Vi i Spanien. Nr 8
Dâ jag inte lyckats finna nâgon ny trâd efter att den gamla gâtt ut sâ startar jag en ny. Hoppas alla hittar hit! Även nya är välkomna
Dâ jag inte lyckats finna nâgon ny trâd efter att den gamla gâtt ut sâ startar jag en ny. Hoppas alla hittar hit! Även nya är välkomna
Ang skoltiderna så jops, så är det på den skolan hon skall gå iaf. På den privata skolan slutade dom tom senare på... Och de andra publika skolorna som finns vet jag inte hur tiderna är, men tror det är ung samma...
Dock får man välja att ha hem barnen under siestan, men sen skall dom ju tillbaka igen så hon får äta på skolan istället. Tror det blir mindre förvirring etc för henne samt att jag tror hon kommer äta bättre där, än här - hon som är så liten i maten...
Men visst är det långa dagar! Vi trodde inte dom gick så länge när dom är så här små men jo, jo, minsann... =/
Granada: haha, jag ångrar att jag läser pedagogik och psykologi nu när sonen ska börja skolan utan inskolning och militärdisciplin på treåringar... ska man blunda bara och hoppas att han överlever?!
här är går de också 9-16.30 sen tror jag, ungefär. jag kommer ha kvar honom över lunch för det är ca 1km till skolan och det blir ett jäkla springande för mig att gå fram och tillbaka 4 ggr/dag. maten är svindyr och han äter jättelite men förhoppningsvis kanske han börjar äta lite bättre.
här skulle det komma upp en lapp om möte imorgon så jag får väl gå dit imorrn em och kolla om det finns nåt.
och ang influensan så bestämdes det väl igår att barn under 14 INTE ska vaccineras, om de inte har några sjukdomar. jag tror faktiskt inte det är bra att vaccinera hela befolkningen, då blir ju alla immuna istället och viruset kanske bara ändrar sig eller nåt. jaja. lite obehagligt är det men det är ju inte så mycket att göra tyvärr.
Hej! Som svar till nagra som fragat tidigare i traden (minns inte namnen nu..) sa kan jag beratta att jag bor i Fuengirola i narheten av Málaga.
Trakigt att alla verkar ha sa jobbiga svarmodrar, det verkar vara valdigt vanligt har i Spanien (aven spanjorskorna klagar ju ofta pa sina svarmodrar). Sjalv kanner jag mig lyckligt lottad som kommer valdigt bra overens med bade svarmor och svarfar. De ar trevliga, hjalper till en massa men lagger sig inte i sarskilt mycket faktiskt, skont! De bor inte har i Fuengirola men vi traffar de ganska ofta anda, speciellt sedan B foddes.
Pa tal om dop sa dopte vi lilla B nu i sondags (hon ar 6 och en halv manad), det blev i en katolsk kyrka och efter dopet sa bjod vi narmsta familjen pa lunch pa en restaurang. Det var riktigt trevligt! Det var 4 stycken barn som doptes samtidigt och B var den aldsta av dem, de andra var runt 3 manader gamla.
Laskigt med gripe A, hoppas att ingen av er drabbas!
Jag tror jag får kolla upp lite närmare detta ang vaccination då...
Hoppas verkligen inte min Elina blir sjuk oavsett, och får vara hemma från skolan titt som tätt... Hört värsta skräckisarna om dagis/skola och sjuka barn...
Här kostar maten en del med. Tror det var 80-90 euro eller så. Betydligt mer än vad hon äter för hemma om dagarna men som Lottizm sa så hoppas vi ju på att hon kanske faktiskt börjar äta bättre. =) Sen har jag heller ingen lust att irra fram och tillbaka till skolan 4 ggr/dag då vi har en trevlig (?) backe hela vägen hem sen. Blä!
Lottizm, har ni köpt böcker etc ännu och hur kommer ni göra med uniform?
Här är det ju frivilligt men vi är för uniformer så Elina kommer ha sin.
Vi köpte ju deras chandal med men om dom inte har gymnastik föredrar jag att hon har sin uniform hela dagarna. Även om den inte är den vackraste av uniformer enligt mej.
Böcker har vi köpt och vi skall köpa resten som behövs under nästa vecka, efter infomötet... Jag tror min tös kommer vara så stolt över att få gå till skolan, men sen i oktober hoppas jag hon inte vantrivs för mkt pga de långa dagarna...
här sa dom att maten kostade ungefär 5 euro om dagen vilket blir runt 100 euro eller mer i månaden. väldigt dyrt för bara lunch tycker jag... visst hade det varit hälsosamt för mig att gå nästan 8 km om dagen men det är meningen att jag ska hinna plugga också så vi får snällt betala det, och så får jag väl dricka vatten och äta skorpor till lunch
vi har beställt böcker men inte hämtat ut dom än. har inte orkat pallra mig iväg när det varit så varmt, det får väl bli på lördag när sambon är ledig.
de har ingen uniform på Guilles skola, det ska finnas en chandal men det är frivilligt och jag varken vill eller kan betala 70-80 euro på en apful chandal på Corte Inglés. sen vet jag inte om man måst ha en sån där gräslig "babi" men då köper vi nån billig på Carrefour eller nåt, inte 40 euro på Corte Inglés för att få skolans märke på.
sen är det lite småsaker de ska ha med, samt 30 euro till "material fungible". ,men jag väntar också tills efter infomötet, när nu det blir.
