Vi i Spanien. Nr 8
Dâ jag inte lyckats finna nâgon ny trâd efter att den gamla gâtt ut sâ startar jag en ny. Hoppas alla hittar hit! Även nya är välkomna
Dâ jag inte lyckats finna nâgon ny trâd efter att den gamla gâtt ut sâ startar jag en ny. Hoppas alla hittar hit! Även nya är välkomna
Haha, är det inte typiskt för Spanien att enda barnsäkra locket sitter på Apiretal-falskorna?!? Huva, Vombell, jag har många ggr funderat på vad jag ska göra den dagen min son sätter i sig något liknande... Han har bara en hand med grepp men han får upp ALLT, tur i oturen att han inte är så intresserad av att smaka på allt. Han hinner inte, när flaskan är öppen är han redan på väg mot nästa fara... så jo, jag vet också vad det innebär att ha ett aktivt barn!
Just nu sätter sambon och svärfar upp gardinerna i sovrummet. Bättre sent än aldrig, vi flyttade in för 2,5 år sen! Sambon börjar jobba efter semestern på fredag, snyyyyft... och idag och imorgon lär gå åt till allt som han skulle ha gjort under hela den gångna månaden!
Lunallena: Oroa dig far du göra när bebisen kommit, till dess njut. Det löser sig alltid, i ar har vi haft tur att farmor jobbar 4-21 & jag jobbar 8.30-15 vilket betyder att vi far ihop det som denna vecka men visst är det sa man funderar om vi kan ha en till, tycker det är jättesvart.
Augustiblomman: Visst är det tur vi har dig, du far börja ta betalt för dina tjänster. Kanske kan du jobba svart, det är det ju manga som gör. Har nämligen en fraga angaende resposo domiciliario, hade för mig att de bara gav det till en när man är riktigt dalig eller om man blivit opererad, gäller det även när barnen är förkylda? I sadana fall far jag övertyga Elsas strikta läkare att skriva ut det. Kommer du 1 min försent hos henne sa far du komma tillbaka en annan dag, sen är hon jätteduktig med barnen och bryr sig verkligen vilket är positivt. Jag ska läsa el estatuto i kväll, trevlig kvällsläsning, känns som man blir snuvad pa saker hela tiden men un i oktober far jag i alla fall 100? av jobbet för att betala Elsas dagis, räcker inte ens att betala 1 manad men alltid natt.
En man & en svärfar som sätter upp gardiner, hade gärna sett min man & svärfar sätta upp gardiner, hade kunnat bli hur tokigt som helst.
Granada & Vombell: Skönt att höra om fler som har livliga barn, Granada när du sa att du bara kände 1 till barn som Alonso sa trodde jag du menade Elsa men det sägs att livliga barn ocksa är mycket känslosamma barn, vilket jag tycker stämmer in pa mitt i alla fall. Tur att Elsa ännu inte hunnit fa i sig nagon Ajax flaska eller nagot annat farligt men hon är igang hela dagarna, ska göra saker hela tiden men un sa börjar jag faktiskt se ljuset, hon har blivit lugnare även om hon har sina vilda dar och hon kan leka själv, sa om natt ar kanske jag vagar mig pa ett till barn. Elsa har dock att bras pa men en nervös pappa som tyckte om att leka med tändstickor under sängen & fick i sig bade en flaska med halsmedicin och valiumtabletter när han var liten.
Granada: det gör inget att vi ännu inte hunnit träffas, huset star ju snart färdigt & Elsa äar fortfarande sjuk sa lika bra det, vi kanske hinner ses till veckan i Armilla?
Bicho: Nja, Elsa är sâ liten ännu sâ inte vill jag ge henne en stämpel ännu Sen mâste man ju vara med dem hela dagar för att bilda sig en korrekt uppfattning. När de passerat 2 âr tycker jag man kan börja se mer deras "riktiga" personlighet och vad som tillhör âldern. Nej, jag hade en elev pâ förskolan jag arbetade pà som var ca 2,5 när han började i min klass. Ja herre min skapare, Han gav mer arbete än de övriga barnen i klassen tillsammans. Drog fram som en stormvind och lämnade kaos i sin väg.
Har Alejandro under observation. han har slagit i huvudet minst 5 gânger idag. en jätte vurpa gjorde han i badkaret medans jag böjde mig ner för att ta upp tvâlen som ramlat pâ golvet. nu äter han en "bollo" sâ nâgon fara med honom ár det nog inte. Lillplutten
Bicho, tjata på läkaren, det är bara hennes kriterier som gäller för de intyg som hon skriver ut! De ska ju inte skriva diagnos eller symptom på intyget, så arbetsgivaren vet ju inte om det är fråga om - bara att barnet ska vara hemma, och hur länge.
Har någon av er gift sig i Spanien? Ringde svenska konsulatet och var på registro civil och frågade, och det var rätt så olika bud på vad det var för papper som gäller på båda ställena... jag blir inte klok på det här!
Hej på er allihopa!
