Aga?
Agar ni era barn?
När jag växte upp fick jag ta emot örfilar när jag hade betett mig illa. Jag tycket att en liten "lavett" alt dask på rumpan kan vara ett bra sett att lära barnen veta hut?
Vad tycker ni?
Motivera era svar tack!
Agar ni era barn?
När jag växte upp fick jag ta emot örfilar när jag hade betett mig illa. Jag tycket att en liten "lavett" alt dask på rumpan kan vara ett bra sett att lära barnen veta hut?
Vad tycker ni?
Motivera era svar tack!
Om min treårige son, som är ganska vild, gör något riktigt farligt eller helt galet, då tar jag honom först och främst ifrån situationen. Behövs det använder jag min styrka, men inte i onödan och inte för att det ska göra ont, utan helt enkelt för att lyfta undan honom från det som händer. Sedan tar jag honom i knät, eller sätter honom på ett sätt så han kan se mig in i ögonen (upp på diskbänken funkar bra i riktigt arga situationer) och så pratar vi om vad som hände. Det räcker med att jag har en liten, liten skärpa i rösten för att han ska inse att det är allvar. Det räcker. Inget straff än så länge, förutom konsekvensen att en enligt honom rolig situation avbryts eller försvinner. Om han t ex sitter i TV soffan och sparkar syrran, ja, då får han gå därifrån, det blir ingen mer TV och man får hitta på något annat. Vi "gör" också förlåt, han får säga förlåt och i viss mån ordna upp situationen, och jag brukar säga förlåt för att jag blev arg och lyfte undan.
Behövs inga daskar, slag eller nyp. Han gör sällan eller ladrig om samma dumma sak igen. Och gångerna jag behöver bli arg blir färre och färre...
Sanningens väg skrev 2009-09-06 12:19:32 följande:
Sanningens väg skrev 2009-09-06 12:19:32 följande:
Det bästa sättet att fostra ett barn till att vara respekterande är att umgås med barnet. Just nu finns det en problematik med "deattachment". Med det innebär att många föräldrar lämnar barnet tidigt på dagis, låter barnen få sysselsätta sig själva med leksaker osv upp till den nivå att barnet inte kommunicerar tillräckligt med vuxna. Hur kan man föra sig "fint" om man blir fostrad av sina kompisar? Hur kan man veta vad som är viktigt och mindre viktigt då?
Vi behöver umgås mer! Vi behöver inse att mänsklighet är inget som serverars genom andra ska umgås med våra barn. Det bästa som finns är att helt enkelt bara vara och göra saker ihop med sitt barn! Barn lär sig genom hur man själv beter sig. De behöver den referensramen!
grön banan skrev 2009-09-06 14:04:58 följande: