• DIFmamma

Pergotime

Någon som precis som jag snart ska börja med pergotime??? Vore kul om jag hade någon/några att bolla lite funderingar med.

• Svar på tråden Pergotime
  • vinterbebis12

Jag började med pergo den 5/9 men hade tyvärr 8 blåsor och fick därför uppmaningen att ha skyddat sex. I och med att äggen var olika stora borde de ju släppa i olika takt, eller? Borde ha haft ÄL förra söndagen (alltså 13e) men utifrån känslan i kroppen tror jag snarare att den var förra onsdag torsdag 14-17 vilket borde innebära att vi nu och framtill mens kan ha oskyddat. Glömde fråga min läkare om detta. Vad sa eran? Hur skulle ni ha gjort (vet att det är bättre att ta det säkra före det osäkra men med tanke på hur länge vi försökt känns risken minimal...) ?

flashieangel skrev 2009-09-17 20:17:30 följande:
    Lite uppdatering...Katizi:Pergostart 16/8 ÄL ? BIM ?Moncabang: Pergostart 27/8, ÄL ca 8/9, BIM ca 22/9Mary0280: Pergostart 30/8PirriPirri: Pergostart 31/8Playfull: Pergostart 1/9, ÄL ca 13/9, BIM ca 27/9Vill Ha Liten 83: Pergostart 7/9, Äl ca 19-20/9, BIM 4/10.Hk83: Pergostart 7/9, Äl??, Bim??Knasten: Proverastart 24/8 pergostart 9/9, Äl 20-21/9, BIM 5/10.DIFmamma: Pergostart 11/9 Äl ca 19/9 BIM: ca 3/10Goingen: Proverastart 3/9, Pergostart 17/9, Äl ca 28/9Ja, man går fortfarande här o bara väntar o väntar...håller på att flytta till en annan lägenhet så som tur är går dagarna rätt fort!!! Men tanken finns ju där heeela tiden, "är jag gravid??" Vet inte riktigt hur tidigt vissa "symptom" kommer men sista dagarna har jag fått gått upp o kissat tiiidigt på morgonen o de brukar jag aldrig få göra. Och jag kissar mycke mer på dagarna än annars me... Kan man känna sååå tidigt när ÄL troligen va i söndags...de e ju bara 5 dagar lr nåt...
  • lilly85
    vinterbebis12 skrev 2009-09-21 13:54:19 följande:
    Jag började med pergo den 5/9 men hade tyvärr 8 blåsor och fick därför uppmaningen att ha skyddat sex. I och med att äggen var olika stora borde de ju släppa i olika takt, eller? Borde ha haft ÄL förra söndagen (alltså 13e) men utifrån känslan i kroppen tror jag snarare att den var förra onsdag torsdag 14-17 vilket borde innebära att vi nu och framtill mens kan ha oskyddat. Glömde fråga min läkare om detta. Vad sa eran? Hur skulle ni ha gjort (vet att det är bättre att ta det säkra före det osäkra men med tanke på hur länge vi försökt känns risken minimal...) ?
    Usch jag blir lite orolig för egen del när jag läser att du hade 8 blåsor och blev rådd till skyddat sex, jag började nämligen med pergotime den 13/9 till o med 17/9 och har inte tid för vul fören den 5/10 ..
  • liten12

Hoppar med här fast jag ligger lite efter er, hoppas det är ok! =)
    Blir lite senvös när jag läser att ni ska på VUL. Har väldigt långt till min gynekolog så jag har inte fått nån tid utan ska bara "köra på"! Betyder det att vi kommer få fyrlingar eller så??? Hjälp! Bättre två barn än inget såklart men fler än så förväntar man sig inte ju direkt!!
    Spännande iaf! =)

Katizi:Pergostart 16/8 ÄL ? BIM ?
    Moncabang: Pergostart 27/8, ÄL ca 8/9, BIM ca 22/9
    Mary0280: Pergostart 30/8
    PirriPirri: Pergostart 31/8
    Playfull: Pergostart 1/9, ÄL ca 13/9, BIM ca 27/9
    Vill Ha Liten 83: Pergostart 7/9, Äl ca 19-20/9, BIM 4/10.
    Hk83: Pergostart 7/9, Äl??, Bim??
    Knasten: Proverastart 24/8 pergostart 9/9, Äl 20-21/9, BIM 5/10.
    DIFmamma: Pergostart 11/9 Äl ca 19/9 BIM: ca 3/10
    Goingen: Proverastart 3/9, Pergostart 17/9, Äl ca 28/9
    Minbebis76: Pergokur 3 start 20/9, Äl ??
    Liten1: Pergostart 24/9, Äl ca 10/10?, BIM ??

