Vi i Spanien. Nr 8
Dâ jag inte lyckats finna nâgon ny trâd efter att den gamla gâtt ut sâ startar jag en ny. Hoppas alla hittar hit! Även nya är välkomna
Dâ jag inte lyckats finna nâgon ny trâd efter att den gamla gâtt ut sâ startar jag en ny. Hoppas alla hittar hit! Även nya är välkomna
Har sökt som en blâ efter en Vi i Spanien 8, men inte hittat nât sâ jag hoppas inte jag gjort en dublett nu. Jag tror att jag skickat länk till alla som skrivit i gamla trâden. har jag missat nâgon är det inte med vilja.
är nu tillbaka i Granada efter 8 veckor i Sverige. Jag mâr bra och har planer för framtiden vilket det varit dàligt med tidigare Vi har haft det toppen och det känns ok att vara tillbaka i spanien. Vi har ju hus pâ gàng nu som vi renoverar och det känns som en stor lättnad. är trött pâ att hyra och dessutom finns här vandaler sâ de känns skönt att äntligen fâ sitt eget. Nu ska jag sussa. Första kvällen jag inte stupat i säng pâ evigheter och har tagit igen en massa pâ datorn sâ som fl, mail, blogg mm.
tack för länken granada!
sparar tråden, batteriet på datorn är på väg att ta slut så jag får skriva en annan gång.
Tack för ny tråd. Det har varit lite tyst nu under sommaren.
Vad roligt att du hade det bra i Sverige. Sönt med eget hus ja. Vi hyr ett hus, men det känns ok än så länge. Billig hyra och bra hyresvärd.
Nu är jag redan i v27 och magen har växt rätt mycket. nu börjar jag längta efter att få se lilla flickan min. Var hos barnmorskan i torsdags och hon sa att jag hade gått upp alldele ör mycket. Att jag gått upp det jag borde gått upp under hela graviditeten. Jag hade gått upp 9 kilo efter 6 månader. Fick ett papper med diet och så sa hon att jag skulle ut och gå eller simma i en timme varje dag.
Förstår inte varför dem är så fixerade vid vikten. Dieten innebär också att äta mer än vad jag gör redan...hmm..ska dit om två veckor för viktkontroll..
Tack Granada! Skönt att ha laddat batterierna i Sverige!
LunaLlena: vad skönt att höra att fler har viktfixerade barnmorskor. Jag går in i vecka 20 på måndag och var dit i torsdags. Jag hade gått upp tre kilo totalt och hon sa till mig att jag hade gått upp för mycket. Jag trodde bara inte att det var sant? Sedan fick jag värsta föreläsningen om hur och vad man ska äta, motion etc.
Det låter som ett skämt tycker jag att tre kilo vid drygt fyra månader eller nio kilo efter sex ska vara någonting att snacka om? Men jag har pratat med lite olika bekanta och tydligen är de riktiga viktfascister här i Spanien. En kompis som är läkare i England sa att till min längd är mina 61 kilo på nedre delen av den "normalskala" som de använder och att för övrigt är det viktigaste att man mår bra.
Sedan trodde jag också att även om man inte behöver gå till överdrift så behöver man en liten extra fettreserv sedan när man ska amma, till exempel?
Jag blir bara så irriterad. Nu ska man gå och bekymra sig över att man lägger på sig för mycket vikt! Kan inte fatta heller att du ska dit på "viktkontroll"? Herregud.
För övrigt fick vi fvp beviljat efter många om och men och väntar nu på resultatet. Vi gjorde provet i vecka 16 och får vänta tills i slutet av den här månaden på resultat - det vill säga i över en månad. Under all kritik även det, tycker jag, även om det nu är augusti. De sa att de skulle höra av sig så fort som möjligt om någonting såg konstigt ut, så man får ju hoppas att eftersom det gått tre veckor redan så betyder det att allt är ok.
Nåväl, det var mitt gnälliga bidrag till nya tråden!
