Veladis skrev 2009-10-05 21:34:54 följande:
Majess, jag skulle vilja ha en fördjupning här... Det är lite för mycket fikasnack...- Vad är det, hos de "jobbiga" barnen, som får dig att tycka att de är förtjänta av en dask? När du uppenbarligen också inser att det är föräldrarnas gränssättning som brustit från början? - Beskriv en dask och dess effekt. Vad är en en "dask"? Hur fungerar den? Vad är det som är effektivt med en "dask"? Vad är det barnet reagerar på? Hur får den barnet att sluta med ett visst beteende, långsiktigt och kortsiktigt?- Kan du inte tänka dig något annat som borde kunna fungera i samma lägen som en "dask"?- Varför är det OK att daska ett småbarn, men inte ett större barn eller t ex en tonåring/vuxen/ sin senildementa mormor? Hur legitimerar du handlingen?
nr 1: jag vet ju att det är föräldrarnas fel MEN som jag innan skrivit,man gillar inte hunden mer för att det är ägarns fel...och det som får mig att tycka att ett barn förtjänar en dask på handen kan tex vara: om den tar andras glas när den är i en ålder då den vet att man inte atr andras glas,eller är på besök hemma hos mig och stoppar näven i kakfatet innan man sagt varsågod,eller när man hör ett brak från tvrummet och där ligger en vas som är i 1000 bitar för att en klåfingrig unge varit på ngnting inte ens mina barn ngnsin har testat.....
nr2:en dask är attsmälla lite lätt över handryggen,absolut inte hårt! eller ta i armen.ej heller hårt utan för att markera.
nr3:effektivitetn är antingen chock,förundran eller ilska men effekten är densamma:det där gör inte den ungen om igen iaf...
Nr3 en tonåring kan du starffa på mycket bättre sätt ex.ingen data om du inte skärper din attityd,eller ingen moppe förräns du börjar städa ditt rum... dessutom så kör inte en tonåring ner en snorig näve i ngn annans kaka...
nr 4 senildementa mormor= om du visste hur mycket jag tar avstånd från geriatrik skulle du inte ställt den frågan...jag är för aktiv dödhjälp a la schweiz...