• Granada

Vi i Spanien. Nr 8

Dâ jag inte lyckats finna nâgon ny trâd efter att den gamla gâtt ut sâ startar jag en ny. Hoppas alla hittar hit! Även nya är välkomna

• Svar på tråden Vi i Spanien. Nr 8
  • Granada

Blä för skolstart!! Alonso kommer nog bli en sâdan som pedagogerna säger "jiippie! idag är Alonso sjuk!!" om för han är en en typisk "brâkig" unge om man tar honom pâ fel sätt. Han behöver sitt utrymme och det gâr inte att resonera om nàt. Igàr gick han till kylen och tog fram en juice som han hällde i ett glas. Bra och självständigt men han gjorde det i soffa. Nár jag kom ut med Alejandro efter bljöjbyte och sâg vad han sysslade med sa jag att du fâr inte dricka i soffan du mâste sitta vi bordet blev han sâ förbannad att hans slängde muggen med juice mot mig. Jag satte upp armen med följd att han fick en hel del över sig själv. det var värsta kalabaliken här med juice över allt.
    Fast â andra sidan kan han vara väldigt tacksam att ha att göra med dâ han tycke det mesta är kul.
    Jaja, han har ett âr till att växa men det känns inte helt bra med det spanska skolsystemet och en son som inte verkar falla inom ramarna för en spansk elev...

Lottzm: Suck för raseriutbrott. Alonso har det ocksâ mycket och slänger saker omring sig. Dessutom har han börjat slâ Alejandro jätte ofta Knuffar och sparkar honom helt oprovocerat. Värsta ligisten och Alejandro blir sâââ ledsen

• Culete

Granada,
    Min son är en riktig liten vilde han med och jag vet inte hur dom skulle hantera en som honom i skolan här i Spanien. Min dotter är raka motsatsen, med ett mycket harmonisk och försiktig personlighet. Men hon kan ju hon med, som alla andra, men inget jag direkt oroar mej för.
    Gabriel kommer vi därför ta in på dagis en tid innan. Antingen kommer han börja nu till årsskiftet, eller till nästa höst. Det beror lite på hur han klarar av att vara hemma själv med mej...
    Elina kommer vara 2 år, 9 månader när hon börjar skolan - och Gabriel 3 år, 4 månader. Så han har ju lite extra "mognadstid" på sej med...
    Kanske kan det, samt dagis hjälpa att förbereda honom lite mer för skolan och hur man "skall bete sej" där här i Spanien. Hemskt men ja, inte mycket man kan styra när det gäller det tyvärr...

En liten fråga till er förresten.
    Min spanska förbättras (mycket) sakta men säket men jag har fortfarande lite problem med verben. Jag har lärt mej en hel del själv och förstår utan problem när andra pratar men har desto svårare att välja rätt tempus när jag själv skall prata.
    Har ni några små tips på hur man kan tänka, så man snabbare kan få det att flyta s.a.s.?
    Hatar verkligen att jag inte är bättre på spanskan än vad jag är men så är det ju när man inte övar. Nu har jag dock mer kontakt med spansktalande och försöker fånga de chanser som ges, men som perfektionist blir jag hellre tyst än "dum" när jag inte känner mej relativt säker på hur jag skall formulera min mening korrekt.
    Mina problem ligger främst i verben samt prepositionerna.
    Så det skall "pluggas" nu, och alla tips ni kan ge mej för att snabbt fatta rätt tas emot med stor tacksamhet! =)

• Granada

Culete: har inget tips att ge mer än att öva och upprepa. Finns liksom inga genvägar. Läs och lyssna mycket. Till slut sâ kommar det ju automatiskt utan att man tänker pâ det. Hur lâng tid det tar är ju individuellt. Jag tycker själv att jag ár i ett stadie att jag pratar sämre. Beror nog pâ att jag träffar sâ fâ och aldrig pratar samt att jag slutat tänka helt Men nu har jag börjat läsa mycket i alla fall för det kan jag nu utan att det känns jobbigt och tungt

• Culete

Jo, öva är väl det enda rätta. Svårt bara när man, trots spansktalande make, inte praktiserar som man bör. Vi pratar alltid svenska, ett mönster svårt att bryta.
    Och det är först sen årsskiftet som jag inte "isolerat" mej som tidigare, varav nu först har jag tagit chansen att faktiskt komma igång med språket...
    Förstår gör jag ju utan större problem, läsa kan jag med fast det krävs en del extra koncentration det med. Men detta med att föra en konversation... uff...

