• The straight way

Ramadhan

Assalamu alaikum

I morgon är det första Ramadhan, må Allah acceptera eran fasta och dyrkan.

Här kan vi ägna oss åt frågor som berör denna välsignade månad från rättsliga frågor till snack om mat och hälsa.

Ramdhan Mubarak!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-24 12:41
    www.islamonline.net/english/ram2002/index.shtml

• Svar på tråden Ramadhan
  • LinaP

Hejsan!

Jag hoppar in här och hoppas att jag inte stör era diskussioner alltför mycket.

Mina grannar, som jag nyligen blivit god vän med, är muslimer från Irak och firar ju därför just nu Ramadhan. Jag tycker väldigt mycket om dessa människor och min dotter leker mycket med deras barn. Därför skulle jag gärna vilja ge dem någon liten present till Eid, och undrar om det passar sig, eller om det är fel att göra så eftersom jag ej är muslim. Jag vill ju absolut inte göra något som kan uppfattas som respektlöst! Jag skulle så klart kunna fråga dem, men om det nu är okej med gåvor så vill jag gärna ge dessa som en överraskning Så därför hoppas jag att någon av er kanske kan svara på detta!

Förresten, när infaller Eid? Har googlat men hittar inget datum?

Tack på förhand,
    Lina

• Melike

Lina det är väl självklart att du kan ge presenter på Eid :D Jag tror att de kommer bli jätte glada över att du respekterar de och vår Eid så mkt! Jag skulle bli överlycklig om mina grannar tänkte på mig på det sättet, en jätte fin gest måste jag säga!

Nu är det så att Eid firas i 3 dagar Den fösta dagen firar vi den 20 sep, fast det är många som firar 21 eftersom dina grannar är från irak kan jag tänka mig att deras första firande är den 21! så 21,22,23 sep är Eid firande nån gång då kan du fira de :)

• LinaP
    Melike skrev 2009-08-24 22:56:16 följande:
    Lina det är väl självklart att du kan ge presenter på Eid :D Jag tror att de kommer bli jätte glada över att du respekterar de och vår Eid så mkt! Jag skulle bli överlycklig om mina grannar tänkte på mig på det sättet, en jätte fin gest måste jag säga! Nu är det så att Eid firas i 3 dagar Den fösta dagen firar vi den 20 sep, fast det är många som firar 21 eftersom dina grannar är från irak kan jag tänka mig att deras första firande är den 21! så 21,22,23 sep är Eid firande nån gång då kan du fira de :)
    Tack så mycket för ditt svar! Nu blir jag jätteglad, jag tycker verkligen om denna familj och vill visa dem det + visa att jag respekterar deras kultur och traditioner. Så det känns roligt att jag kan köpa någon present till dem!
  • JMina
    LinaP skrev 2009-08-24 23:00:25 följande:
    Tack så mycket för ditt svar! Nu blir jag jätteglad, jag tycker verkligen om denna familj och vill visa dem det + visa att jag respekterar deras kultur och traditioner. Så det känns roligt att jag kan köpa någon present till dem!
    Jag blir bara glad när jag hör någon som har goda erfarenheter av muslimer i allmänhet, så jag finner det här vara lite av en solskenshistoria här i vår stackars tråd. {#lang_emotions_sunny}
    Tycker också att du ska följa din instinkt här, självklart kommer de bli jätteglada!
    ♥ Saknar ett barn i mitt liv ♥
  • Lussekatten87
    The straight way skrev 2009-08-24 18:11:37 följande:
    Ja om mamman är rädd att fastan påverkar mjölkproduktionen kan hon avstå från fastan och ta igen det vid senare tillfälle, samma sak med att vara gravid. Det här är det vad de flesta följer, men det finns en annan fiqhskola som inte anser det är obligatoriskt att ta igen dagarna då amning och graviditeten inte anses vara en sjukdom.
    Okej,tack för svaret.
    Min man fastar just nu men jag gör det inte då jag ammar.
    (¯`°?.¸ ♥ Gabriel 080109 & Maria 090729 ♥ ¸.?°´¯)
  • LinaP
    JMina skrev 2009-08-24 23:07:09 följande:
    Jag blir bara glad när jag hör någon som har goda erfarenheter av muslimer i allmänhet, så jag finner det här vara lite av en solskenshistoria här i vår stackars tråd. Tycker också att du ska följa din instinkt här, självklart kommer de bli jätteglada!
    Tack för ditt svar!

