• Judas

Aga?

Agar ni era barn?
    När jag växte upp fick jag ta emot örfilar när jag hade betett mig illa. Jag tycket att en liten "lavett" alt dask på rumpan kan vara ett bra sett att lära barnen veta hut?
    Vad tycker ni?
    Motivera era svar tack!

• Svar på tråden Aga?
  • grön banan
    Lidingöbo skrev 2009-09-06 14:16:45 följande:
    grön banan skrev 2009-09-06 14:04:58 följande:
    Just den tanken att man" måste"är egentlig allvarligt fel dvs. om man nu tänker i ett större perspektiv. I ett större perspektiv har vi minskat och glömt bort värdet i att umgås i flera generationer. I förskolan och i skolan jobbar man mycket med respekt men sättet är inte lika slagkraftig om man som barn får möjlighet att umgås med flera generationer och att barnen inte klungas ihop så att vi fröknar inte har tid att tillrättavisa socialt felaktiga situationer. Vi måste tänka efter mer om det här. Jag tror inte att det här kommer att fungera. Självklart är ekonomin en stor faktor men när vi tänker på hur mycket ett barn kostar på dagis för samhället och vad man får i vårdnadsbidrag borde egentligen politikerna kanske höja och satsa mer på den idén. Kanske föräldralön i kombination med att man lever sparsammare borde kanske diskuteras.
    JAG var tvungen. Annars hade vi fått svälta.
  • grön banan
    Just den tanken att man" måste"är egentlig allvarligt fel dvs. om man nu tänker i ett större perspektiv. I ett större perspektiv har vi minskat och glömt bort värdet i att umgås i flera generationer. I förskolan och i skolan jobbar man mycket med respekt men sättet är inte lika slagkraftig om man som barn får möjlighet att umgås med flera generationer och att barnen inte klungas ihop så att vi fröknar inte har tid att tillrättavisa socialt felaktiga situationer. Vi måste tänka efter mer om det här. Jag tror inte att det här kommer att fungera. Självklart är ekonomin en stor faktor men när vi tänker på hur mycket ett barn kostar på dagis för samhället och vad man får i vårdnadsbidrag borde egentligen politikerna kanske höja och satsa mer på den idén. Kanske föräldralön i kombination med att man lever sparsammare borde kanske diskuteras.
    JAG var tvungen. Annars hade vi fått svälta.
  • SaramedM

TS; självklart är det inte ok och tycker man att det är ok bör man söka stöd i sitt föräldrarskap

• grön banan
    Har ingen i äldre generationen i samma kommun. Arbetet med respekt i förskolan är oerhört effektivt.
  • SaramedM
    Judas skrev 2009-09-03 11:42:53 följande:
    Men ibland behövs en tilrättavisning. Föräldrar med små barn i dagens samhälle är rent för mycket curlingföräldrar.
    nej tvärtom så går trenden mot ett mer aktoritärt föräldrarskap igen, tyvärr måste jag säga
  • Veladis
    SaramedM skrev 2009-09-06 14:25:32 följande:
    nej tvärtom så går trenden mot ett mer aktoritärt föräldrarskap igen, tyvärr måste jag säga
    Jag tror att det är lite både ock. Alltför många curlar och alltför många är för aktoritära. Kanske båda dessa ytterligheter kommer av att det är enklare på kort sikt att antingen vara för snäll eller att vara för strikt. Att hitta en bra medelväg, skapa relevanta regler och ramar tillsammans med barnen och följa dem kräver engagemang. Och avsett om man är hemmaförälder eller har sina barn på förskola måste man engagera sig i sina barn.
  • grön banan
    Veladis skrev 2009-09-06 15:01:56 följande:
    Jag tror att det är lite både ock. Alltför många curlar och alltför många är för aktoritära. Kanske båda dessa ytterligheter kommer av att det är enklare på kort sikt att antingen vara för snäll eller att vara för strikt. Att hitta en bra medelväg, skapa relevanta regler och ramar tillsammans med barnen och följa dem kräver engagemang. Och avsett om man är hemmaförälder eller har sina barn på förskola måste man engagera sig i sina barn.
    Visst, men aga behövs inte i nåt av fallen.
  • SaramedM
    Veladis skrev 2009-09-06 15:01:56 följande:
    jag vet ingen som curlar men allt för många som är för hårda

Däremot vet jag flera som är respektfulla och bra föräldrar
  • Veladis
    grön banan skrev 2009-09-06 15:16:22 följande:
    Visst, men aga behövs inte i nåt av fallen.
    Defintift inte! Aga behövs aldrig och är aldrig rätt!
  • Sanningens väg

grön banan skrev 2009-09-06 12:27:57 följande:

Sanningens väg skrev 2009-09-06 12:19:32 följande:
    Ställde bara en fråga. Tycker det hör till tråden i allra högsta grad, så jag anser du bör svara fullt ut på frågan. Verkar som om nåt inte stämmer. Tyckte först du verkade väldigt klok.
    Du får dra den slutsatsen om du vill. Ofta när man diskuterar Islam spårar det hela ut.