi fuskade lite idag. Bettan och Cornelia ville gärna att vi skulle följa med. Men vi går nog imorgon också. Gör ni?
    Vi har babysim på torsdag kl 12.20 så det blir lite knapert med fika för vår del, hoppar över det denna gången och hoppas att vi kan nästa gång

• LillaTD

Hm, blev vissst lite fel...Kl 12.1o har vi babysim....inte för att det spelar nån roll, såg bara att jag skrivit fel...

• BeautifulPink

jeaxx77: Okej. Jag är nybörjare på sånt här. Men då förstår jag. = ) Neo har fått smaka både glass och grädde men väldigt, väldigt lite av sin farbror. Det tyckte jag inte om men jag hann inte hejda honom och han lyssnade tydligen inte på mig när jag precis innan sa att jag inte tyckte att han skulle smaka sånt ännu. = S
    Pannkaka brukar vara en stor favorit bland barn så jag förstår om hon tyckte om det. = D

• Caranlachiel

LillaTD: Får se hur vi gör imorrn. Är inte jättesugen. Tycker inte det är så himla kul där längre.

Svar på tråden Mammor i Jönköping med bf vinter/vår - 09