Vi i Spanien. Nr 8
Dâ jag inte lyckats finna nâgon ny trâd efter att den gamla gâtt ut sâ startar jag en ny. Hoppas alla hittar hit! Även nya är välkomna
Dâ jag inte lyckats finna nâgon ny trâd efter att den gamla gâtt ut sâ startar jag en ny. Hoppas alla hittar hit! Även nya är välkomna
Vi två har kapat tråden, Hallonmask! Döpte du din dotter på "hedendomen", eller finns det fler katolska kyrkor i Göteborg nu för tiden? Är du själv katolik? Är din man svensk eller spanjor?
Haha jo det verkar inte bättre. =)
Inte för att jag tidigare hört "hedendomen" men jag menar ju självklart Katolska kyrkan som ligger vid just Heden =) (Kristus konungens församling)
Och jo jag är själv katolik, dock inte via föräldrar då de är muslim resp ateist. Hehe
Och jag var mer aktiv förr än vad jag är nu, tyvärr.
Min man är även han katolik, halvspanjor (moderns sida) och halvsvensk. =)
Lite googling senare;
Ja, just där! =)
www.kyrktorget.se/record_fancy_detail.jsp
Ha en trevlig helg nu!! =)
Hej i tråden! Sedan snart 3 veckor tillbaka räknas jag nu som en "riktig" utlandsförälder Vi har landat på Teneriffa och börjat komma in i det hela. På måndag börjar skolan och vi kämpar på med att få skolan i ordning. Vi har ännu inte fått internet. Här märkan man verkligen av vilka långa turer det är för att få saker och tinga att fungera här.....
Älskar dock klimatet och allt. Svårt att handla och svårt med språket. Jag kan ju inte ett ord spanska. Frustrerande!
Jag börjar få Sverigelängtan... har varit på nätet och kollat, men det finns verkligen inga kombinationer som låter sig göras, om jag ska åka ensam med två småttingar - förutom charter för närmare 15 000 kronor och på urkassa datum. Har inte varit "hemma" sen vi tillverkade Sofía, i mars 2008...
Hallonmask: Kul att du hoppar in och ger fart i trâden
Augustblomma: Ja fy vad trist det är med dyra flygtesor!! I frân Malaga brukar vi komma lindrigt undan som tur är. Ananrs vet det katten om jag stannat här. Kändes riktigt bra att komma tillbaka men de 2 veckor jag varit här har jag förstâtt att det faktiskt är svärföräldrarna som är det stora promlemet i min vantrivsel som kommer och gâr. De styr och ställer över sambon och har en hemsk attityd bâda tvâ. Svärfar en besservisse med förnedrande attityd och svärmor som och inte gör annat en beklagar sig över kvinnor som inte vet hur man ska vara en bra fru(jag antar och det antyder hon mer än gärna). Har redan sagt bâde det ena och det andra till dom. Bla att jag inte stâr ut med er" machistas de mierda!!"
Hej hej!
Angående flygresor så hittade jag billigt med nya Cimber Sterling, men visserligen mellan Teneriffa och Köpenhamn. Kommer inte ihåg alla orter dem flyger, men kanske värt att ta en titt Augustiblomman, om du inte redan gjort det.
Usch ja,, Granada. Machistas. Jag har en känsla av att jag kommer få en del utbrott på min svärmor när vår dotter väl är född. Sen ska ju hon ha hand om henne när jag börjar jobba efter ca 5månader. Hon gör allt hemma. Pappan kan inte ens plocka undan sin egen tallrik efter maten. Men hon tycker att det ska vara så. Att kvinnan sköter hemarbetet. För att ta ett exempel. Hon har iofs varit hemma i två år med sin minsta dotter, men nu har hon börjat jobba och gör ändå allt hemma. Det jag ville komma fram till var att hon får min sambo att tycka mycket som hon. För hon vet ju bäst. Hon har väldigt mycket åsikter om hur hon tycker vi ska göra med massor av saker. Hur vi ska möblera i huset..vad vi ska köpa till bebisen och inte. Har en känsla av att hon kommer försöka styra mycket hur vi ska uppfostra vårt barn.Men det återstår att se. Kanske inte blir så..
Nu fick jag också vräka ur mig lite :)
Hemskt med jobbiga svärföräldrar. Kommer tyvärr inte alltid så bra överens med min svärmor (spanjorska) och hon är som ni beskriver, mkt dominerande och kommer gärna in och börjar rota i skåp och tala om alla fel man gör.
