• The straight way

Ramadhan

Assalamu alaikum

I morgon är det första Ramadhan, må Allah acceptera eran fasta och dyrkan.

Här kan vi ägna oss åt frågor som berör denna välsignade månad från rättsliga frågor till snack om mat och hälsa.

Ramdhan Mubarak!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-24 12:41
    www.islamonline.net/english/ram2002/index.shtml

• Svar på tråden Ramadhan
  • Flygande Mattan
    mowgli skrev 2009-08-24 21:22:39 följande:
    Flygande Mattan skrev 2009-08-24 21:09:38 följande:
    Man räknar med att ca 7-8 procent av alla människor föds med en entydig sexuell orientering till männislor av samma kön, och så har det alltid varit. Resten av mänskligheten kan sägas befinna sig på ett bisexuellt spektrum, där ett eventuellt homsexuellt beteende eller orientering kan vara tillfälligt och övergående, men också permanent, särskillt i kulturer där homosexualtet uppmuntras och utgör fundamentet för samhället i fråga. Ett klassiskt exempel är det antika Grekland, där homosexuella förbindelser mellan äldre män och deras yngre skyddslingar utgjorde samhällets viktigaste kitt, i synnnerhet under perioder av krig, då dessa soldater höll samman in till döden. I vår samtid kan bla Nya Guinea anföras som ett paradexempel på samma institution.Så svaret på din fråga är, ja, homosexualitet är HELT normalt. Dessutom så togs läggningen bort som "sjukdom" av socialstyrelsen 1979.
    Nu svamlar du.

Nya Guinea? Vad har det med vår livsstil att göra? Tror du att jag är en färgad människa från djungeln?

"Resten av mänskligheten kan sägas befinna sig på ett bisexuellt spektrum"

Jag är inte bisexuell så det du säger är lögn. Men jag förlåter dig, du verkar inte vara riktigt i balans ikväll.

Själv känner jag mig oerhört stärkt efter ett par dagar av fasta. Fler människor borde prova, det är mycket välgörande!
  • Melike

Flygande mattan jag skulle rekommendera dig att inte svara på mowglis provocerande frågor, kom ihåg att man denna månaden skall vara extra tålmodig och be för allas förlåtelse även mowglis :)

Ramadan Karim till er alla! :))) Jag är så glad över denna månaden, vi har verkligen försökt få barnen med i vår glädje så vi köper presenter varje Eid eller ger de pengar :) så nu är hon 5 och när jag sa att det va ramadan blev hon överlycklig :D
    Stämmningen är ju inte som i hemlandet tyvärr men vi försöker göra det bästa av den lilla släkt vi har här :)) Nyfiken hur firar ni Eid ni svenska tjejer som är gifta med muslimska män? gör ni nån slags fest ni oxå?

• Peyman
    Melike skrev 2009-08-24 22:02:40 följande:
    Flygande mattan jag skulle rekommendera dig att inte svara på mowglis provocerande frågor, kom ihåg att man denna månaden skall vara extra tålmodig och be för allas förlåtelse även mowglis :) Ramadan Karim till er alla! :))) Jag är så glad över denna månaden, vi har verkligen försökt få barnen med i vår glädje så vi köper presenter varje Eid eller ger de pengar :) så nu är hon 5 och när jag sa att det va ramadan blev hon överlycklig :D Stämmningen är ju inte som i hemlandet tyvärr men vi försöker göra det bästa av den lilla släkt vi har här :)) Nyfiken hur firar ni Eid ni svenska tjejer som är gifta med muslimska män? gör ni nån slags fest ni oxå?
    Ramadan kariim!

Angående eid, förra året gjorde vi ingenting och i år är min man borta men jag tänker fixa till en fest för mig och sonen iaf. Han är 5år och ser bara jul framför sig. Jag har inte varit muslim hela hans liv...
    Förslag på hur vår lilla fest ska gå till mottages tacksamt.
  • Melike

Du kan ju börja med att berätta berättelsen om varför man fastar och varför man firar, och sedan kan du ju förbereda han meed att ni t.ex skall göra nåt alldeles speciellt på eid.
    För det första så skall alla som har råd ha helt nya oanvändna kläder på sig på eid :) sen så brukar männen åka till moskeen på morgonen men det går ju inte i ditt fall :) men ni kan ju börja me en brak frukost och sedan fixa er o kamma er och pynta lite hemma :) om ni har släkt får ni besöka de och köpa presenter till de små. köp en present till din son och lägg den hemma så han har nåt o se fram emot... sen kan ni baka en stor fin tårta och bara fira för er själva och ha mysigt... gör bara en dag han kan minnas, berätta sagor om profeterna och deras liv...

