Inlägg från: majess |Visa alla inlägg
  • majess

Aga?

tycker iaf att när man tar steget från aga o börjar diskutera att säga till sina barn då är det samma människor som börjar med att säga att även att säga till sitt barn en groda ibland är aga....o det är så typiskt,varför kan man inte ha en attityd som säger så här:jag slår inte mina barn,ej ens en dask,men jag är mänsklig,visst har väl mina ungar gått mej på nerverna ngn gång och jag har sagt ngt vresigt som jag sedan ångrat,men jag kan bara be om ursäkt och med det visa mina barn att jag inte är en perfekt människa trots att jag är deras mamma.jag tror det oxå är viktigt för barn att lära sig att alla kan göra /säga fel även mamma/pappa.....

• majess
    Veladis skrev 2009-10-03 19:57:58 följande:
    Och säga till barn kan man göra på ett bra sätt. Det är skillnad på att säga t ex"Jag tycker INTE om att du stoppar handen i kakfatet utan att fråga!" och att säga "Ta bort din skitiga tassar ur handfatet, dumma jävla unge! Du fattar ju ingenting"
    Visst är det skillnad,men som jag skrev tidigare så kan man ju faktiskt bete sig dumt som förälder o tröttna o sen be om ursäkt....se inlägg nr1022...attt säga till sitt barn på skarpen är inte att fräsa ifrån på ett sätt man ber sina barn om ursäkt för efter....men att säga nåt i stil med att "nu får du minsann sluta,du är skitjobbig som alltid kommer tjafsande när jag är i telefonen,lägger du inte av med det får du inget lördagsgodis!det är mänskligt o det tror jag händer alla,även er vad ni än har för bättre alternativ o tala med era barn så tror jag inte att ni kan leva upp till dem i verkligheten.vad ni än säger.
  • majess
    SaramedM skrev 2009-10-03 21:02:54 följande:
    ja det händer alla, skillnaden är att jag inte tycker det är ok Och förlåt men om man tycker att vissa barn behöver agas så har man inte en bra attityd mot barn
    om man tycker att barn skall ammas för länge anser jag inte heller att man har en bra inställning till barn.allt handlar ju om inställning eller hur??
  • majess
    MalinEddie skrev 2009-10-03 21:13:39 följande:
    Jag har inte läst tråden men jämför du aga med amning?!
    daska på en hand lite löst för att markera jajja är inte aga för mig.att amma sitt barn upp i 4 års åldern är det för mig för då har man i mina ögon ett maktutövande mot barnet som är invant i en negativ spiral där mammans behov går före barnets,för det är mammans ansvar att stoppa amning......så amning i sig inom normala former och barnmisshandel=nej verkligen ingen jämförelse.
  • majess
    Veladis skrev 2009-10-03 21:17:32 följande:
    klart erbjudande påverkar synen på barns värde lika mycket som ngt annat.att erbjuda ngt som bara när ett sjukt beteende hos både mor o barn är väl helt uppåt väggarna!
  • majess
    SaramedM skrev 2009-10-03 21:19:07 följande:
    Min amning har aldrig varit något annat än i normal form!!!!! Vilket behov hos mamma skulle det fylla? Att daska är aga och att tycka att det är ok säger en del om synen på barn
    eftersom du tog upp dig själv nu så frågar jag:hur kan du anse att det är normal form att amma en 4 åring?????????
  • majess
    SaramedM skrev 2009-10-03 21:15:40 följande:
    ja de gör hon, eller i alla fall långtidsamning med aga( och det var den snälla jämförelsen i tråden kan jag säga.....) Hon har slut på argument eftersom hon anser att vissa barn behöver ett kok stryck och övergår då till personangrepp
    nej det var du som började för dina argument tar slut om o om igen o då går du väldigt gärna till angrepp om vilka trådar jag startar osv.....vad säger det om dina argument?
  • majess
    SaramedM skrev 2009-10-03 21:20:40 följande:
    Sjukt beteende? på vilket sätt? Undrar varför HAB,BUP etc inte håller med dig om detta nu är så sjukt
    hab o bup var ju precis dem som du inte ansåg dig få ngt stöd av.....hur ska du ha det?
  • majess
    Veladis skrev 2009-10-03 21:22:59 följande:
    Nej, där har du fel. Du har din åsikt om långtidsamning, men du kan inte jämställa din åsikt med den barnsynen som de som förespråkar aga, blind lydnad etc förespråkar. Att ge barnet erbjudande om att få bröstet är inte att nedvärdera, kränka eller se barnet som mindre värdefullt. Det är helt enkelt att amma. Sen får du tycka vad du vill.
    blind lydnad??????vem har sagt ngt om det? not me. klart jag får tycka vad jag vill o det gäller dig med o alla andra med,det kallas åsiktsfrihet.vad som däremot är rätt o fel har vi väldigt skilda åsikter om.
  • majess
    MalinEddie skrev 2009-10-03 21:21:21 följande:
    Men man kan ju inte tvinga ett barn till att amma?! Min personliga gräns är vid två år (som jag ser det idag) men jag ser absolut inte ner på mammor som ammar längre. Jag ser ingen som helst anledning till att använda fysisk uppfostran.
    klart man inte kan tvinga ett barn att amma men jag anser att det är en mors skyldighet att få det att sluta!