• Granada

Vi i Spanien. Nr 8

Dâ jag inte lyckats finna nâgon ny trâd efter att den gamla gâtt ut sâ startar jag en ny. Hoppas alla hittar hit! Även nya är välkomna

• Svar på tråden Vi i Spanien. Nr 8
  • Bicho

Grattis till Arvid pa ettarsdagen!!!

Kul tjejer att inskolningen gick sa bra, det är duktigare än man tror ibland de sma barnen.
    Cantajuegos, Elsa har den som hennes mamma fatt av en arbetskompis, hon känns dock för liten än & alltför rastlös för att titta pa det, dessutom verkar skivan ha gatt sönder, antingen det eller farfats dvd spelare.

Granada: Just det sa heter den, affären alltsa. Har handlat pa den inne i stan en gang men visste inte att det fanns en där du bor ocksa.Jag kanske far öppna en i min by, om jag skulle bli arbetslös, ser lite tufft ut med jobb just nu men det kan ju vända snabbt.

• Granada
    Bicho skrev 2009-09-11 08:48:59 följande:
    Grattis till Arvid pa ettarsdagen!!!Kul tjejer att inskolningen gick sa bra, det är duktigare än man tror ibland de sma barnen.Cantajuegos, Elsa har den som hennes mamma fatt av en arbetskompis, hon känns dock för liten än & alltför rastlös för att titta pa det, dessutom verkar skivan ha gatt sönder, antingen det eller farfats dvd spelare.Granada: Just det sa heter den, affären alltsa. Har handlat pa den inne i stan en gang men visste inte att det fanns en där du bor ocksa.Jag kanske far öppna en i min by, om jag skulle bli arbetslös, ser lite tufft ut med jobb just nu men det kan ju vända snabbt.
    Oj dâ, är det sâ illa att du kan bli arbetslös? Tur att vârt hus snart är klart i Alhendín sâ du har nära att komma och fika med Elsa i sâ fall
  • siesus

Hej alla Spanien-mammor!!
    Det var länge sedan jag var inne, kommer ta 100 år att läsa ikapp ;D
    Hoppas ni alla mår bra och att skol-dagis starten flyter under veckan. Maya har precis börjat dagis och hon e hel-nöjd med fröknarna Carne och Micki (carmen och vicki....;D)

Jag oxå för den delen, började kännas liiiiite jobbigt att underhålla en 2-åring hela dagarna, speciellt som el numero 2 ligger i magen och bråkar hela dagarna :D
    En liten kille väntad till jul, typ, taskig planering hahaha!

Iaf, ska läsa vad som har hänt och återkommer senAre.

Ciao alla!

• Culete

Imorgon är det Elinas tur. Hoppas det går minst lika bra för henne som för era barn! Jag är rätt nervös trots allt. Ändå är det bara 45 minuter...
    Vi har inte hunnit fixa hela väskan än, med ombyte och allt. Hann aldrig gå och köpa extra chandal etc förra veckan. Vi letade lite efter vissa andra saker som skulle finnas med (mugg etc) men allt vi kom hem med som stod med på listan var just själva tygpåsen sakerna skulle ligga i. Haha.
    Sen blev det andra, mer onödiga ting istället. Regnponcho, paraply och en leksakshund för 50 euro som inte blev en så stor hit. Hahaha.
    Hon gillade den igår men idag var vi på zoo och hon fick 2 souvenirer.
    En pingvin och en dinosaurie (a la ice age 3) som hon nu inte släpper ifrån sej.
    (Sover tom med dinosaurien, som fått namnet "saur-saur", just nu)

Så vi har lite shopping kvar att hinna med tills på fredag.

Men ja, som ni ser fokuserar min lilla cerebro på allt annat än att hon faktiskt skall sitta i klassrumet imorgon. Det finns där, men jag slår bort det lite och tänker djupare på allt annat runt omkring istället. Mår lite illa när jag fokuserar för mkt på skolan, fastän det känns som en bra skola och jag tror hon kommer trivas.
    Jag tror jag har mer ångest att släppa ifrån mej henne än hon har att lämna mej.

Men just detta, att om hon blir ledsen oavsett anledning och att inte kunna göra sej förstådd samt att jag inte finns i närheten - tanken på det äter upp mej inifrån.

Så, håll tummarna på att allt går fint och att hon inte blir ledsen och skrämd för livet. Eller att jag blir det...

Natt natt nu, behöver surfa mej till sömns. Kan inte slappna av riktigt än. Hehe, patetisk - jag vet!

• lottizm

culete: det kommer säkert gå jättebra! för oss gick det ju över all förväntan, och de har verkligen roligt i skolan och sitter inte bara och lyssnar som jag nästan hade trott. trodde det var bluff att alla sa att "se lo pasan pipa" men det stämmer nog faktiskt! så för Elinas skull kommer det säkert gå jättebra!

separationsångesten däremot, får nog vi mammor ta itu med, si o si... jag kunde inte sova längre, gick upp med sambon kl.6 fast jag inte behöver väcka Guille förrän om en timme. idag är det 4 timmar som gäller, men jag ska ta med datorn och sätta mig på biblioteket som ligger 300m från skolan och plugga till kl.13 istället för att gå hem

lycka till hur som helst och rapportera sen!

siesus: välkommen tillbaka och grattis till nr 2! skönt att dagisstarten funkat bra. det lär nog dröja innan Guille ens får till ett konstgjort namn på sin fröken, hon heter Maria José, aningen barn-ovänligt namn

• Culete

Det gick fint! Tom jag överlevde! Haha. Imorgon skall dom få leka lite ute med.
    Dottern blev lite besviken att hon inte fick lekt ute idag, men imorgon så. =)
    Det känns bra iaf att det gick fint idag... *pustar ut*
    Nu är det fredagen som oroar mej lite istället. ca 3.5 timmar då...