(med den typiska "välmeningen" dom tycks ha här)
Nu sist rök vi ihop för att hon tyckte jag la mina saker på fel sätt.
Småsaker som man retar sej på. Hon för att hon inte tycker jag gör som hon vill, jag för att jag inte tycker hon har med min ordning att göra... Blä!
Men hon bor i Sverige så vi ses inte allt för ofta, som tur är bör väl tilläggas.
Hon kan vara en underbar dam ibland men som sagt, andra ggr.... *censur*
Nu håller grannarna på att avsluta sin pool. Blir nog inte att arbetarna är här nästa vecka utan jag kan snart få storstäda huset utan att all jäkla polvo kommer in hela tiden! Hehe. Känner att huset är ett enda stort kaos nu, jag som brukar vara så pedant. Nog för att det är undanplockat men som sagt, all polvo och allt jox som blir när det är bygge rakt utanför gör att jag tappar sugen att slita häcken av mej, speciellt i värmen, bara för att det skall bli ett lager skit på alla lister dagen efter igen. Kan inte ens ha fönstrena öppet som jag brukar. Och jag som gillar att slippa att ha luftkonditioneringen på om dagarna och istället leva på att vädra och få lite korsdrag (de dagar det finns lite vind att få drag ifrån dvs).
Sverigelängtan... det har jag INTE. Inte ens lite!
Det blir ingen resa i år och vi får se om jag orkar nästa år. Kanske på sommaren?
Dottern börjar ju som sagt skolan nu så då har man iaf lite att skylla på.
Innan detta året har jag rest minst 2 ggr/år. Vissa ggr nästan varannan månad.
Men förra året blev det 2 ggr a 3 månader. Så nu är jag så mättad på sverige en bra tid framöver och tycker att de som saknar oss får masa sej hit istället.
Orkar inte känna att ansvaret ligger på mej jämt...
Nu sover barnen redan siesta och jag skall ta och slurpa te en stund. =)
Tills senare, gott folk! =)
Hallonmasl:Jo tyvärr sâ tror jag inte att mina "svärisar" är sâ speciella utan typiska spanjorer för sin generation men det gör ju inte att jag stâr ut bättre. Min sambo vägrar att hans mamma ska komma hit för allt rotande och snkande bland saker hon inte alls har med att göra.
Kan känna lite som du ibland att en annan reser i tid och otid men inte sâ mânga som masar sig ner hit. Känner dock att jag vill resa ofta för mina gamla mormor om inte annat. Just nu har vi det dock en usel ekonomi sâ jag vet inte hur det kommer bli fram över. Skulle gärna âka i jul men vet inte om vi har râd. Kanske mina föräldrar sponsrar.
Lunallena: Ja hâll i dig, min relation till svärföräldrarna var helt ok innan barnen kom men med smâttingarna har det blivit att vi träffats oftare och med det kommer deras otrevliga sidor fram som man aldrig sâg röken av tidigare. de tror väl ha sig mer rätt att lágga sig i av nâgon konstig anledning.
Två byten på vägen är mer än vad jag klarar av, LunaLlena, men tack för tipset... Jag lär bli utan resa i år också, vill inte behöva betala 15 000 kr och bara kunna välja mellan två datum i november!! Jag brukar åka en vecka eller max två med ca 1,5 års mellanrum, så det är väl därför det börjar dra i den ådran nu, men det ser verkligen nattsvart ut ...
Jag har inte haft Sverigebesök sen i julas, heller. I år kommer nog ingen, det finns ju ingen ny kotte att lära känna och det verkar vara enda anledningen till att komma och hälsa på.
Jag anser att jag har tur vad gäller mina svärföräldrar. Och tur är väl det, eftersom vi bor grannar! Sonen älskar verkligen sin farfar, de är ute på vift på tu man hand nästan dagligen. Man mäker att det är dagens högtidsstund även för svärfar! Svärmor är förstås svårare att ha att göra med, men jag tror faktiskt att hon är deprimerad. Hon missförstår allt och känner sig djupt missförstådd själv, och försöker man prata med henne blir det bara värre. Jobbigt.
Annars retar jag mig mest på tjejer, damer och tanter i varierande ålder som faktist är mer machistas än deras män!!!