• The straight way

Ramadhan

Assalamu alaikum

I morgon är det första Ramadhan, må Allah acceptera eran fasta och dyrkan.

Här kan vi ägna oss åt frågor som berör denna välsignade månad från rättsliga frågor till snack om mat och hälsa.

Ramdhan Mubarak!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-24 12:41
    www.islamonline.net/english/ram2002/index.shtml

• Svar på tråden Ramadhan
  • Jmia
    Sanningens väg skrev 2009-09-04 19:03:50 följande:
    Tack. Då vet jag hur jag ska svara. Jag kan dock tänka mig att han kommer svara något med "Ja, men det gäller en vuxen person, men när det gäller barn är man som förälder ansvarig för dess handlingar, barn vet inte vad som är bäst för dem."
    Jo tack, jag känner till dessa personers vridna resonemang.
    Det gäller ALLA. Annars kan du be honom visa dig vart i Islam källor det framgår att man får slå sitt barn till bön.
    Barn ska inte börja be förrän de nått den ålder där de är införstådda med vad bönen innebär, det är först då den blir giltig. Vanligtvis runt puberteten eller dessförinnan om jag inte missminner mig.
    Så det kan du ju tala om för honom.

Skulle Allah acceptera en framtvingad bön av ett barn som inte är införstådd med avsikten att ens utföra bönen bara för att h*n är ett barn och inte vad som är bäst för sig själv? Nej.
  • Amiras mamma

The straight way skrev 2009-09-04 13:49:35 följande:

Amiras mammaSer igen att du inte lade fram något som motbevisar ayatollornas fatwor som legaliserar prostitution, hasch, rökning, heroin och sexuella övergrepp mot bebisar. Med det avslutar jag diskussionen med dig. Det finns liksom inget mer att bidra med. Länken funkar för den som vill se, klicka dig fram sedan sök efter prostitution. Annars kan man hitta dokumentären på

Khomaini gjorde inte fel i att legalisera prostitution. Alla dina ayatollor tycker samma sak. Dina shitiska källor anser det en del av religionen. Du själv förkastar mut´a och många fler shia gör samma sak.
    Men snälla tsw khomeinis uttalande syftar på Koranen aya 65.4 och det syftar inte på sex utan på giftermål.Men jag har aldrig funnit texten du har översatt från persiska till engelska från Khomeinis bok.

Prostitution är som sagt ditt eget ord du kallar mutha som självklart har regelr man msåte följa inte bara ta till när man är extra sexuell om man är på stan typ.Det finns verkligen inget mer att tillägga för du förvisar allt jag förklarar för dig.du har verkligen hakat upp dig på iran,hur kan du tro att iran styr alla shiamuslimer eller hela den shitiska tron?I Iran får kvinnorna inte jobba och hur ska dom stackars änkorna försörja sig om dom inte blir gifta?Nej inget av detta kommer från hadirh eller sunna eller koranen endast från politik snack.Jag har adlrig försvarat Khomeini men hans lag styr inte hela shiaislam.
    The straight way skrev 2009-09-04 13:51:31 följande:
    Amiras mamma skrev 2009-09-04 13:46:39 följande:
    Ja man bör inte. Det är många timmar fastande och det kan medföra risker för mamman och barnet. Varför svarar du på att du fastar, har nån frågat dig?
    mmm det är många timmar och alla upplever fastan olika och du skrev att man bör inte och jag undrar enligt vem bör man inte fasta?Man känner själv om man mår dåligt eller blir orolig för barnet.
    Jmia skrev 2009-09-04 16:02:06 följande:
    Såvitt jag förstått är det förbjudet, men inte kanske i den betydelsen av ordet..
    Du har inte förstått någonting då..
  • Amiras mamma

Sanningens väg skrev 2009-09-04 16:06:36 följande:

Amiras mamma skrev 2009-09-04 12:32:53 följande:
    Blir du inte orolig för ditt barn? Tycker du inte att din kropp är tillräckligt utsatt för påfrestning?Observera att jag inte hoppar på dig och dina val. Jag vill bara förstå.
    Naj alhamdulillah jag mår super under denna graviditet tack vare min dotter som håller igång mig.Skulle jag blir trött och må dåligt fysiskt eller psykiskt under felra dagar skulle jag inte utsätta mitt barn för någon risk,men Allah har inte gett gravid en anledning att slopa fastan för ingenting..man måste ha en anledning eller känna sog orolig för att får skippa fastan.Men Allah vet att jag fastar för han har beodrat det och skulle något hända mig eller barnet pga så är det Guds vilja.Fastan är obligatorisk för alla som kan fasta och Allah bestämmer hur allt ska gå för oss.Man kan inte gå runt och säga att Allah har makten att avgöra vad som ska hända med oss,men sen inte våga lägga sitt liv i Guds händer..
  • The straight way

