• The straight way

Ramadhan

Assalamu alaikum

I morgon är det första Ramadhan, må Allah acceptera eran fasta och dyrkan.

Här kan vi ägna oss åt frågor som berör denna välsignade månad från rättsliga frågor till snack om mat och hälsa.

Ramdhan Mubarak!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-24 12:41
    www.islamonline.net/english/ram2002/index.shtml

• Svar på tråden Ramadhan
  • LinaP

Tack för alla era svar!

Det där med bakning är en bra idé, jag älskar att baka så det blir nog något sådant, och sen presenter till barnen. Något litet bara, de är 9 barn och jag är en fattig student så har inte råd med så mycket. Men nu har jag ju en månad på mig att planera så jag ska nog kunna hitta något fint som passar deras personligheter. Svårast är de 2 stora pojkarna, 15 och 18 år, har ingen aning om vad killar i den åldern gillar...

• JMina
    The straight way skrev 2009-08-25 00:08:46 följande:
    9 barn masha Allah :D
    Ja visst är det fantastiskt? {#lang_emotions_smile}

Själv får jag inte till ett enda, känner mig lika fertil som en hink grus.
    ♥ Saknar ett barn i mitt liv ♥
  • The straight way
    JMina skrev 2009-08-25 00:30:17 följande:
    Ja visst är det fantastiskt? Själv får jag inte till ett enda, känner mig lika fertil som en hink grus.
    Barn är en gåva från Allah så visst är det fantastiskt, även om man inte får några. Det är för den troendes bästa ska du veta. Om du visste om Al-Khidrs berättelse med profeten Mose saw, när han, dvs Khidr dödade en grabb och Mose saw blev chockad och tyckte det var orättvist. Han sade "?Have you killed a most cleansed self without (his having killed another) self? Indeed you have already come with a (highly) maleficent thing." Mose visste inte vad orsaken var men al-Khidr berättade det för honom senare, att det varför föräldrarnas bästa. Han sade "?And as for the youth, then his parents (Literally: his two fathers) were believers; so we were apprehensive he would oppress them with (his) in ordinance and disbelief (TMQ, 18:80). So we willingly (intended) that their Lord would give them (both) in exchange a more charitable (person) in cleansing (i.e., a better, purer son) than he and nearer in tenderness? (TMQ, 18: 81). "

Det är så den troende skall tänka, att vad som än händer så är det för den troendes bästa. Profeten Muhammad saw sade "Jag förvånas av den troende, om det händer honom något gott och han tackar Allah för det, så är det för hans bästa. Och om det händer honom något ont och han bemödar det med tålamod så är det också för hans bästa."

Så även om du inte får barn ska du veta att det är för ditt bästa. Det finns en berättelse som jag läste om i någon fiqhbok om en kvinna som var barnlös som också talar om samma sak, om du vill veta hur det gick till? Berättelsen är autentisk förresten.
  • JMina

TSW, det är svårt att tänka i de banorna när man inte får som man önskar i det här sammanhanget. Jag följer ditt råd för övrigt ang. istighfar, jag gör extra mycket dua, och jag hade verkligen hoppats att min tid skulle komma nu under ramadan.

Jag vill gärna veta hur det gick för kvinnan i berättelsen.

• oOHalalOo
    JMina skrev 2009-08-25 12:59:24 följande:
    TSW, det är svårt att tänka i de banorna när man inte får som man önskar i det här sammanhanget. Jag följer ditt råd för övrigt ang. istighfar, jag gör extra mycket dua, och jag hade verkligen hoppats att min tid skulle komma nu under ramadan.Jag vill gärna veta hur det gick för kvinnan i berättelsen.
    Må Allah (swt) ge dig det som Han anser är det bästa för dig, ameen.
  • JMina
    oOHalalOo skrev 2009-08-25 13:56:07 följande:
    Må Allah (swt) ge dig det som Han anser är det bästa för dig, ameen.
    Tack ska du ha..
  • The straight way
    JMina skrev 2009-08-25 12:59:24 följande:
    TSW, det är svårt att tänka i de banorna när man inte får som man önskar i det här sammanhanget. Jag följer ditt råd för övrigt ang. istighfar, jag gör extra mycket dua, och jag hade verkligen hoppats att min tid skulle komma nu under ramadan. Jag vill gärna veta hur det gick för kvinnan i berättelsen.
    Det är svårt, jag vet. Utrusta dig med sabr och viljestyrka så kommer du att tänka i dessa banor. Resultatet kommer du att bli nöjd med, oavsett.

Ja kvinnans berättelse

Hon gifte sig med den man hon älskade och under hela 10 år fick de inga barn. De försökte allt de kunde, betalade massa pengar till läkare och mediciner men utan resultat. Båda var friska och läkarna kunde inte se något konstigt att de inte skulle få barn. En dag dog hennes man i en bilolycka och kvinnan blev oerhört ledsen. Hon önskade ju att ha något kvar av honom, ett barn, men det blev inte som hon ville. Men hon hade sabr och tackade Allah för allt.

Efter några år träffade hon en man och de gifte sig. Precis i bröllopsnatten blev hon gravid. Hon födde en frisk och vacker son och blev jätte glad. Men hon kunde inte låta bli att tänka på varför hon inte fick barn med den man hon älskade över allt annat tills en dag hon träffade en from äldre man och berättade sin historia för honom. Han sade till henne att det var Allahs vilja att hon inte skulle få barn med hennes fd. man, av Allahs barmhärtighet. Hon tyckte det lät konstigt, barmhärtighet för henne betydde att få en son med den man hon älskade, inte tvärtom. Den äldre mannen förklarade för henne att om hon hade fött barnet hade barnet blivit faderlös och hon skulle få det jätte jobbigt efter att hon förlorade sin man, men eftersom Allah ville hennes bästa så blev hon skonad från dessa beskymer. Och för att belöna hennes sabr och sin tillit på Allah skänkte Allah swt henne ett barn.

The End.
  • oOHalalOo

Vilken fin berättelse mashaAllah. Det visar också så tydligt hur Allah (swt) överöser den troende med Sin Barmhärtighet och Välsignelse som lägger sin tillit till Honom.

• The straight way
    oOHalalOo skrev 2009-08-26 11:05:58 följande:
    Vilken fin berättelse mashaAllah. Det visar också så tydligt hur Allah (swt) överöser den troende med Sin Barmhärtighet och Välsignelse som lägger sin tillit till Honom.
    Stämmer ja så muslimens sabr och tillit till Allah belönas oavsett vad det blir sen. (it may happen that ye hate a thing which is good for you, and it may happen that ye love a thing which is bad for you. Allah knoweth, ye know not. )
Svar på tråden Ramadhan