• Granada

Vi i Spanien. Nr 8

Dâ jag inte lyckats finna nâgon ny trâd efter att den gamla gâtt ut sâ startar jag en ny. Hoppas alla hittar hit! Även nya är välkomna

• Svar på tråden Vi i Spanien. Nr 8
  • Nina Kanin II

Har köpt skolböckerna idag, de kostade 100 Euro!!!!!!!

♥ Gull Ivar och Prins Arvid ♥
  • Culete

Galet!!
    Lottizm fick också betala multum, medans vi max 10 euro / bok (3 böcker)...
    Att det kan vara sån skillnad är ju helt otroligt!

• Culete

Kollade kvittot nu då jag blev nyfiken;

1 bok a 4.60
    3 böcker a 6.25
    totalt 23.35 euro (plus 5% rabatt = betalt 22.18 euro)

Och för alla kläder, inkl 4 trosor, betalade vi 63.67 euro och det är inkl 10% rabatt.
    Då köpte vi uniform + skjorta samt chandal (kortbyxa + 2 tshirts) och en ful babi så klart. Haha.

• lottizm

ja här gick böckerna på 85 euro... babin ville de ha 32 euro för på Corte Inglés men jag hittade en nästan likadan på el mercadillo här utanför för 11 euro, den lär duga minst lika bra. knepigt att det är så stora prisskillnader, man tror väl att det är dyrast i Madrid men så är det visst inte.

Culete: lycka till med möte idag, och dagis till sonen. här får man bara börja i september, ingen flexibilitet här inte. och priset är oftast samma oavsett om man bara vill gå fm eller både fm och em.

Guille börjar imorgon... jag är helt säker på att han kommer att stortrivas förr eller senare, men efter att ha haft honom hemma i 3 år så kommer det göra oooont i hjärtat om han börjar gråta. sambon är ledig iaf och ska med och lämna, och sen ska vi gå och köpa födelsedagspresent till treårsdagen, så jag ska iaf inte sitta hemma och bita på naglarna till kl.12

• Bicho

hola chicas!!!

Ni som har barn som börjar skolan idag el i veckan & pratar priser till böckerna. En arbetskompis till mig har betalt 280? för sins sons böcker, han är fem ar & hon har en dotter som är äldre. Tur att de i alla fall har rad att betala böckerna. Ser inte fram emot när jag ska lägga ut sa mkt till Elsa. I ar var det en bok pa 25?, hoppas hon inte river sönder den men hon brukar vara duktig.
    Pa dottern dagis sa betalar man per timme barnen är där, dock betalar jag även om hon är sjuk, ingen aning hur det skulle vara om hon var ledig nan dag men det där beror sa mycket pa dagis. Tyckte att de lite dyrare oftast var flexiblare i priset när jag kollade dagis, vilket skulle betyda att skillnaden i slutänden inte var sa stor men hon fick ga pa det som lag närmast hem, dock kanske jag far angra det nu när vi inte far lämna vagnen där längre & jag maste konka pa henne 10 min fram & tillbaka varje dag. Har haft sa en & halv dag nu & ont i ryggen, bara inse att jag kommer fa ga fram & tillbaka om jag inte tvingar henne till att ga. Jag behöver en massage & lite semester

• Granada

Hmmm, jag har hört frân en lärare här att man minsann inte behöbver betala för böcker längre..men det kanke är frân de är sju??? Eler bara vissa skolor? Inte vet jag men mina barn kommer inte ha râd att köpa böcker för dom summorna, dâ blir det flytt till sverige kan jag säga . Alonso kanske ska börja i "lekskola". Nunnorna i klostret mittemot huset vi renoverar har visst en "guarderia". De är mest lek vad jag förstâtt och man kan hämta och lämna lite som man vill mellan 9-14. Inskolning skulle visst inte vara nâgra problem. Jag fick vara där sâ mycket jag ville. Priset vet jag inte säkert men det verkar vara mer eller mindre idellt. 60 euros i matricula och 20 euros i materialkostnader. Det skulle visst vara allt enligt min svärmor men jag undrar det jag. Ja ja, vi fâr se. Smidigt att bara gâ tvärs över gatan i alla fall Och jo jag kan se gârden frân fönstret jag med Agustiblomma

• småprinsorna

Hej alla spanska mammor!
    Har en liten fråga till er. Det är så att vi funderar på att designa egna barnkläder och har kommit en bra bit på vägen. Saknar ni den svenska designen på barnkläder eller hur är kläderna nere i spanien? Vet inte så mycket om just kläder i spanien som ni kanske förstår=) så därför kommer jag till min fråga, skulle det gå att annordna homeparty eller något liknande där ni bor?

• Culete

Motet gick finfint idag och jag fick ett jattebra intryck. Hoppas dom lever upp till forvantningarna nu bara. =)

Dom har lagt upp forsta veckan jattebra och hon kommer bara ga 45 minuter forsta dagen, 1 timma och en kvart foljande tre for att sen ga en hel halvdag (9.15-12.30) pa fredagen. Dom delade aven upp klassen i 4 grupper, forsta dagen gar endast en grupp i taget och de andra 3 tva grupper i taget for att sedan alla grupper skall kunna ga tillsammans pa fredagen, och att alla kanner igen alla. =)
    Fran och med 1 oktober kommer dom (som ater pa skolan) ga mellan 9.15-16.00.
    Misstanker att vi kanske kan fa hamta upp barnen en liten stund innan rusning dock. Far se hur det blir. =)

Det kanns bra faktiskt. Jag kanner mej mkt lugnare nu. =)

• Granada

Culete: Vad bra att det kanns sâ bra nu efter mötet

smâprinsorna: Menar du partyn vända till svenska föräldrar eller föräldrar generellt? Kanske kan funka om det är bra pris pâ produkterna.

• lottizm

vi hade heller inte haft råd att köpa så dyra böcker, 85 euro gjorde tillräckligt ont i plånboken... men jag tror det är ungefär samma summa nu för alla tre år infantil. sen hela primaria så får man en "bonolibro" som täcker 132 euro, vilket brukar vara nästan hela kostnaden.

småprinsarna: homeparty är väl inte så populärt här vad jag vet, det är väl snarare lite "tabu" eller vad man ska säga att bjuda hem folk. just här där jag bor finns väldigt få svenskar också så det skulle vara svårt. däremot så tycker jag att utbudet på barnkläder är uselt, så jag hade gärna välkomnat något nytt, men plånboken är tunn så det får vara bra pris isåfall.

imorgon är det dags, jag är faktiskt rätt nervös, känner mig jättelöjlig hoppas det går bra.

Svar på tråden Vi i Spanien. Nr 8