• The straight way

Ramadhan

Assalamu alaikum

I morgon är det första Ramadhan, må Allah acceptera eran fasta och dyrkan.

Här kan vi ägna oss åt frågor som berör denna välsignade månad från rättsliga frågor till snack om mat och hälsa.

Ramdhan Mubarak!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-24 12:41
    www.islamonline.net/english/ram2002/index.shtml

• Svar på tråden Ramadhan
  • Melike

jag kan testa svara, jag har för mig att alla profeter bad människor att sluta tillbe statyer och annat dyl och att det bara finns 1 gud och ingen gud förutom Gud nåt sådant eller har jag fel?

• The straight way
    oOHalalOo skrev 2009-08-24 19:03:47 följande:
    Hehe BARA du är det väl inte, det har ju gått ett par sidor nu med samma fråga (inte din då förstås) men svaret som ges trillar aldrig ner däremot.
    Ok då får jag också tjata om min fråga ;).

Ok svarar på frågan då. Alla profeterna Allah swt sände hade samma budskap till sina folk. Vi kan läsa om det i nästan varje surah i koranen. Budskapet lyder (O my people! Serve Allah. Ye have no other Allah save Him.)

Nästa fråga; vad hette profetens farbror som profeten kallade för (Allahs lejon)?
  • The straight way
    Melike skrev 2009-08-24 19:04:09 följande:
    jag kan testa svara, jag har för mig att alla profeter bad människor att sluta tillbe statyer och annat dyl och att det bara finns 1 gud och ingen gud förutom Gud nåt sådant eller har jag fel?
    Såg tyvärr inte ditt svar, my bad. Du har absolut rätt.
  • The straight way

Melike

Du kan ställa en ny fråga om du vill så struntar vi i den jag ställde då.

• Melike

jag kan ju först svara din fråga, Jag har för mig att profetens farbror hette , Hamza Ibn Muttalib

• Melike

ok en väldig lätt fråga kan man ju börja med :) Vad heter han som läste första Ezan??

• Anaiah
    mowgli skrev 2009-08-24 18:16:28 följande:
    The straight way skrev 2009-08-24 18:13:31 följande: Det kommer nya till tråden, och då frågar jag igen, och igen, och igen, alla muslimer kan inte helt plöstligt vara helt okunniga om en så här viktig fråga. Det handlar trots allt om miljontals oskyldiga människors existensberättigande.
    Det är inte civila muslimers ansvar att tala för hur rättssamhället ser ut i vissa länder (oavsett religion). Jag tycker du ska ta rådet du fått och tala med någon som kan sånt här i stället.

Det finns många muslimska samfund att vända sig till med en sådan fråga, här är ett t ex (www.ahmadiyya.se/community.php). Sedan tror jag att huruvida stening av homosexuella (eller andra) är tillåtet beror främst på vilket land det handlar om detta lands lagar.
  • mowgli

Flygande Mattan skrev 2009-08-24 18:22:15 följande:

Homosexualitet är ju en sjukdom och det är inga muslimer som stenar några bara för att de är sjuka. Sluta att provocera på det här onödiga viset. Starta en egen tråd istället.
    Var har du lärt dig att homosexualitet är en sjukdom, Flygande Mattan?
  • mowgli

The straight way skrev 2009-08-24 18:19:44 följande:

Mowgli Jag vet inte ens om det finns miljontals muslimska homosexuella. Men du får göra det som behagar dig och hoppas nån svarar på din fråga.
    Statististiskt sätt bör de finnas ca 100 miljoner homosexuella, ja. Finns det så mycket stenar, Tsw?
Svar på tråden Ramadhan