• Judas

Aga?

Agar ni era barn?
    När jag växte upp fick jag ta emot örfilar när jag hade betett mig illa. Jag tycket att en liten "lavett" alt dask på rumpan kan vara ett bra sett att lära barnen veta hut?
    Vad tycker ni?
    Motivera era svar tack!

• Svar på tråden Aga?
  • grön banan
    Ledilnaan skrev 2009-09-06 12:02:20 följande:
    grön banan skrev 2009-09-06 11:59:49 följande:
    Det finns andra metoder, men just då struntade jag i det då han höll på att ta livet av sin bror. Som treåring tror jag inte att du förstod att det var farligt att vira runt halsen och vad konsekvensen av det skulle bli...
    Sa inte att de TAR barnet efter EN dask, men socialen kopplas in o ger hjälp som du skriver. Alltså behöver man HJÄLP om man daskar sitt barn. Jobbar med barn, är högskoleutbildad på det o VET att de allra flesta treåringar hajar sånt.
  • grön banan
    Ledilnaan skrev 2009-09-06 12:02:20 följande:
    grön banan skrev 2009-09-06 11:59:49 följande:
    Det finns andra metoder, men just då struntade jag i det då han höll på att ta livet av sin bror. Som treåring tror jag inte att du förstod att det var farligt att vira runt halsen och vad konsekvensen av det skulle bli...
    STRUNTADE i effektivare o snabbare metoder som att rycka bort honom från brodern.
  • Sanningens väg

grön banan skrev 2009-09-06 12:01:36 följande:

Sanningens väg skrev 2009-09-06 12:00:19 följande:
    Du måste va ett geni som fattar utan att få stryk!
    Uppenbarligen.

Usch, tycker så synd om dessa små barn som inte förstår att mamma och pappa gör fel. Och att föräldrarna uttnyttjar sin "makt".
  • Ledilnaan

grön banan skrev 2009-09-06 12:03:55 följande:

Sa inte att de TAR barnet efter EN dask, men socialen kopplas in o ger hjälp som du skriver. Alltså behöver man HJÄLP om man daskar sitt barn. Jobbar med barn, är högskoleutbildad på det o VET att de allra flesta treåringar hajar sånt.
    Även om de VET att det är farligt för att föräldrarna säger det, så förstår de inte vad döden är, att den betyder aldrig mer vid liv. En treåring vill testa ALLT och kommer således även göra det.
  • Ledilnaan

grön banan skrev 2009-09-06 12:04:46 följande:

STRUNTADE i effektivare o snabbare metoder som att rycka bort honom från brodern.
    Vilket jag gjorde, sen fick han en välförtjänt dask, vilket jag står för och inte ångrar.
  • grön banan

Sanningens väg skrev 2009-09-06 12:04:57 följande:

grön banan skrev 2009-09-06 12:01:36 följande:
    Uppenbarligen. Usch, tycker så synd om dessa små barn som inte förstår att mamma och pappa gör fel. Och att föräldrarna uttnyttjar sin "makt".
    Men du, det var intressant att höra att det inte är tillåtet i islam att slå barn. Stämmer det till fullo? För jag har tyvärr hört många muslimer förespråka det o nog är det tillåtet i en del muslimska länder?
  • grön banan

Sanningens väg skrev 2009-09-06 12:02:10 följande:

grön banan skrev 2009-09-06 11:58:33 följande:
    Ja, då får han väl bli utvisad då. Vad vill du få fram?Jag ville få fram att han inte ska tro att han följer Islam. Och att Islam stödjer hans beteende.
    Ja, jag tycker det är rätt att man blir utvisad om man inte följer lagen i sitt nya land. Blir ju jag med om jag emigrerar.
  • grön banan
    Ledilnaan skrev 2009-09-06 12:05:25 följande:
    grön banan skrev 2009-09-06 12:03:55 följande:
    Även om de VET att det är farligt för att föräldrarna säger det, så förstår de inte vad döden är, att den betyder aldrig mer vid liv. En treåring vill testa ALLT och kommer således även göra det.
    VET de att det är farligt, är risken mycket mindre att de GÖR det.
  • Veladis
    Ledilnaan skrev 2009-09-06 12:06:10 följande:
    grön banan skrev 2009-09-06 12:04:46 följande: Vilket jag gjorde, sen fick han en välförtjänt dask, vilket jag står för och inte ångrar.
    Att rycka bort = OK - du förhindrade en farlig situation.
    En dask efteråt = INTE OK, det är kroppsbestraffning, dvs aga och förbjudet i lag och en kränkande handling. Är barnet tre år kan man prata med det, vara arg på det. försöka få det tat förstå varför det gjorde fel, men det är ALDRIG OK att slå/daska/knäppa/nypa osv i bestraffningssyfte!