• Granada

Vi i Spanien. Nr 8

Dâ jag inte lyckats finna nâgon ny trâd efter att den gamla gâtt ut sâ startar jag en ny. Hoppas alla hittar hit! Även nya är välkomna

• Svar på tråden Vi i Spanien. Nr 8
  • lottizm

tänkte ju skriva om de senaste meningarna i det spanska ordförrådet här också. lite övertydligt var han lärt sig det, det låter himla roligt. "eso no se toca", "no se pega" och "ya vale". han verkar ju iaf lyssna på vad fröken säger

• Bicho

Roligt att se att alla verkar ha det bra just nu:), blir glad i kroppen. Grattis till lägenheten lottizm, 30 m2 till var inte illa, skulle ocksa bli jätteglad om jag hade det.
    Visst är det roligt att följa vara barns sparkutveckling, och se hur duktiga de är vara barn. Tycker det är häftigt att se hur de sa sma förstar 2 sprak. Här är det inte sa mycket meningar ännu, hon säger enbart spanska ord, nästan alla har hon lärt sig pa dagis men ibland kommer det nagot svenskt ord sa känns skönt att veta att de finns där även om de inte kommit fram ännu.

• Miracle09

Tack Airin. Jag tyckte om namnet för det är väldigt ovanligt här på kanarieöarna. Och så tyckte jag det var ett lätt namn att uttala både på svenska och spanska.

Var ju på UL idag. Super snabbt som vanligt. 3 minuter tog det nog. . Hon frågade om det var första barnet för hon sa att bebisen var väldigt stor. Jag frågade hur mycket hon vägde ungefär. Hon sa 2400 gram men + - 400 gram. (Har 6 veckor kvar. ) Fick ett foto på ansiktet där man ser dem tjocka kinderna hihi. Det gör mig inget att hon är en liten rulta. Föredrar nästan det. Då vet jag att hon får näring iaf :)

• Nina Kanin II
    Airin: Vad härligt med en Italientripp!
    Tror inte att du missar sà mycket av föräldrarutbildningen. Det som kan vara bra att veta (tycker jag) är hur en förlossning gàr till. Om man har fakta sà tror jag att rädslan blir mindre eftersom man förstàr vad som händer. Du kan läsa pà nätet eller i nàgon bok. Mànga mammor här i Spanien upplever att de blir lite överkörda och bara följer med men om man har själv en del kunskap sà kan man ha ett bättre samtal med barnmorskan under själva förlossningen och sjukhusvistelsen. Mitt ràd är därför att läsa pà och sedan förklara för personalen CON MUCHA EDUCACION vad du skulle vilja och hur du känner.
    Vet inte om du tänkt amma din bebis. Men ett annat ràd är att i god tid innan förlossningen ta kontakt med din lokala amningsgrupp. Om man lär sig innan sà är det lättare att fà en fungerande amning och du slipper en massa bekymmer och kan njuta mer av den första mànaden. DETTA GÄLLER ER ANDRA GRAVIDA OCKSÂ!!! Kan även rekomendera en bra bok att läsa  "Un regalo para toda la vida" av Carlos Gonzalez.
    Vill inte packa pà er nàgot utan bara lite tips fràn mig!

Lunallena: Härligt med välgödd bebbe! Amaia blir ett kanonnamn!

Lottizm: Grattis till lägenheten!  Viva la crisis! När blir det flytt?

Vill även tillägga att jag är superglad för min nya bakmaskin som jag köpte pà Lidl. Är det nàgot jag har saknat efter alla àr i Spanien sà är det nog ett gott svenskt bröd till frukosten. Visst är det mums med en nybakad spansk baguette men vem tusan har lust att springa och handla innan frukost?
    Nu kan jag göra nybakat bröd med olika mjölsorter och med russin och njuta varje morgon{#lang_emotions_smile}
    ♥ Gull Ivar och Prins Arvid ♥
  • siesus

Hej alla!

Lottizm; hoppas sonen är bättre... och grattis till lägenheten, alltid spännande att flytta.

Lunallena: fint namn, min dotter heter Maya, lite likt där ;D

Här växer magen oxå, fast jag har inte riktigt tid att fundera på den känns det som, inte alls samma sak som med 1:an. Maya drar hem en massa kul virus från dagis så vi e halvsjuka hela tiden tycker jag. Inte så spännande alls :C

Ang språkutvecklingen så är hon väldigt talför, vid nästan 2,5 år. Hon pratar mest svenska, men även castellano kommer mer o mer iom dagis, fast de iof pratar katalanska där... Hon blandar ganska mycket, men har ett otroligt intresse för att lära sig nya ord. Ibland försäkrar hon sig om att man fattar genom att säga på båda språken; "mamma, kolla, mira, kolla, mira" hahaha. Vi var ju i sverige 6 veckor i somras, och det var då språket riktigt tog fart.

Ha det bäst alla!

• Vombell

Jag har blivit moster och beslutade mig snabbt för att kolla in esor hem till Sverige. Hittade men det var inte helt enkelt och blev rätt dyrt.... Tänkte höra med er om det finns några regler engående att ta med sig mat. Är en del kryddor, Kalles kaviar, godis, pärlsocker och en del annat jag vill ta med mig hit igen från Sverige. Ngn som vet om det finns några tullregler? Bor ju på Kanarieöarna och de har väl särskilda regler ang cigaretter och så.