Idag firar vi födelsedag (sonen fyller 2) och årets vinskörd har också avklarats. Det har varit en hektisk dag, med andra ord! Födelsedagsbarnet har däckat, lillasyster är så uppe i varv att hon inte klarar av att göra det samma. Elak hosta har hon också, stackarn.
Svärfar har en bodega med vintillverkning för husbruk, i år är ett dåligt år så det blir bara ca 600 liter att pimpla i oss tills nästa år. Det brukar bli fullt drickbart, faktiskt, vissa år riktigt gott!
Ja ni gravida! Vikthysterin är hemsk. Jag gick upp 23kg!! med Alonso och 13 med Alejandro. 1-2 mânader efter förlossningen var alla kilona borta men sedan gick jag upp när jag ammade. Alla gâr ju upp olika och som Lunallena säger, jag ât nästan ingenting med Alonso pâ slutet och gick upp mer än ett kg i veckan. Ren vätska, jag var svullen som en elefant. Vilken diet hjälper mot det om jag fâr frâga??
Augustiblomma: kul med kalas Grattis till din son(vad heter han??, dottern heter Sofia vet jag men sonen din??). Barnens farfar tillverkar ocksâ vin men det är mer än drickbart
Han brukar vinna priser varje âr men jag dricker sällan pga av risken för migän.
Kul att se att ni hittat hit!
Granada, min son heter Daniel. Det är ett namn som jag absolut inte tycker om på svenska, däremot tycker jag det låter gott både på spanska och på engelska. Jag kör alltid med spanskt uttal - och så blir det galet i Sverige och bland svenskar, alla tror att "hon" heter Danielle... Jag ville ha en Samuel, men det gick inte att få sambon med på det.
Vinet här skulle bli utsökt ifall det inte var för svärfars iver att skörda i förtid och motstånd till att filtrera vinet så många gånger som skulle behövas... malvasía-druvan är väldans tacksam (riktigt fruktigt torrt vitt vin). De år sambon haft mer tid till vintillverkningen (dvs inte de 2 sista!) blev vinet riktigt gott. Jag har blivit vindrickare med åren, tycker både det är gott och kul!
Födelsedagsbarnet lär sova till imorgon, han är totalt slut av dagens upptåg. Sofía står på huvudet, går på händer och gapar och skrattar och och lever rövare... hon sov varken förmiddagssiesta eller eftermiddagssiesta idag, och håller på än.... det ska bli intressant att se hur och när vi får henne i säng idag...
Hej! Nu är jag och dottern snart på väg till Spanien igen,nu till ny ort, Antequera cirka 5 mil från Malaga. Jag är därför lite nyfiken och vill kolla av om det bor någon skandinav i närheten med barn!? Alltid trevligt med nya kontakter!
Augustiblomma: Daniel, ja dâ kan jag med säkerhet säga att jag inte glömt utan att jag inte visste för mitt ex heter Daniel Inte sâ tokigt pâ svenska heller tycker jag men inget jag skulle välja som du kanske förstâr
Eiramahans: Finns nog nâgon mamma i Malaga-omrâdet även om den jag vet med säkerhet flyttade ifrân i juni...kan kolla den gamla presentationslistan som jag inte uppdaterat ännu.
Hej, jag försöker hitta andra utlandsföräldrar som befinner sig i Barcelona... Kommer att bo där med min son född i juli, från och med september och skulle gärna träffa någon annan med småbarn för att fika och snacka :) Så, någon som befinner sig i Barcelona kanske? Eller något tips på hur man kan komma i kontakt med svenskar i Barcelona?
En annan grej: Är det någon som har koll på hur nyfödda följs upp i Spanien, Barcelona? Jag skulle gärna fortsätta att följa upp vikt och längd hos motsvarande bvc, finns det? Jag vet att det finns möjlighet till vaccinationer men annars vet jag inte var man vänder sig ang andra frågor om spädbarn? Hjälp! :S