Vi i Spanien. Nr 8
Dâ jag inte lyckats finna nâgon ny trâd efter att den gamla gâtt ut sâ startar jag en ny. Hoppas alla hittar hit! Även nya är välkomna
Dâ jag inte lyckats finna nâgon ny trâd efter att den gamla gâtt ut sâ startar jag en ny. Hoppas alla hittar hit! Även nya är välkomna
Hej alla spanientjejer! Nu har vi "landat" i vårat nya liv i Malmö och jag måste säga att jag är positivt överraskad över hur det känns att bo i Sverige igen efter så många år utomlands. Visst är det strul med registering, försäkringskassa etc. och jag kommer förmodligen få vänta till december innan föräldrapenning och barnbidrag kommer igång (föder i slutet av september) MEN det är härligt med friska luften, vacker natur, att man bara kan släppa ut sonen på gatan och leka med grannarnas barn Fast visst saknar jag endel av det spanska även om jag inte varit borta så länge. Framförallt saknar jag känslan av att nästan vara på semester en helt vanlig torsdagseftermiddag efter jobbet eller varför inte en långlunch på strandpromenaden en söndag, härligt....
Sparar tråden i mina favoriter så att jag kan följa med lite grann på vad som händer... Hoppas ni har det bra och att värmen inte är alltför jobbig, puh, som höggravid är jag glad att slippa....!!
Hej alla. Tänkte jag skulle hoppa in här.
Har varit inne, om än mindre aktivt, under annat nick men hoppar in på nytt.
Jag, 26 år och tvåbarnsmamma.
Bor i Madrid med maken min samt våra två barn.
En dotter som blir 3 i november och en son som nu är 15 månader.
Min dotter skall börja förskolan i september och jag är lite nervös faktiskt.
Hoppas det kommer gå fint även om hon är van att vara hemma med mej samt att hon ännu inte pratar mkt spanska.
Hur har det gått för er andra när era barn börjat skolan, spec. de som varit vana att just vara hemma om dagarna och som är lite mammiga?
Kanske kan ni lugna mej lite? =)
Haha, vad kul Hallonmask, jag har också en dotter född 29 november! Inte samma år, men ändå!
Kul att höra ifrån dig, Mamma i Málaga! Ja, svenskar lär vara bra på byråkrati, de med, något vi lätt glömmer när vi brottas med det spanska systemet...
Karinelisabet, jag vet inte så mycket om det svenska systemet, så det är möjligt att jag fått det hela om bakfoten. Jag TROR dock att kontrollerna på vårdcentralen (centro de salud) är PRECIS som på BVC. Största skillnaden är väl att det oftast är en barnläkare och inte en sköterska som håller i det hela. Du kan alltså vara lugn!
Hejsan!
Vi flyttade till Fuengirola för ett tag sen! Jag har en tös på ett år och undrar om det finns fler mammor i närheten? Själv är jag snar 32.
Jag är själv mycket då pappan i hemmet jobbar borta flera dagar i följd så nya kontakter vore kul!
Ja, vilket lustigt sammanträffande! Dagen efter dottern min, året efter min son. =)
Jag kan bara säga att jag varit nöjd med el centro de salud här i spanien då jag gått med mina barn iaf. Dock är ju hela spanska sjukvården ganska gammalmodigt i mentaliteten men kunskapen är det absolut inget fel på, iaf enligt mina erfarenheter.
Men inte en chans att jag föder i spanien igen. Fick ingen vidare bra upplevelse sist tyvärr. Men mkt var nog pga att min läkare som skulle varit med vid förlossningen inte kunde komma och de matronas som var runt mej var totalt osympatiska.
Vikthysterin under graviditeten tror jag man mest skall skaka av sej. Det lär nog inte ha någon som helst betydelse hur mycket eller lite man går upp. Bara man går upp får man höra att det är för mkt enligt vissa bm.s...
Tänk vad min läkare fick panik när jag gick upp nästan 25 kg med dottern. Haha!
Jag förstår inte, Hallonmask! Är inte din dotter född 29 nov 2006? Det är vad jag förstod av din pres! Min chef (snart fd chef... ) fyller också år den dagen, precis som vår lottizm! Det ser även ut att bli vår bröllopsdag, sambon och jag funderar på att skaffa oss den typen av "hemförsäkring"... och runt den 30 nov skulle passa perfekt i tidsplaneringen, även om det känns som ett väldans oromantiskt datum att gifta sig på!
Haha, jo klart hon är född då! =)
Vad jag menade var att din dotter är född 29 nov 08.
Min dotter född 29 nov, men sonen 2008... Sorry att jag var lite luddig.
Men ja, visst är det lustigt med så många på samma dag!? =)
Ja, inte för att det spelar så stor roll egentligen, Hallonmask, men jag blev lite konfunderad! Riktigt poppis födelsedag verkar det vara, i alla fall!
Idag har vi en riktigt hård dag, med dop och födelsedagskalas. Det är alltid så med den sociala agendan, först har man ingenting och sen ingenting, och så plötsligt har man fem kalas på raken!
Flickan som ska döpas blir 3 år i januari, har ni någonsin hört talas om så sena dop? Det har inte jag... I och för sig brukar barn vara nästan året när de döps här, och det tror jag beror på att det kostar mycket och föräldrarna får spara ordentligt för att ställa till med dessa megatillställningar. De är nästan som små bröllop, med buffé och dans till orkester. Det är tur att man inte är katolik! Jag vägrar nämligen att döpa mina barn i katolska kyrkan, jag fick verkligen avsmak när jag var gudmor till sambons systerson...
Födelsedagsbarnet som firas idag är barnens syssling, han fyller 2 precis som sonen för en vecka sedan, och det är antagligen den roliga festen för honom i alla fall, med en massa parvlar i samma ålder!
Vad roligt! =) Här blir det en mer stillsam dag med lite grillbesök ikväll bara. =)
Vår son kommer döpas nästa sommar, då kommer han vara 2. Det är minst 1.5 år för sent enligt mej men men, pengarna har sin bit i det hela med.
Dottern döptes i Sverige, i "min" katolska kyrka i GBG och själva kalaset var mkt litet och stillsamt. Men denna ggn kommer vi nog göra lite större tillställning av det hela. Men inte riktigt så "spanskt" som du beskrev ovan dock. =)
Vad gör ni annars om helgerna?
Vi har inte så många bekanta här i området så det händer oftast inte så mkt.
Något sverigebesök då och då och någon grillning här eller borta, samt att barnen brukar plaska i grannarnas pool ibland.
Vi är iofs rätt lugna av oss och behöver inte så mkt social stimulas utifrån för att trivas. Speciellt inte nu när vi har vårt eget och känner oss hemma mer än tidigare.
Men ibland är det lite trist att inte ha någon annan svensk mamma i närheten.
Hade kontakt med en förr men nu har hon inte varit på FL på snart ett år och mobilnumret jag hade verkar inte funka. Trist som skam. =(
Och min andra FL-pingla bor ju en bit bort tyvärr...