Jag blir jätteglad nu, tycker så mycket om dessa människor och älskar att ge presenter!

Vad gäller erfarenheter av muslimer så har jag enbart goda sådana! Mina grannar har tyvärr fått lida en del på grund av folks fördomar och funderar därför på att flytta till en större stad, där folk inte är lika trångsynta. Jag vill absolut inte att de ska flytta, men när deras barn far illa förstår jag att de börjar se detta som den enda utvägen Så otroligt tråkigt, jag skäms över hur folk beter sig... Själv tror jag på att bemöta alla människor med respekt, respekt för såväl deras person som deras traditioner och ursprung. Gör man det kan man lära sig otroligt mycket!

Sorry, nu hamnade jag väldigt OT.

Glad Ramadhan på er alla!
  • Melike

Du är inte alls OT det är just så man ska bete sig under ramadan oxå, respektera alla människor oavsett ursprung religion och kultur :) Asså man ska ju bete sig så hela tiden inte bara under ramadan men när det är ramadan ska man ge en EXTRA tanke och mer goda gärningar! Mata de fattiga exempelvis...

• The straight way
    LinaP skrev 2009-08-24 22:38:00 följande:
    Hejsan! Jag hoppar in här och hoppas att jag inte stör era diskussioner alltför mycket. Mina grannar, som jag nyligen blivit god vän med, är muslimer från Irak och firar ju därför just nu Ramadhan. Jag tycker väldigt mycket om dessa människor och min dotter leker mycket med deras barn. Därför skulle jag gärna vilja ge dem någon liten present till Eid, och undrar om det passar sig, eller om det är fel att göra så eftersom jag ej är muslim. Jag vill ju absolut inte göra något som kan uppfattas som respektlöst! Jag skulle så klart kunna fråga dem, men om det nu är okej med gåvor så vill jag gärna ge dessa som en överraskning Så därför hoppas jag att någon av er kanske kan svara på detta! Förresten, när infaller Eid? Har googlat men hittar inget datum? Tack på förhand, Lina
    Vilken fin tanke du har. Jag tror säkert att dina grannar kommer att uppskatta det. Vad sägs om att baka en sockerkaka eller köpa en bricka baklawa från nån invandraraffär? Kanske köpa leksaker till deras barn? De behöver inte vara dyra. Det är tanken som räknas. Tro mig, de kommer att bli överlyckliga även om de inte ger de presenter, det räcker med att besöka dem under Eid, det är en stor present.
  • The straight way

Edit; även om DU inte ger dem presenter.

Glad Ramadhan på dig också! Hoppas ni får det roligt under Eid.

• JMina
    LinaP skrev 2009-08-24 23:38:37 följande:
    Tack för ditt svar! Jag blir jätteglad nu, tycker så mycket om dessa människor och älskar att ge presenter! Vad gäller erfarenheter av muslimer så har jag enbart goda sådana! Mina grannar har tyvärr fått lida en del på grund av folks fördomar och funderar därför på att flytta till en större stad, där folk inte är lika trångsynta. Jag vill absolut inte att de ska flytta, men när deras barn far illa förstår jag att de börjar se detta som den enda utvägen Så otroligt tråkigt, jag skäms över hur folk beter sig... Själv tror jag på att bemöta alla människor med respekt, respekt för såväl deras person som deras traditioner och ursprung. Gör man det kan man lära sig otroligt mycket! Sorry, nu hamnade jag väldigt OT. Glad Ramadhan på er alla!
    Du skriver väldigt klokt och jag önskar att fler kunde dela ditt öppna sinne och se till individen.
    Hoppas dina grannar får det bra i slutändan hur de än gör.
    ♥ Saknar ett barn i mitt liv ♥
Svar på tråden Ramadhan