sen är det ju inte långt kvar till nästa Eid :))) så då blir det samma sak igen heheheh fast då offrar man och äter mkt kött :)

hoppas att du fick nån ide om va du skall göra

• JMina
    mowgli skrev 2009-08-24 18:01:36 följande:
    Jag spammar inte tråden, JMina, jag ställer frågor om vad som är önskvärt/tillåtet under Ramadan, precis enligt TS, önskningar. Vad är problemet, menar du?
    PROBLEMET är att du vill ha en diskussion om homosexualitet och du verkar vilja ha den diskussionen till varje pris med människor som uppenbarligen inte vill ha den med dig.

Varför respekterar du inte ts? Du har fått svaren, ingen här kan svara dig ytterligare. Starta en tråd igen och försök få till denna diskussion med de som VILL!
    ♥ Saknar ett barn i mitt liv ♥
  • Melike

Jmina snälla jag ber dig... lägg ner me att svara honom! det tjänar ingenting till, det är inte värt att bli upprörd ens en gång....

Hur firar du Eid?

• mowgli

Flygande Mattan skrev 2009-08-24 21:36:08 följande:

Nu svamlar du. Nya Guinea? Vad har det med vår livsstil att göra?
    Jag anförde Nya Guinea och antikens Grekland som exempel på kulturer där homosexualitet är regel och inte undantag. Det finns massor med kulturer där det har varit så här människans historia igenom, vilket visar att i princip alla människor föds med den möjligheten eftersom vi gentiskt sätt är i princip lika folkgrupper emellan.

Tror du att jag är en färgad människa från djungeln?
    Ingen aning, jag anförde både Greker och Mellanesier, just för att visa att homosexuellt baserade kulturer inte är uttryck för specifika etniciteter, eller folkgrupper.

"Resten av mänskligheten kan sägas befinna sig på ett bisexuellt spektrum" Jag är inte bisexuell så det du säger är lögn.
    Det har jag inte påstått heller. Det jag påstod var att alla människor mer eller mindre föds med den möjligheten. Egenskapen kan aktiveras av enskilda skäl/händelser, eller, som i fallet Grekland, av kulturella förväntningar.

Men jag förlåter dig, du verkar inte vara riktigt i balans ikväll.
    Varför verkar jag inte det menar du...."Flygande Mattan"?

Själv känner jag mig oerhört stärkt efter ett par dagar av fasta. Fler människor borde prova, det är mycket välgörande!
    Grattis, Flygande Mattan, frivillig fasta är alltid trevligt. Har du prövat ofrivillig svält någon gång
  • JMina
    Flygande mattan jag skulle rekommendera dig att inte svara på mowglis provocerande frågor, kom ihåg att man denna månaden skall vara extra tålmodig och be för allas förlåtelse även mowglis :) Ramadan Karim till er alla! :))) Jag är så glad över denna månaden, vi har verkligen försökt få barnen med i vår glädje så vi köper presenter varje Eid eller ger de pengar :) så nu är hon 5 och när jag sa att det va ramadan blev hon överlycklig :D Stämmningen är ju inte som i hemlandet tyvärr men vi försöker göra det bästa av den lilla släkt vi har här :)) Nyfiken hur firar ni Eid ni svenska tjejer som är gifta med muslimska män? gör ni nån slags fest ni oxå?
    Vi brukar försöka samla ihop alla som vill komma och i princip äta, äta, äta! {#lang_emotions_wink} Nä, inte bara men mest eftersom vi inte har några barn så är det inte så att vi pyntar på nåt sätt som man kanske skulla kunna göra annars.
    Hur gör ni under Eid?
  • JMina
    Melike skrev 2009-08-24 22:26:23 följande:
    Jmina snälla jag ber dig... lägg ner me att svara honom! det tjänar ingenting till, det är inte värt att bli upprörd ens en gång.... Hur firar du Eid?
    Nej, oroa dig inte. Jag vet hur mowgli agerar {#lang_emotions_wink} upprörd blir jag inte över sånt här. Det ska lite mer till än så {#lang_emotions_sunny}
  • mowgli
    Ska man be även för de homosexuella muslimer som blir stenade till döds av fromma heterosexuella muslimer, också?
Svar på tråden Ramadhan