• Granada
    Culete skrev 2009-09-14 13:40:13 följande:
    Det gick fint! Tom jag överlevde! Haha. Imorgon skall dom få leka lite ute med. Dottern blev lite besviken att hon inte fick lekt ute idag, men imorgon så. =) Det känns bra iaf att det gick fint idag... *pustar ut*Nu är det fredagen som oroar mej lite istället. ca 3.5 timmar då...
    Vad bra att det gick bra för er bâda
  • Bicho

Kul att se att det gar bra för alla barn & mammor.

Granada: Nej, jag far nog ha kvar mitt jobb än sa länge men jag kommer gärna hem till dig ända & dricker kaffe sa kanske vi far sitta ner medan vara vildningar springer runt.

Här har vi blivit sjuka IGEN!!!! Trodde verkligen inte det skulle komma sa fort men Elsa fick ga en vecka pa dagis sa var vi igang igen. idag är hon hemma med pappa & farmor, tur att farmor ringde igar & sa att hon skulle jobba som lärare at de vuxna pa kvällstid, vilket betyder att jag inte behöver ta ut semesterdagar när Elsa blir sjuk. Ibland hatar jag detta land, var är VAB-dagarna????

• Miracle09

Det här med VAB dagar har jag också tänkt på. Kan man inte sjuka sig själv då? För att inte behöva ta semester menar jag..
    Det är ju jättedumt. Om man inte har någon som kan vara hemma med barnet, vad gör man då? Får dem vara på dagis sjuka då? Om dem får vattkoppor och måste vara hemma en vecka. Då måste man alltså ta semester en vecka? Helt sjukt tycker jag. Man kan ju känna sig lyckligt lottad om man har farmor och farfar då, som kan ta hand om barnet.
    Dem tänker ju verkligen inte på barnets bästa i det här landet. Man ska lämna dem ifrån sig när dem är 4 månader, sen ska man lämna ifrån sig dem när dem är sjuka. Tur att det finns andra bra saker med Spanien.
    Jag börjar redan oroa mig och har inte fått min bebis än.
    Men det löser sig säkert. Det brukar ju göra det. Kanske inte alltid som man önskar men men..

• Granada

Ha ha, kanske ska jag öppna ett jourdagis för sjuka barn, ett par sjuksköterskor som anställa . Ja nej, detta med VAB ger en ju kalla fötter till att jobba. Vi har ju farmor men hon sköter även sin gamla mor"mamaita". Att ta dit sjuka barn är nog ingen bra idé med pga smittrisken och att hon skulle komma hem till oss vet jag inte heller. Efter som "mamaita" knappt kan gâ ens med rullator sâ är det svârt att lämna henne längre stunder. Huvva, den dagen den sorgen.

Här är hemmet i ett kaos(sâ jag kan inte bjuda hit dig Bicho ) Vi har varit pâ landet hos svárförälrara sâ barnen ska kunna leka ordentligt ute och vi har varit tvugna att fixa med huset sâ jag har inte kunnat göra de sysslor som jag gör pâ helgerna när papppa kan ta barnen. Jag ligger sâ efter sâ jag blir alldeles svomfärdig av att tänka pâ hur rörigt det är här. Vid mânadsskiftet ska jag köpa en lekhage har jag bestämt. Dâ vet jag var jag har Alejandro i alla fall när jag behover fixa med nâgot.Fixa i köket är omöjligt med bâda barnen, dessutom smiter de ut och hittar pâ hyss Att svabba golv gâr inte med barnen tex, för det blir sâ halt att de slirar runt som Bambi's. Alejandro gled isär med händerna när han kröp en gâng och slog pannan rätt i marmorgolvet. Inte sâ kul. Försöker fixa det när han sover middag men det är inte alltid det gâr. Med en lekhage skulle jag kunna svabba avpâ ett kick och ha honom med mig. Nu har sambon i alla fall blivit liiite bättre pâ att hjäla till. Ska bli sâ sköönt med huset. Byggarna ska visst avsluta den här veckan. Sedan ska det bara mâlas, läggas golv pâ övervâningen och möbleras. Jippie!!

Läste om nâgon här pâ FLsom hade som princip att inte säga nej till sitt barn utan typ" javisst, efter maten, " eller nâgot liknande beroende pa vad det gällde. Lâter ju fint men jag blev lite full i skratt. Jag tror inte att denna person hade barn som drar ur elsladden till datorn och och suger pâ den när den fortfarande är kopplad i väggen, häller ut vitpeppar i hela soffan, släpper in katterna till marsvinen, drar fram stolar för att kunna nâ alla apparater man inte fâr peta pâ, tömmer varenda tub och flaska han lyckas fâ tag pâ, stänger in katten i diskmaskinen och sätter sätter pâ den:-O!!(dock ej med katten i ännu ) Vet inte hur jag skulle kunna leva utan nej....men denna mammans barn var nog lite äldre än 2 och 1 âr haha

Svar på tråden Vi i Spanien. Nr 8