LunaLena: Vet du hur man gör äkta Canariska potatisar? Och har du möjligtvis ngt recept på äkta mojo-sås. Då menar jag den lite oljiga typen som de har på restauranger, inte den som man kan köpa med hem på turistaffärer.... Tänkte att du kanske har ngn svärmor eller rentav sambo eller annan i din närhet som kanske har ett gammalt recept om du inte har ett själv? Vill verkligen ha detta då vi ÄLSKAR det.... Kul med ul förresten. Fick sambon vara med på det den här gången?

• Miracle09
    Vombell skrev 2009-10-03 22:04:12 följande:
    Jag har blivit moster och beslutade mig snabbt för att kolla in esor hem till Sverige. Hittade men det var inte helt enkelt och blev rätt dyrt.... Tänkte höra med er om det finns några regler engående att ta med sig mat. Är en del kryddor, Kalles kaviar, godis, pärlsocker och en del annat jag vill ta med mig hit igen från Sverige. Ngn som vet om det finns några tullregler? Bor ju på Kanarieöarna och de har väl särskilda regler ang cigaretter och så. LunaLena: Vet du hur man gör äkta Canariska potatisar? Och har du möjligtvis ngt recept på äkta mojo-sås. Då menar jag den lite oljiga typen som de har på restauranger, inte den som man kan köpa med hem på turistaffärer.... Tänkte att du kanske har ngn svärmor eller rentav sambo eller annan i din närhet som kanske har ett gammalt recept om du inte har ett själv? Vill verkligen ha detta då vi ÄLSKAR det.... Kul med ul förresten. Fick sambon vara med på det den här gången?
    Vad kul att du blivit moster :)
    Du vet väl att du kan köpa t ex kalles kaviar på Ikea här som ligger i Santa Cruz. Dem har en matbutik utanför kassorna. Brukar jämt handla en massa där. Speciellt nu till jul, då säljer dem Blossa glögg och pepparkakor och sill m m. Tror inte det finns några regler gällande mat. Min mamma tog med sig sist hon var här och ska ta med sig denna gången med. Potatisarna kokar du med skal och jääätte mycket salt. Gärna grovsalt. Då blir dem lite skrynkliga och saltiga. Jag ska fråga min svärmor om receptet på mojo rojo. Vi åt det senast idag :) så gott så.
    Han hade fått följ med där jag gjorde det, men fick förhinder. Men det gick så snabbt och inte ens jag hann knappt se nåt, så han missade inte så mycket. Snart får han se henne på riktigt istället
  • Vombell

LunaLena: Tack för svaret! Tar gärna recept på mojo rojo om du har något... Ok, då får jag prova att koka dem i supersalt vatten. De är ju liksom täckta med en vit salthinna. Så goda... Vi var på Ikea här tredje veckan vi var på Teneriffa men då köpte jag abra en tub kaviar. Var ju konstigt gjort av mig eftersom m in 4-åring endast vill ha det på macka.. Men vi har ingen bil och det känns lite avigt att ta taxi enbart för att köpa kaviar Blir dyrt om inte annat De har en skandinavisk shop här men den har inte öppnat ännu för säsongen. Hoppas att de ska ha lite roliga saker.
    Åh vad mysigt att ni ska få en liten bebis! Ser verkligen fram emot att komma hem till Serige på tisdag och mysa med syrrans plutt. Det var det enda som kändes jobbigt med att flytta hit. Jag och lillsyrran har så starka band och bra kontakt och vår mamma har blivit alltmer frånvarande sista året så jag ahr varit hennes stöd. Hon är bara 19 år och går andra året på gymnasiet.

• Granada

Halloj halloj! Inne snabbt sväng. Har fullt upp nu med att fixa innan flytt och inför besök frân Sverige.

Augustiblomma: Alonso har börjat prata en hel del men först nu, kan dock inte säga att det lossnat precis. Meningar är fâ, lösa ord bâde pâ svenska och spanska. Samma här att vissa saker fastnar pâ 0-tid. Nu är det t ex dinosaurier som gäller. Det är saur hit och saur dit och ibland blir det t o m dinosaur. Som nu t ex. Han ahr en film pâ datorn som han ska fà titta pâ nu. Lillebror sover middag och jag ska städa lite extra. Mamma och mormor kommer imorgon

Grattis till lägenheten Lotizm! Det var pâ tiden.

Vombell: Grattis till syskonbarnet

• Augustiblomman

Vombell, jag kan ingredienserna till svärmors mojo rojo men har noll koll på mängder och proportioner - nämligen för att hon själv inte heller har det! Däremot är den jättepoppis, när vi ska grilla ber alltid kompisarna sambon om att ta med sig sin mors mojo! Det är röda chilifrukter, olivolja, vitlök, kummin och lite vinäger som ska i. Inget mer. Fröna i chilifrukterna tar hon bort (helt eller delvis) om de bränner och är jättestarka, annars åker de också ner i mixern. Hon brukar förresten göra mojokoncentrat med bara lite olivolja i, som man sen spär ut med mer olivolja efter tycke och smak vid förtäring.

Jag googlade på ämnet och blev riktigt förvånad över hur många som tror, att den kanariska skrynkelpotatisen är ugnsbakad! Nej då, det är kokt potatis som Lunallena säger, med stooor mängd grovsalt på, alltså en näve eller så, och så pass lite vatten att potatisarna nätt och jämt täcks. När du häller bort ev kvarvarande vatten när potatisarna är färdigkokta kan du slänga på en näve salt till och skaka om. Inget för folk med högt blodtryck, med andra ord, men jättegott!

Vad kul med besök, Granada!

Svar på tråden Vi i Spanien. Nr 8