• mamma i malaga

Ser att det är samma samtalsämnen i Spanien som här - inskolning och svininfluensa Håller också på att skola in sonen på dagis, han skulle ju ha börjat skolan nu om vi stannat i Spanien men nu blir det dagis istället. Här är det ju verkligen super pedagogiskt och man tar allt i barnens takt så det är väldigt positivt. Jag har varit med hela veckan trots att sonen är rätt dagisvan men nu tyckte även fröknarna att han kunde komma själv imorrn.

Vi kommer inte vaccinera oss mot svininfluensan, trots att jag är gravid. Ingen vet ju riktigt vilka biverkningar man kan få, på 70 talet tog dom ju fram ett liknande vaccin mot influensa som det visade sig att man kunde bli förlamad av... Min BM sa att dom bara rekommenderar vaccin till gravida som har annan sjukdom och att hon absolut inte rekommenderade mig att göra det. Dessutom så handlar det i dom allra flesta fall om en vanlig influensa och ingen livsfara.

• Granada

Mamma i Malaga: ja du ska ju snart föda sâ dâ är det nog bättre att satsa pâ att undvika smitta. Om inte annat för att det inte kan vara nân höjdare att föda barn när man har influensa

• Augustiblomman

Vi ä rprecis hemkomna efter en veckas semster på Fuerteventura - och nu om någonsin känner jag att jag behöver SEMESTER! Ni kan inte ana hur jobbigt, dvs fysiskt ansträngande, det har varit!! Men kul var det, barnen njöt så att de tjöt (det var inte meningen att rimma, jag är bara så trött att jag tramsar...).

Här innebär hösten inga nyheter, sonen hade sin omstart på dagis i maj och har bara haft den gågna veckan som avbrott - hans dagis har inte sommarstängt. Imorgon ska han dit igen, och han verkar riktigt glad över det.

Sonen börjar skolan om ett år, och det har pratats om att flytta skolan, som vi har så nära att jag kan se en del av skolgården från mitt sovrumsfönster - men jag hoppas det dröjer lääänge än. Colegio público givetvis, jag har svårt att tänka mig något annat åt mina barn. Tror de går i skolan 8.30-13.30, undrar bara hur mycket de hinner lära sig?!

• Culete

Välkomna tillbaka från semestern. =)

Igår var jag på 2 olika dagis som ligger i närheten och kollade platser, priser etc.
    Idag ringde jag för att kolla om det var möjligt att endast ha sonen 3 dagar/vecka, samt vad det skulle göra i pris etc. Det ena dagiset skulle ha lika mkt som om han gick hela veckan, medans det andra lite mindre.
    Vi skall försöka förhandla om priset, för det är inte riktigt "rättvist".
    Troligen kommer han iaf börja dagis i januari och gå 4 timmar/dag 3 dagar/veckan.
    Det känns mkt blandat... på ett sätt bra men samtidigt lite jobbigt, men inte ens i närheten så jobbigt som när jag tänkte att han skulle gå 5 dagar i veckan.
    Vi tänkte testa med 3 först och sen efter 2 månader ser vi om han kanske vill gå mer eller om det flyter fint med endast 3. =) Sen blir det hela veckor från och med september troligen...

Dotterns skola har infomöte imorgon. Skall bli intressant att höra hur dom tänkt sej saker och ting. Till helgen skall vi köpa de sista sakerna, och på måndag skall vi även beställa en extra uniform. Som måste sys upp, hon drunknar ju! Och ändå var det minsta storleken de hade. Hoppas min granne kan hjälpa mej sy upp den lite för själv suger jag på sånt och sömmerskan var sjuk... Igh. Stackars min granne som isf får plötsligt arbete...
    Det var tom meningen att hon skulle klippa min dotters hår, då hon är frisör, men jag skippar nog det. Roligt att kunna sätta upp håret ju men min lilla hatar och åter hatar att tvätta håret. Kommer bli krig på mornarna med eller utan schampotvätt... =/

Augustiblomman; Vi ville ha dottern på privat men det går rykten här att dom skall stänga. Därför valde vi allmän skola istället. Men jag tyckte verkligen om den privata dom har här men visst, den är mkt strikt etc men dom verkar samtidigt mkt pedagogiska (iaf i sitt "reklamtal" )...
    Vi fick kalasvibbar och satte upp henne preliminärt, men sen iom alla rykten som sagt så gick vi inte vidare... Hoppas hon trivs i skolan hon skall till nu istället.
    Har inte hört annat än gott om den iaf. =)

Svar på tråden Vi i Spanien. Nr 8