• Mary0280

CD 27 idag... Nu borde jag väl snart märka om kuren hjälpt...

• vinterbebis12

Hallå! För att ni inte ska blir för oroliga vill jag säga att jag har egen ÄL men tog pergo för att förstärka den samt förlänga lutealfasen. Antar att det kanske är större risk för mig att bli överstimulerad men min läkare låter ingen ta pergo utan att gå på vul. Läste dock i en annan tråd att risken för trillingar är runt 1 % och risken för tvillingar runt 2 % med pergo. Jag skulle inte ha något emot att få tvillingar :). Håller tummarna för att allt får bra för er!!

• DIFmamma

Välkomna alla nya hoppas att ni kommer att trivas...

Hk83 skrev 2009-09-21 13:38:12 följande:
    DIFmamma: Tackar..=) Vad kul med äggen.. DÅ vet man ju vad du kommer göra ikväll...=PDet är ju bra att dom kan plocka bort så du inte fick sexförbud..=) Det pratade min läkare om men det var inte hans som gjorde det utan en annan som alltid har pressat schema så det kan man ju räkna bort att få göra om det skulle vara så..=(
    Jaa du, i kväll är det bara tillverkning och inge nöje alls tyvärr. Jag är fortfarande öm och blöder lite men det är bara att köra på eller som min gyn sa: det är bra om ni är tillsammans i kväll, i morgon och på onsdag ;)
  • Hk83

Liten1: Tror inte du behöver vara jätterädd av att bara köra på. Innan jag blev gravid så körde jag 5 pergokurer utan vul för att kontrollera hur många blåsor. 6 gången fick jag vul för att det var "något nytt" de hade börjat med och lite komiskt att just den kuren vart jag gravid med två...

Lilly85: Vad sent för vul. Då borde du väl haft äl för länge sen? Min läkare sa att han ville göra mellan dag 10-12 så han kunde avråda från sex i tid ifall jag skulle varit överstimulerad.

• liten12

Vad händer om man skulle bli överstimulerad? Är den enda "faran" att få flera barn eller finns det andra risker ?
    Allt är så nytt, har tusen frågor känns det som! =)

• lilly85
    Hk83 skrev 2009-09-21 19:37:43 följande:
    Liten1: Tror inte du behöver vara jätterädd av att bara köra på. Innan jag blev gravid så körde jag 5 pergokurer utan vul för att kontrollera hur många blåsor. 6 gången fick jag vul för att det var "något nytt" de hade börjat med och lite komiskt att just den kuren vart jag gravid med två... Lilly85: Vad sent för vul. Då borde du väl haft äl för länge sen? Min läkare sa att han ville göra mellan dag 10-12 så han kunde avråda från sex i tid ifall jag skulle varit överstimulerad.
    Ja jag tycker också det är lite sent Vad är det för mening med ett vul när man varken kan se blåsor eller graviditet? Hade ju varit mer vettigt med ett vul nu i veckan .. Det enda jag ska tillbaka för är ett blodprov nästa vecka för att se om jag haft äl eller ej.
  • Goingen

Lilly85: Jag är i exakt samma sits som dig... Jag ska ha äl nu i veckan för första gången förhoppningsvis!!! Men jag ska inte på vul förrän efter, alltså mitt emellan agglossningen och bim så då vet man ju inget? Ska ta blodprov för att se om det varit ägglossning också... Jag ligger 5dagar efter dig... alltså jag började med pergo den 17:e. Så vi kan väl bolla lite med varandra. Har du haft äl känningar nu? Hur känns det? Testar du med stickor? Kram!

Svar på tråden Pergotime