Vi i Spanien. Nr 8
Dâ jag inte lyckats finna nâgon ny trâd efter att den gamla gâtt ut sâ startar jag en ny. Hoppas alla hittar hit! Även nya är välkomna
Dâ jag inte lyckats finna nâgon ny trâd efter att den gamla gâtt ut sâ startar jag en ny. Hoppas alla hittar hit! Även nya är välkomna
Det var intressant att höra att värkar inte gör ont!!! Ja, jag måste ha väldans livlig fantasi, då!
jaha, 10 skoldagar hann vi med innan bacillerna slog till... Guille blev dålig i onsdags kväll så igår var vi hemma men han var rätt pigg, tills igår kväll då han helt plötsligt hade 39,6 i feber och jätteont i halsen så han knappt har sovit i natt. han kan inte prata alls stackarn, det kommer inte ett ljud. febern går inte ner med varken ibuprofen eller parecetamol heller... vi har fått tid hos hans pediatra kl.12.30 iaf, igår när jag ringde till sjukvårdsupplysningen här så trodde dom att det kunde vara halsfluss så vi får väl se.
jaja det var väl mer än väntat, nu börjar det!
Stackars liten! Hoppas Guille kryar på sig snart! Min son hade halsfluss förra hösten, det var inte alls kul. Han blev dessutom helt rödprickig och -flammig på hela kroppen, doktorn sa att det var för att halsfluss och scharlakansfeber orsakas av samma bacillusk. Han var verkligen jättedålig, tur att det finns antibiotika!
Hur går det med pratet, Lottizm och Granada och ni andra med barn på 2-3 år? Har väntat länge nu på att det ska lossna här, men det vill sig inte riktigt. Daniel (25,5 mån) lär sig vissa, högintressanta ord på nolltid (ten=tren, gagua=guagua som betyder buss på Kanarieöarna och delar av Sydamerika, ta-too=tractor osv), alltid lösa ord på spanska, aldrig några meningar. Han kan säga t ex ta-too tills han blir hes och ilsken, om man inte kan fylla i resten av meningen korrekt åt honom. Prickar man rätt säger han glatt och nöjt "sí!", men det är sällan man lyckas. Det börjar bli riktigt frustrerande både för honom och för mig!
Då verkar Sofía faktiskt mer språkbegåvad än storebrorsan. Hon fyller 10 månader nästa vecka, och kallar mig redan för ma-ma-ma och brorsan för ne-ne-ne!
laringitis var det... stackarn fick en gigantisk spruta i rumpan, det såg verkligen inte mysigt ut. nu måste vi ge några droppar ikväll och hålla ordentlig koll på honom för att se så han kan andas ordentligt, annars måste vi ta med honom till akuten... han verkar piggare nu iaf, febern har gått ner.
grannen mitt emot kom precis och knacka på för att visa sin lägenhet, dom håller på att renovera lägenheten ovanför och hela hennes lägenhet är full med polvo. förutom allt jäkla oväsen då. och så trillar det ner råttbajs också. haha. jag sa ju redan i maj att det fanns råttor men ingen trodde mig. här har det än så länge bara trillat ner en kackerlacka av allt dom bankar och håller på där uppe men det räcker...
hur som helst så är sambon iväg nu och lämnar pengar för reserva av en lägenhet som vi nu då förhoppningsvis ska hyra, hoppas att allt går bra nu bara. med tanke på hur allt är i det här huset nu så känns det jättebra.
ah och angående språket så har det lossnat rejält här, under sommaren har spanskan exploderat verkligen och det lär väl gå fort nu med skolan också. men det här kommit igång först nu precis innan han fyllde 3, din son är ju nästan ett år yngre Augustiblomman så det kommer säkert! Guille sa inte många ord för ett år sen.
Hej tjejer!
Hur är det med sonen lottizm? Hoppas han är bättre.
Imorgon har jag mitt sista UL :) ska bli så kul att få se henne igen och nu större. Hoppas dem kan säga på ett ungefär hur stor hon är.
Jobbar bara nästa vecka också, sen tänker jag vara ledig ett tag innan Amaia tittar ut. Behöver verkligen vila och slappna av. Sover ju inte så bra på nätterna och sen upp 04.30 för att åka och jobba och mycket jobb.
Börja längta lite till jul. Speciellt när dem redan har en julreklam på TV.
Fast det blir ju inte samma julkänsla här som i Sverige :(
Hur har det gått för dig Airin? Med barnmorskan och läkare och allt?
Lottizm: Âh, stackars Guille! Làter inte kul om han skulle fà andnöd.
Och sà hàller vi tummarna för lägenheten.
Lunallena: Visst är det mysigt med UL!
Augustiblomman: Ivar blir tre i december och han började prata i vàras. I augusti efter sverigesemestern tog det riktigt fart och nu med skolstarten sà kommer det nya saker varje dag. Vi märker att han fattar skillnad pà spràken eftersom han fÓRSöker prata svenska med mig och spanska med övriga. Hans spanska ordförràd är mycket större. Om jag frâgar honom pà svenska vad bil heter pà spanska sà svarar han coche.
Igàr kom han hem efter sin första lektion i engelska och sa Hello daddy!!!!!!! Sà nu har vi tre sparàk att gissa pà.......
Arvid, som just fyllt ett säger mamma, pappa, hola, hejdà, teta, agua och sà tror jag att han menar boll när han säger ba.
Hej alla!
Jag har tagit en paus från mina barnmorskebekymmer och åkt till Italien på semester. Vi är tillbaka på Mallorca nu och tydligen hade vi tajmat det bra med tanke på alla stormar och allt regn de har haft här medan vi varit borta.
Det lutar åt att jag skriver ner lite det jag vill säga till henne innan vi går dit nästa gång. Jag blir alltid så nedtryckt och får liksom inte fram det jag vill annars. Det är ju heller inte så lätt när man ska uttrycka sig på ett annat språk. I princip kommer jag väl att säga att eftersom jag inte har förtroende för henne längre så vill jag att hon rekommenderar någon som har erfarenhet av kvinnor med förlossningsrädsla/sjukhusrädsla så att jag kan få hjälp med det. Det känns som att det är det viktigaste - det här tjatet om vikten är ju bara löjligt.
Sedan tror jag att vi kanske inte ids gå på föräldrakursen eftersom det är hon som har hand om den. Tycker ni andra som gått den att man bör vara med?
Vad intressant att höra om era barns språkutveckling förresten! Det ska bli jättespännande sedan om ett par år att se hur det blir. Helt otroligt vilken kapacitet barn har för språk jämfört med en själv!
LunaLlena: vilket riktigt fint namn ni har valt! Hoppas att du får vila upp dig lite efter nästa vecka.
Jag har inte ens börjat tänka på jul än, nu blir jag nästan lite stressad!
airin: nu bodde jag i Sverige när jag väntade sonen men jag gick aldrig på föräldrakursen och tror varken jag eller min son har lidit nämnvärt av det
sunt förnuft räcker långt för att ta hand om barn också.
vi fick lägenheten, imorgon skriver vi på kontrakt. tacksam för att priserna gått ner här... 50 euro mer/månad får vi betala för 30 kvadrat mer och hiss, känns rätt ok.