• Granada

Vi i Spanien. Nr 8

Dâ jag inte lyckats finna nâgon ny trâd efter att den gamla gâtt ut sâ startar jag en ny. Hoppas alla hittar hit! Även nya är välkomna

• Svar på tråden Vi i Spanien. Nr 8
  • Granada

Airin: Även om min barnmorska var ganska dâlig sâ var sjukhuset jag födde pâ och "tocologon" som gör UL bra. Skulle säga jätte bra om det inte vore för att första förlossningen fick smärre komplikationer. Det kan ju hända men jag tyckte informationen var lite dâlig det är det enda. en det tycker jag i efterhand, när allt hände fatatde jag ingenting i kalabaliken Andra förlossningen var pâ samma sjukhus och var toppen med en underbar barnmorska även om den ocksâ hade mindre komplikationer Du vet att du har rätt att välja sjukhus? Fast pâ Palma finns kanske inte sâ mânga alternativ? Vet en tjej här pâ FL som kallar sig Memba och hon fördde pâ Mallorca för 2,5 âr sedan. Du kanske kan försöka söka upp henne? Nu har hon flyttat til Sverige men du kan ju prova att inboxa här?

• Bicho

Grattis Guille!!!!

Airin: Jag tycker som Granada, lat din husläkare ha hand om resten av graviditeten, & sen sa kan du faktiskt fa en fantastisk upplevelse under förlossningen, allt beror pa hur manga som föder samtidigt som du. Du kanske själv kan ta reda pa vad som kommer att hända under förlossningen , allt beror verkligen pa sjukhus & varje förlossning. Om du känner nagon som fött pa samma sjukhus som du ska föda pa sa underlättar det säkert. önska dig lycka till & se nu till att njuta av resten av graviditeten.

• Nina Kanin II
    Airin: Om du kan spanska sà tycker jag att du ska ta kontakt med www.elpartoesnuestro.es  du kan ocksà gà in här http://mundolactancia.iespana.es/mundolactancia/grupos.htm och kolla under Baleares sà kan du ta kontakt med amningsgrupper som ocksà kan hjälpa och stódja dig. Lycka till!

Kan säga att barnmorskan jag hade i Logroño var sà där underbart trevlig och förstàende som man vill att barnmorskor ska vara och hon sa aldrig ett pip om min vikt (gick upp 18 kg).

Vi har gàtt fràn 30 grader och sol till 12 grader och regn pà tre dagar.........
    ♥ Gull Ivar och Prins Arvid ♥
  • Airin

Tack igen allihopa! Det känns som att jag har hämtat mig lite nu, men jag tycker att det är bedrövligt att man ska känna sig så nere efter varje besök. Jag ska börja med att höra efter om det inte finns någon annan barnmorska på samma vårdcentral (fast jag tror inte det) och om inte så får jag skaffa en husläkare att gå till, alternativt höra om man kan gå direkt till universitetssjukhuset.

Det finns en hel del stora sjukhus här, så det vore väl konstigt om man inte skulle kunna få tag på en mer mänsklig barnmorska. Vi har diskuterat en hel del härhemma (ni kan ju tänka er... stackars min sambo) och kommit fram till att hon kanske helt enkelt är väldigt okunnig när det gäller förlossningsrädsla och därför bara glider undan hela tiden. Varför hon är otrevlig har vi däremot ingen bra förklaring på!

Och tack för länkarna Nina Kanin, jag ska kolla igenom dem genast! Sedan ska jag ta mina extremt överviktiga, oansvariga och diabetesriskgruppiga sex extra kilon ut på promenad i det fina vädret. Här har det äntligen kylts ned till 24 grader, helt perfekt!

• Miracle09

Airin. Förstår hur du känner gentemot barnmorskan. Min är också på mig om vikten varje gång. har gått upp nu ca 12 kg. Har ca 7 veckor kvar, men hon sa ju att man borde gå upp 9 kilo under hela graviditeten. Jo det ideala, men hur många går verkligen upp så lite? Gillar inte min barnmorska mycket heller. Hon är alltid stressad, man får alltid vänta över en timme efter den tid man hade. Sen känns det som att hon inte lyssnar på mig. Finns bara hon där, så kunde inte byta heller. Men eftersom de bara är en gång i månaden har jag stått ut. Nu bryr jag mig inte om när hon kommenterar vikten och säger att jag gör nåt fel som går upp så mycket i vikt. Det är dem som är extrema och inte ett dugg förstående.

Hoppas att du har en bra husläkare som kan följa din graviditet. Jag har ju inte så långt kvar. Har tre eller fyra besök till..
    Huvudsaken är att du och ditt barn mår bra

• Airin

Det är för bedrövligt att de ska vara så viktfixerade! Min sambo säger också att jag måste försöka att inte ta åt mig så väldigt, men hon säger allting på ett så otrevligt sätt och får mig att känna mig helt värdelös över vikten och jobbig om jag ifrågasätter blodprov och annat som hon vill att jag ska ta. Eftersom jag blir så stressad av blodprov väljer jag att inte göra det i onödan (och med stress menar jag verkligen panik, hyperventilering, svimmning etc.), men hon lyssnar ju inte på mig när jag försöker att berätta hur det är - precis som din.

Förmodligen är jag väl fast hos den här barnmorskan också, men jag ska i alla fall försöka få byta. Om inte annat för att få hjälp innan det är dags för födsel. Jag är så orolig för att min stress ska skada barnet på något vis, det är verkligen min mardröm. Helst vill man väl att det ska vara en positiv upplevelse, men det känns verkligen ljusår därifrån just nu.

En kompis som jobbar som läkare i England har varit jättearg när jag berättat om hur besöken går till. Det känns skönt att få lite information från henne också så behöver jag inte förlita mig på det barnmorskan häver ur sig.

Det konstiga är ju att egentligen mår jag toppen och lille X sparkar och lever om hela tiden, så han verkar det inte gå någon nöd på. Det kommenterar hon aldrig, häxan!

Sju veckor kvar, minsann! Vad spännande! Hoppas att du har bättre tur med personalen runt förlossningen - det är väl inte hon som ska vara med då, eller?

• Culete

Granada, en snabb djurfråga: Bra djurförsäkring här i Spanien? Vilka kan rekomenderas? =) Tack! =)

• Augustiblomman

Barnmorskor är ett kapitel för sig själv, det är bara att inte ta åt sig. Här på byn går ryktet att den enda BM som finns hatar alla gravida eftersom hon själv inte kan få barn... Jag gick snällt hos henne varje månad under min första graviditet, tänkte alltid att "nästa gång blir säkert bra". Hon viktnojade i och för sig inte så mycket, utan var sur, otrevlig, knepig, höll aldrig tider, hennes andningsövningar var hyperventileringar som jag bara blev yr av - INGET stämde eller fungerade med henne. Hon liknade faktiskt Emma Thompsons rollfigur i Harry Potter-filmerna! Andra graviditeten gick jag bara en gång till henne. Jag hade tänkt skippa henne helt, men min husläkare sa att jag var nödd till det för att la cartilla de la embarazada, den lilla boken alla (tocólogon på sjukhuset osv) använder för att skriva in provresultat osv. Måste säga att jag hade en mycket lyckligare graviditet utan henne!!

Svar på tråden Vi i Spanien. Nr 8