Jag undrar om det är någon av er som kan hjälpa mig med vart man ska vända sig om man vill byta barnmorska. På vårdcentralen närmast oss, där vi väl är skrivna, finns bara en barnmorska och det går bara inte längre. Jag tänkte först att jag kanske överreagerar, men det kan ändå inte vara meningen att man ska komma hem gråtfärdig och känna sig helt förstörd efter varje besök.
Varje gång jag är där tjatar hon om hur mycket jag har gått upp i vikt (6 kilo nu, 24 veckor) och när jag försöker förklara för henne om min sjukhusfobi och hur viktigt det är för mig att få ordentlig information om födseln etc. skakar hon på huvudet och börjar sitt tjat om små måltider ofta istället. Hon är precis som en sten och kommer med elaka kommentarer hela tiden. Vi har verkligen försökt att "mjuka upp" henne, men det fungerar inte. Man får inte skämta och jag har aldrig sett henne le. Intrycket jag får är att hon hatar sitt jobb och hatar när folk ställer följdfrågor eller ifrågasätter och det gör jag ganska mycket eftersom jag är så otroligt skräckslagen inför alla typer av tester och kontroller.
Nu har jag bestämt att det ska inte behöva kännas så här jobbigt. Det ska väl ändå vara lite kul att vara gravid, eller? Förmodligen får man väl söka rätt på någon slags hjälp själv för förlossningsrädsla och det är inte utan att man önskar att man vore hemma i Sverige ibland.
Men är det någon av er som har några idéer om vart man kan börja att vända sig? Jag bor i Palma Mallorca om det nu råkar vara någon som har erfarenhet härifrån. Vi har nästan börjat fundera på att gå någonstans privat om det inte finns något annat alternativ. Usch vad trist det känns allting just nu!
Vet tyvärr inte men hoppas du verkligen kämpar för att fa se hur en Spansk förlossning gar till pa det sjukhus du tänkt föda. Jag fick ingen bra upplevelse alls och det gjorde att jag akte hem till sverige innan nr tva kom.
Vill inte skrämma dej men jag hade absolut ingen förlossningsskräck utan var mkt öppen etc men fick mej en sjuhelsikes överraskning.
Stackars hon som delade rum med mej, hon hade besökt tidigare just pga skräck och dom tog inte hand om varken henne eller hennes man när hon kom in.
(Hennes man hade fortfarande inte kommit in vid tillfället jag rullades in i själva förlossningssalen, 3 timmar efter att hon kom in i mitt rum. Och ingen gav varken henne eller mej besked om varför vara men inte fick komma in (fanns ingen anledning alls!))
Annars kan jag rekomendera dej att kontakta en doula i ditt omrade för mer information. Dom brukar kunna mkt om hur det gar till pa de olika sjukhusen etc med (eller ja, iaf den jag tog kontakt med inför nr tva eftersom jag ville ha hemförlossning först...).
En fraga till er alla; Vad kallas dom där "klätterställningarna" för katter här i spanien?
Airin: Barnmorskorna här i Spanien är ingen hit. Hade en liknande din men gick pâ "mamma"kurs privat för en annan. Tack vare henne stod jag ut. Du har rätt att kräva att din läkare tar graviditeten och inte barnmorskan. Vet att flera gjort sâ när de inte kommer överrens med barnmorskan. Annars tror jag att privat gynekolog är enda alternativet men det kan ju vara köer till dom. Usch, lider med dig Jag hatade att gâ till barnmorskan och hoppade till och med över besök i början med min andra son. Sen visade hon sig mycket mer inställsam med andra sonen sâ pâ slutet kändes det inte sâ jobbigt att gâ dit som med första.
Sedan ska du inte lyssna ett dugg om detta med vikten. Sâ mycket skitsnack för man kan inte bestämma själv hur mycket man ska gâ upp, sâ länge man vet med sig att man äter bra och varierat har man gjort vad man kan. Grrr, blir sâ arg
Tack för att ni ids svara - jag behöver verkligen lite uppmuntran just nu. Jag begriper inte varför man väljer ett yrke som barnmorska om man hatar människor i allmänhet? Jag blir nästan mer arg när jag hör att det är fler som har dålig erfarenhet av spanska barnmorskor - det borde inte få vara så illa!
Jag har ingen läkare eftersom jag alltid drar mig för sjukhus i allmänhet. Undrar om jag borde kolla vilken "min" läkare är på vårdcentralen. Om det är någon vettig kanske man kan byta till honom/henne och sedan hitta föräldrautbildningen någon annanstans.
Det är inte utan att man funderar på om man ska åka hem till Sverige för att få hjälp... Jag var inlagd på sjukhus länge när jag var liten och sjukhusrädslan sitter i från det. Därför är jag nu helt skräckslagen inför en förlossning om det är så här jobbigt bara med besöken hos barnmorskan! Tydligen ingår det ett "studiebesök" på universitetssjukhuset i föräldrautbildningen, men det säger ju ändå ingenting om hur det kommer att gå till när det väl är dags!
Nej, jag får nog kolla upp privata alternativ (läs: kolla om vi överhuvudtaget har råd) och sedan se om det där med doula kan vara någonting. Om inte annat för att få prata med någon som vet hur det fungerar.
Tack igen för feedback!
btw, grattis guillermo pa trearsdagen!!!! :-d