Vi i Spanien. Nr 8
Dâ jag inte lyckats finna nâgon ny trâd efter att den gamla gâtt ut sâ startar jag en ny. Hoppas alla hittar hit! Även nya är välkomna
Dâ jag inte lyckats finna nâgon ny trâd efter att den gamla gâtt ut sâ startar jag en ny. Hoppas alla hittar hit! Även nya är välkomna
Ja ha! Nu har vi Gripe A flâsandes i nacken dâ sambons kollega verkar ha smittas. Hans flickvän hade visst haft den förra veckan men han gick till jobbet ändâ trots att han börjat bli dâlig. Jippie!!! Smart kille!
Hej tjejer!
Nu har även jag hittat hit efter en härlig men alldeles för kort semester, har dock jobbat en vecka un. Dottern och jag har varit i Sverige i lite mer än 2 veckor och det var alldeles för kort. Som vanligt när man hälsar pa släkt och vänner sa blir det ingen tid för vila även om jag verkligen har njutit av vädret och de härliga promenaderna. Blir riktigt avis pa di Mammaimalaga som flyttat hem igen. Precis som du sa saknar jag naturen, luften och lugnet när jag är här nere, visst finns det positiva saker med Spanien, tex att det inte planeras sa mycket och att var dag kan vara en fest bara du vill. Är ända sugen pa att flytta tillbaka till Sverige maste jag säga, och särskilt om dottern ska fa ett syskon för här i Spanien vet jag inte hur vi skulle fa ihop det när 2 barn blir sjuka om det knappt funkar med 1.
Samtalsämnet om släkten, min är nog trots allt bra att ha eftersom farmor & farfar har haft hand om Elsa förra veckan och sa även i veckan da denna vecka är inskorningsvecka pa dagis, hon har redan gatt ett halvar och da när vi började var det ingen inskolning utan glatt lämna henne där och sa ringde de bara om hon grät för mycket.
Tycker ocksa att min familj och vänner kunde komma hit lite mer. Mina vänner har aldrig hälsat pa mig och min familj var det 1 1/2 ar sedan de kom. Dock aker jag gärna till Sverige även om det kommer att dröja till nästa gang, inga semesterdagar kvar som räcker till en Sverige resa
Vaaa säger du Granada! Din karl far ta semester & aka iväg sa ni inte blir sjuka. Tycker man kunde tänka lite längre än näsan räcker, att sannolikheten att han bar pa smittan maste vara stor om hans flickvän varit sjuk.
Hoppas verkligen inte att ni blir sjuka & särskilt inte barnen.
Usch för svininfluensa.. Hoppas ni klarar er!
Skall ni vaccinera er och era små förresten?
Jag tror allt det blir så här eftersom nu när dottern börjar förskolan så bara vet jag att det kommer en jäkla massa bakterier hem. Iom att dom lämnar sina barn trots alla världens sjukdomar! Usch!
Var förbi skolan idag i hopp om att dom satt upp tiden för informationsmötet, men icket. Skall bli lite intressant att se hur dom tänkt sej allt.
Vi kommer iaf ha en inskolningsperiod mellan 14-18 september, sen helg, och sen halvtid september ut. Dock vet jag inte om föräldrarna får vara med under första veckan, men jag tror inte det utan tror snarare dom utökar tiden lite om lite varje dag och att fredagen blir en fulldag och sen vila över helgen och sen halvtid resten av månaden som sagt... Får se.
Hoppas min tjej klarar det. Hon har iaf mognat en del nu under sommaren så jag har mindre ångest nu mot innan men oron finns ju kvar en del ändå.
Blöjfri är hon ju iaf och har nu äntligen (!) börjat äta själv också men hon har sjukt svårt för att sitta vid bordet under en hel måltid... Jaja, hoppas det kommer gå bra iaf! Men även om det går bra nu i början så oroar jag mej för hur det kommer bli när det blir hela dagar sen... 9-16/16.30 ... Galet många timmar för en så liten som aldrig vart utan mamma så länge förr...
Precis läst en artikel i tidningen. Barn kommer inte att vaccineras mot svininfluensan eftersom de inte befinner sig i nagon riskgrupp. Bara de barn som har andra sjukdomar kommer att vaccineras. Undrar vad min svärmor kommer säga när hon ser det, hon kommer att lasa in sina barnbarn hemma hos sig & ha sin syster till barnvakt (en katastrof till barnvakt ska sägas). De som kommer att vaccineras i första hand är gravida, sjuka och sjukvardspersonal, till de andra finns det inget vaccin i första hand och nu följer Spanien de internationella rekommendationerna. Hur ser det ut i Sverige?
Jag har faktiskt inte läst själv om vaccinationerna, då jag försöker att ligga lågt och inte stressa upp mej kring denna influensa... Men min make sa att man bestämt att alla barn tom 15 år skulle vaccineras. Hmm, får kolla upp det där nu då tror jag...
Som sagt, dagis och skola här är ju bakteriehärdar om något, speciellt som inga föräldrar verkar fatta det där med att inte skicka sjuka barn till dagis/skola...
=/
Det verkar som ovan, men kanske gäller det främst här i Madrid?
Culete: Det kan säkert vara olika pâ olika regioner. Andalucía är sâ fattigt sâ här blir det väl ingen vaccinering, men dâ mina barn är hemma sâ känns det inte sâ riskfyllt. Sedan sâ är det ju egentligen inte värrre än en vanlig influensa.
9-16.00/16:30, är det obligatoriskt? Beroende pâ skola? Jag hoppas ha äldsta sonen hemma till lunch den dag det är dags för honom
Bicho: I Sverige tror jag alla som vill fâ vaccin. De har visst köpt in 18 miljoner doser, 2 vaccineringar för "fullgott" skydd.
Såg också på nyheterna imorse att vaccinet inte räcker till alla. Därför blir det bara gravida, sjuka och sjukvårdspersonal. I Sverige har jag läst att alla skulle få det och gratis. Dem skulle börja ge vaccinet nu i september väl?