Här har de inget infomöte alls!!!!! Maken ringde skolan i fredags för att höra vad som gäller och de sa bara att de börjar den 10 kl.9 och kör pà till kl.13 och sà kommer det vara september ut sedan kommer de sluta kl.14.
Tycker att tiden passar ganska bra, inte sà lànga dagar.
Är skitnervös över det här med att det inte är nàgon inskolning men vad fan gör man??
Inga uniformer pà skolorna här, fast jag hade gärna haft det, tycker det verkar praktiskt.
Har fàtt ärva flera babysar "sin estrenar" efter vàr sobrino sà jag hoppas att de duger.
Ska försöka fixa böckerna den här veckan. Tycker att det är urfànigt med skolböcker när de bara är 3 àr (min son är bara 2 àr 9 mànader).
Jag tycker det är jättebra med böcker. Elinas är ju enkla och intressanta.
Lite skriva siffor (1-3), lite färger och former. Inget avancerat...
Har inte kikat i alla men antar att det är samma typ allihopa.
Hennes skolkläder var inte alls så dyra. Vi betalade en 80 euro för alla kläder samt böcker. Då köpte vi uniform, skjorta, babi (ful!!), chandal (2 t-shirts, 1 kortbyxa). Tycker det var överkomligt... Inte en chans att jag köper någon hög kvalite på kläderna när dom är så här små, så vi köpte från vår libreria i området och tog det enklaste de hade...
Ang de fula babisarna så var det inte obligatoriskt men "smart" då man skyddar kläderna under lite mer vid mat, lek etc. Men dom kunde ju gjort dem lite finare iaf. Tog foton på Elina när hon testade sina kläder och hon stortjöt så fort babin kom på. Hahaha. Lyckat värre!
Jag vet faktiskt inte riktigt hur långt bort skolan ligger. Men det tar nog en 20 minuter/väg iaf. Längre om Elina skall gå själv, kortare om jag skyndar lite...
Men den dumma uppförsbacken på hemvägen er jag inte fram emot. Usch!
Min rygg har pajat totalt sen vi flyttat hit pga alla uppförsbackar jag gått men vi trivs så jag får gilla läget. Kanske köpa mej en cykel med motor och syskonkärra sen? Orka ta körkort liksom... (bilrädd)
culete, det var ju bra pris på uniformen, hade det varit så billigt här så hade jag säkert också köpt en chandal, men här finns de bara på Corte Inglés.
jag tror att själva innehållet i böckerna kan vara bra, men känner att dyra (våra är dyra iaf, 3 st a 30 euro styck...) böcker är väääldigt onödigt för en treåring som får fina hysteriutbrott med jämna mellanrum och som river sönder en sån svindyr bok på två sekunder om andan faller på
nina kanin, vilka bra tider ni har!! är det så överallt i Cuenca? det kanske är dit man ska flytta då..
här var det uppe nåt förslag om jornada continua i våras men det gick inte igenom. långa dagar ska det vara, som det alltid har varit, det vore ju skam att ändra på nåt!
lottizm, hmmm dessa böcker var inte dyra heller. Max 10 e/st.
Sen har dom "rivblad" eller hur man skall uttrycka det, så jag tror läraren drar ut just den sida dom skall arbeta med så att dom minimerar risken att hela bocken sönderkladdas direkt. Tyckte dom verkade bra iaf, och för mej var det priset överkomligt iaf... =)
Ja, visst verkar det bra där uppe, med så korta dagar! Jag tror dom har långa här mkt för att anpassa sej efter föräldrarna som oftast arbetar heltid.
Dom har ju tom fritids innan och extraaktiviteter man kan sätta upp dem på efter skoltid, just för att få tiderna att passa än mer till när föräldrarna kan hämta upp.
En fråga förresten, hur är det med el almuerzo? Mej veterligen betalar vi endast för la comida men ngt mellanmål måste dom ju ha med - skickar man med matlåda med ngt litet i då?
Skolstart, va kul!
Tycker ni det är tidigt med böcker. Elsa som är 1 1/2 ar ska ha bok pa dagis. Ingen aning vilken typ av bok än eftersom jag inte köpt den, sa vi far se vad hon ska lära sig.
Idag är andra dagen av inskolningsveckan pa dagis. Igar var hon där en timme tillsammans med pappa varav hon averkade halva tiden i vagnen. Vi far se hur det gatt idag. De har inskolningsvecka varje september sa att barnen ska vänja sig efter lovet & forst tyckte jag det verkade dumt men nu är det bara att inse att jag hade fel. Hon har gatt där i sju manader & när hon började fick vi ingen inskolning eftersom det var mitt i kursen men det hade nog behövts da oxa även om det gick bra.