Inlägg från: majess |Visa alla inlägg
  • majess

Aga?

Jag får väl backa med statistik genom landet generellt,men som sagt jag vet att det finns en övervägande statistik i göteborgs kommun.sen om de som jobbar där har förlegade inställningar,shit knows...har aldrig sagt ngt om det...däremot när du nämner att de som flyttar gör det sent så har jag för ett par dagar sedan diskuterat detta med en som arbetar på ett sådant boende o hon påstod att de oftast flyttar för sent för att verkligen kunna åstadkomma ngt verkligt bra med dem,att de pga föräldravägran blir kvar hemma trots att det inte är i barn/ungdomens bästa tills de blir stora tonåringar och då orkar inte föräldrarna längre.

• majess

men oavsett,så är det ju så som det är,jag hänvisar till göteborgs stad där de med utbildning inom området får gå in på de djupare detaljerna.
    en liten fråga ,det är inte så att du är mer partisk åt ett håll pga du är en nära anhörig till en människa med den funktionsnedsättningen?(inga elaka baktankar bara nyfiken)

• majess
    Nilsfar skrev 2009-09-30 22:16:56 följande:
    Lite förvirrande vad du menar- men du reagerar på att vi ifrågasätter en uppgift om statistik. Varför skulle vi inte göra det när den för det första inte stämmer med verkligheten. för det andra är så vag att den som lagt fram den hoppar mellan helt olika påståenden från inlägg till inlägg. Jag är inte riktigt med på vilka psykologer du pratar om. Är det min beskrivning av hur kunskapsutvecklingen inom autismområdet sett ut som du reagerar på? Vad är det för dubbelmoral du ser - utveckla gärna detta lite närmare? Varför är det fel att kritisera kommunen - när det brister i kunskaper inom ett visst område? Är det inte ok att kritisera kommunens arbete när det gäller indivder med neuropsykiatriska funktionshinder? Varför inte? Hur skall det kunna bli bättre om ingen säger ifrån när det inte fungerar? Hur kom du in på diskussionen om Stockholm/Göteborg?
    värst vad kollegialt det blir uttryckt då.....vi??? så vitt jag vet är det bara du som har presenterat en massa skriverier här inne som kan backas upp på ngt sätt ...resten bygger ju på åsikter.......o kritisera dålig vårdpersonal får man gärna göra bara det går åt andra hållet med...kritisera dåligt föräldraskap....
  • majess
    Nilsfar skrev 2009-09-30 22:29:02 följande:
    Naturligtvis är jag partisk så tillvida att jag har ett mycket stort engagemang för att barn med autism och andra funktionshinder skall få ett så bra liv som det bara är möjligt. Jag hade troligtvis inte haft samma engagemang om jag inte haft en son med funktionshinder. Det handlar inte om en kamp mellan föräldrar och personal. det handlar om att hitta bästa tänkbara lösningar för de individer som har funktionhinder. Barn med autismär i grund och botten barn, inget vi inte skulle göra med våra andra barn skall vi heller göra med dessa barn. Vi har en historia av elchoker för att lära barn bete sig på rätt sätt som har ersatts av tung medicinering för att de skall bete sig på rätt sätt. I stora delar av världen används fortfarande misshandel som ett sätt att kontrollera de här barnen på institutioner. Här har du ett exempel på hur barnens bästa sätts först på institutioner:

Ett svenskt exempel www.certec.lth.se/dok/friafreja1/
    ursäkta mig men icke så intressant
  • majess
    Nilsfar skrev 2009-09-30 22:56:36 följande:
    Det var synd. Ibland är det bra att utmana sin världsbild. Du kan ju till och med lära dig någonting. Jag förstår att du har problem med diskussionen eftersom du väljer att istället starta en tråd om att du har en riktig karl som inte skriver på familjenätet. Jag tycker själv att det är tur att alla är olika och inte beter sig enligt samma mall.
    jag har inte problem med diskussioner..bara tycker att denna börjar tråka ut mig med fokuseringen på utvecklingsstörda..jag kan gärna återgå till aga.
  • majess

snacka om att hårddra...att säga gud vad jobbig du är till ditt barn är det oxå aga??? vad mycket krav ni måste ha på er som inte ngn gång kan brista i ertr föräldraskap utan att genast kalla det aga...

• majess
    Nilsfar skrev 2009-10-02 17:44:08 följande:
    [citat]
    Ett litet tips är att säga "Gud vad jag tycker att det är jobbigt att du gör så" till ditt barn istället för "Gud vad du är jobbig" I det ena fallet tillrättavisar du ett betende i det andra nedvärderar du barnet som person och påverkar ditt barns självkänsla negativt, speciellt om det händer ofta.
    [/citat
    men ärligt,att va så överpedagogisk är ju ingen,spelaqr ingen roll vad ni säger,jag är helt övertygad om att en o annan groda slinker ur era munnar med för ingen är så perfekt.
  • majess
    Nilsfar skrev 2009-10-02 18:42:02 följande:
    I grund och botten handlar det om att visa sitt barn respekt. Att slå barnet och trycka ner dess självkänsla ingår inte i det. Ett barn som ofta utsätts för sådana handlingar mår till slut inte bra. Jag tycker du skall fundera på varför du känner att du måste säga till ditt barn att det är jobbigt. Varför gör du det?
    det har faktiskt hänt,inte så mycket ngn enstaka gång när det ex har kommit o tjatat om ngt för 118gången trots att jag varit "pedagogisk"innan när jag tex har suttit i telefon...men på 12 år har det kanske hänt 4-5 ggr...mina barn känner sig inte nedvärderade för jag har alltid tagit en diskussion efter där jag sagt att förlåt att jag sa så men du måste sluta avbryta för det var ett viktigt samtal,efter det har de fattat.jag bara pekar på att jag tror att det finns rätt många föräldrar som faktiskt gör så utan att deras barn blir traumatiserade till livet o ringer BRIS
  • majess
    SaramedM skrev 2009-10-02 21:28:47 följande:
    klart det spelar roll vad man säger till sitt barn!! Och nej ingen är perfekt men man kan ju ha ett mål att jobba emot
    självklart...har icke sagt ngt annat.men som vissa här går på så kan man ju inte tro att de är annat än totalperfekta där inte en groda slinker ur käften.........