Amiras mamma

Som vanligt bortförklarar du allting även Khomeinis fatwa om att vuxna män får pilla i flickebebisars könsorgan utan penetrering. Nu syftar du på att han talade om en koranvers. Jag citerade hans fatwa och lagt fram referensen men du väljer att bortförklara allting med din taqqiya. Fatwan finns i boken Tahrir Al-Wasila
    en.wikipedia.org/wiki/Tahrir-ol-vasyleh

"A man can have sexual pleasure from a child as young as a baby. However, he should not penetrate. If he penetrates and the child is harmed then he should be responsible for her subsistence all her life. This girl, however would not count as one of his four permanent wives. The man will not be eligible to marry the girl's sister."

Jag vet inte hur länge du orkar med att uttala lögner och bortförklarar det hemska din shitiska sekt lär.

• Jmia
    Amiras mamma skrev 2009-09-05 10:53:22 följande:
    Du har inte förstått någonting då..
    Inte det? Hur var det nu, rätt trogen muslim? Knappast.
  • The straight way
    Jmia skrev 2009-09-05 12:52:27 följande:
    Inte det? Hur var det nu, rätt trogen muslim? Knappast.
    Ja vad ska man säga? En självutnämnd rättrogen muslim som kallar profetens fruar för kuffar förstår nog bättre än oss alla.
  • Sanningens väg

Amiras mamma skrev 2009-09-05 10:56:56 följande:

Sanningens väg skrev 2009-09-04 16:06:36 följande:
    Naj alhamdulillah jag mår super under denna graviditet tack vare min dotter som håller igång mig.Skulle jag blir trött och må dåligt fysiskt eller psykiskt under felra dagar skulle jag inte utsätta mitt barn för någon risk,men Allah har inte gett gravid en anledning att slopa fastan för ingenting..man måste ha en anledning eller känna sog orolig för att får skippa fastan.Men Allah vet att jag fastar för han har beodrat det och skulle något hända mig eller barnet pga så är det Guds vilja.Fastan är obligatorisk för alla som kan fasta och Allah bestämmer hur allt ska gå för oss.Man kan inte gå runt och säga att Allah har makten att avgöra vad som ska hända med oss,men sen inte våga lägga sitt liv i Guds händer..
    Fast slopa fastan gör man väl ändå inte? Utan man tar väl igen den sedan? Jag tycker att du säger emot dig själv i dessa två meningar;

Först skriver du:

"men Allah har inte gett gravid en anledning att slopa fastan för ingenting..man måste ha en anledning eller känna sog orolig för att får skippa fastan."

Sedan skriver du:

"Men Allah vet att jag fastar för han har beodrat det och skulle något hända mig eller barnet pga så är det Guds vilja".
  • The straight way

Sanningens väg skrev 2009-09-05 13:06:06 följande:

Amiras mamma skrev 2009-09-05 10:56:56 följande: Fast slopa fastan gör man väl ändå inte? Utan man tar väl igen den sedan? Jag tycker att du säger emot dig själv i dessa två meningar; Först skriver du: "men Allah har inte gett gravid en anledning att slopa fastan för ingenting..man måste ha en anledning eller känna sog orolig för att får skippa fastan." Sedan skriver du: "Men Allah vet att jag fastar för han har beodrat det och skulle något hända mig eller barnet pga så är det Guds vilja".
    En del skolor i islam anser inte det är obligatoriskt att gravida tar igen fastan eftersom anledningen för att de avbröt fastan inte var pga sjukdom som det står i koranen.

Helt rätt det att Amiras mamma sade sig själv i inlägget. Så visst bör gravida inte fasta när det är jäkligt många timmars fastande som vi har det i år.
  • Jmia
    The straight way skrev 2009-09-05 12:59:35 följande:
    Ja vad ska man säga? En självutnämnd rättrogen muslim som kallar profetens fruar för kuffar förstår nog bättre än oss alla.
    Ja jag menar ju det. Jag känner nästan att det behövs påminnas om en viss vers i Koranen för en sådan "muslimah". Högfärdighet är inte uppskattat.
Svar på tråden Ramadhan