Inlägg från: majess |Visa alla inlägg
  • majess

Aga?

Flickan och kråkan skrev 2009-09-30 10:55:37 följande:
    Ja, och då behandlar man barnet med samma respekt som en annan MÄNNISKA. Man säger till barnet att man pratar med sin vänninna och ska prata färdigt med sin henne först eftersom det handlar om något viktigt (om det nu gör det), och kommer sedan att lyssna på vad barnet vill. Och gör precis det. Man behöver inte avvisa barnet, inte vara otrevlig eller respektlös mot varken barnet eller sin vänninna utan rak och ärlig. Har väldigt svårt att tänka mig att särskilt många vuxna inte accepterar att barn existerar och tar plats och utrymme. Om man verkligen behöver ett enskilt samtal så talar man väl om det och då ordnar man det här med barnen på annat sätt om de är riktigt små.....eller? Appropå gränssättning. Jag arbetar dagligen med barn och ungdomar och vet mycket väl hur viktigt det är med gränssättning, men gränser har ju inget egenvärde i sig. När gränser mest handlar om principer...ja, då gör de sällan någon nytta vad gäller att ingjuta goda värderingar.....snarare tvärtom.
    man ska inte vara otrevlig mot ngn vare sig barn eller vuxen!!
    Däremot tycker inte jag det är fel att säga till sitt barn om man har besök att nu får du faktiskt vänta för nu har jag en vän här hemma. så nu kan du faktiskt leka med en vän,eller gå till ditt rum och leka eller titta på tv.
  • majess
    Flickan och kråkan skrev 2009-09-30 11:21:36 följande:
    Jag tycker inte heller att det är fel att säga till ett barn att vänta medan man samtalar om något väsentligt med någon annan och att markera att man inte avbryter genom att säga att man ska prata färdigt med den man pratar med först och sedan lyssna på sitt barn, men jag ser inte vitsen med att någon ska hålla sig på sitt rum etc. Behöver jag eller min väninna ett så förtroligt samtal pga något så löser vi det på annat sätt....utan barn = pappa/hemma hos väninnan/ute på fik etc. Hur man beter sig socialt lär man sig genom att delta i det sociala samspelet....inte ensam på sitt rum eller framför TV:n......där om något får barn, eller i alla fall ungdomar, totaltokig bild av hur det sociala spelet fungerar....min erfarenhet i alla fall . Sedan beror ju mycket på hur litet/stort barnet är också så klart
    Ja,det beror helt på hur stort barnet är.
    Vid tex 12 års ålder vet mitt barn iaf det sociala samspelet efter min uppfostran,dagmammans och numer skolans,så det råder ingen brist i den färdigheten,därför kan jag med gott samvete tala om för mitt barn att du behöver väl inte stå här o hänga inpå mamma o tex Linda,ring en polare,stick ut o cykla eller spela lite
  • majess
    Plutteli skrev 2009-09-30 16:39:31 följande:
    P ä r l a n skrev 2009-09-30 16:18:50 följande: Samma här, jag fattar inte logiken: Barn ska lära sig att inte slåss eller annat dumt beteende när de inte får som de vill, och lyder de inte ska de ha dask! Jättelogiskt...not!
    Slåss och att få en dask på handen när den är nere i toa stolen för miljonte gången o ngn mjäk pedagog till mamma står o viskar att"lilla gumman det är uscha bläh"o ungen lägger upp ett jättflin o gräver lite djupare bara.....vad för effekt får det om dasken inte kommer?? Att mammamjäk utan en tillstymmelse till respekt från barnet står handfallen och skyller på sitt fruktansvärt dåliga moderskap/ledarskap på att "man agar ju iaf inte sina barn" och så känner dem sig präktiga o sååååååå duktiga små mammor o pappor som minsann låter sina barn utforska världen.
  • majess

P ä r l a n skrev 2009-09-30 16:23:20 följande:

Jag undrar hur de föräldrar som daskar till sina barn på handen skall göra när barnet är 14-15år? Barnen har ju då blivit "härdade" och vad funkar då? En box i ansiktet?
    ursäkta mig,tänk efter lite....vid 14 års ålder kan man PRATA med ungdomarna o de brukar faktiskt INTE köra ner en näve i ngns mat eller kattlåda.....argumentera med riktiga argument är du snäll....
  • majess
    krabbanoss skrev 2009-09-30 17:29:54 följande:
    Nu har du chansen att argumentera emot mig här! Ge mig bara!! www.familjeliv.se/Forum-3-25/m47674704.html
    Ha ha ha...jag tror inte jag platsar i tråden för klappa sig själv på huvudet föräldrar.....behöver du back up lr?
  • majess

Maggis Nervis skrev 2009-09-30 17:30:47 följande:

Här slåss ingen. Man kan inte lära ett barn att hen gör fel genom våld. Man lär barn visa respekt genom att respektera dem. Den här tråden gör mig ärligt talat fysiskt illamående
    Våld o dask på handen är ENORM skillnad enligt mig,jag har inte hoittils sett ngn här som anser att man kan boxa till ett fota till ngn....
  • majess

Maggis Nervis skrev 2009-09-30 17:37:37 följande:

eeh. Nej. Det är ingen skillnad på dask på handen och en smäll. Båda två är en våldshandling och därmed en kränkning mot barnet.
    ja och sen är ju heeela världen svart o vit......bra o lära sina barn att det minsann inga mellanting finns.....
  • majess
    krabbanoss skrev 2009-09-30 17:40:32 följande:
    Precis tvärt om! ;) Ge mig svar på tal! :)
    sure fine
  • majess

P ä r l a n skrev 2009-09-30 17:47:04 följande:

om ert barn klappar till ett annat barn på handen, tycker ni det är ok?
    nope,men enligt min åsikt så är det de barn med föräldrar som låter barnen tänja alla gränser som finns som har barn som slåss(han/hon biter för att känna,det är åldern osv osv.........undanflykter
  • majess

P ä r l a n skrev 2009-09-30 18:12:10 följande:

Min dotter bet mig ofta när hon var sådär 11månader. Jag började med att analysera varför hon gjorde det och vid vilka tillfällen. Nu så ser jag på henne när hon vill bitas och det äör för att hon är trött, hungrig eller att jag inte lyssnar och jag hinner stoppa henne långt innan genom att bekräfta henne och hennes behov. Här på familjeliv fick jag rådet att bita tillbaka...
    ursäkta mig men jag fick just en mental homerun......jag satte en hummer jag har i kylen just nu på att de här inne som tjatar om att ungar skall lyssnas på till överdrift,tycker en dask på handen är aga etc....att de har barn som vill bitas etc....you just proved me right thank u:)
    mina barn har ALDRIG bitits,klösts eller dragit hår,slitit leksaker ur nävarna på andra barn.o vet ni varför??
    Jag har lärt dem att det är inte ok,vissa saker har jag inte ens behövt lära dem det beteendet har bara inte funnits.
    och jag har INTE daskat,ignorerat,föst undan eller brustit i respekt.....
    Jag har bara rätt o slätt inte mjäkat med och låtit uppfostran stå tillbaka för ren jäkla lathet som man skyller på pedagogik.