• Judas

Aga?

Agar ni era barn?
    När jag växte upp fick jag ta emot örfilar när jag hade betett mig illa. Jag tycket att en liten "lavett" alt dask på rumpan kan vara ett bra sett att lära barnen veta hut?
    Vad tycker ni?
    Motivera era svar tack!

• Svar på tråden Aga?
  • grön banan
    Ledilnaan skrev 2009-09-04 23:36:18 följande:
    En dask i rumpan eller veta att man har strypit sin lillebror!? Jag tror han föredrar ett ev minne av att ha fått EN dask i rumpan framför att minnas att han ströp ihjäl sin bror.
    Tror han skulle föredra att ha sin mamma utan fängelset eller slippa bli familjehemsplacerad eller ha kontakt med soc, vilket blir verkligheten om dasken blir känd ihop med hans mammas namn. Finns så höga risker att han kan strypa sin bror, har han med stor sannolikhet en diagnos typ ADHD o bör få stöd därefter.
  • grön banan

grön banan skrev 2009-09-05 13:44:38 följande:

Tror han skulle föredra att ha sin mamma utan fängelset eller slippa bli familjehemsplacerad eller ha kontakt med soc, vilket blir verkligheten om dasken blir känd ihop med hans mammas namn. Finns så höga risker att han kan strypa sin bror, har han med stor sannolikhet en diagnos typ ADHD o bör få stöd därefter.
    Nu menar jag inte att alla med ADHD har stryptendenser. De flesta har inte. Ett barn som riskerar strypa sitt syskon kan också lida av posttraumatisk stress eller strypa för att det lärt sig av föräldrarna, att våld är ok.
  • grön banan
    FridaochSamuel skrev 2009-09-04 22:22:04 följande:
    Nej skulle jag inte göra, tycker också att man måste ha repekt för sina barn.... Men en knäpp på fingret om dom pillar på något farligt eller lite hårdare tag i armen om man är arg kanske kan va okey. Nu menar jag inte så barnet får blåmärke eller så... Men min son är 5 månader så inget är aktuelt ännu.... får se hur jag gör, men inte lå så barnen får ont i alla fall
    Ta tag i armen får man göra, men inte knäppa på fingrarna.
  • grön banan
    bigmomma skrev 2009-09-04 14:44:39 följande:
    Du menar alltså, helt allvarligt, att du tror att barn förstår mer om man slår dem? *hallå i huvvet* Vad är det som gör att barnen förstår mer om man slårt dem?
    Iranska barn fattar nog inte sämre än övriga på jorden o behöver inga örfilar. De förstår inte mer, utan blir bara rädda. Tycker synd om övriga iranier som smutskastas av en persons uppenbart felaktiga bild av barnuppfostran.
  • grön banan
    hönamor skrev 2009-09-04 14:13:06 följande:
    Men det går väl att markera på hur många andra sätt som helst.
    Ja, att säga att det KÄNNS BÄTTRE att slå, betyder ju på att den som slår har för lite idéer om hur man fostrar utan våld.
  • grön banan
    hönamor skrev 2009-09-04 14:04:06 följande:
    Men vad gör då dasken för nytta?
    Undrar jag med o en dask är lika olagligt. Du hönamor har väl också ett barn med npf om jag minns rätt o det är många vanliga knep som inte funkar på dessa barn, men har jag för det slagit min son? Nej!
  • grön banan
    Hervor 1 skrev 2009-09-04 13:43:15 följande:
    Ja nä... varför skulle du göra det? *ironi* Vad tror du händer med ett barn som blir bestraffat med lavemang? Hur tror du att ett sådant barn mår?Vad är man för en människa som väljer att slå sina barn och som låter grova övergrepp passera obemärkt?
    O att ge lavemang i onödan är att äventyra barnets hälsa. Tror en sån förälder skulle bli av med ungen direkt. Iaf för en tid.
  • Livs mamma

TS, är denna tråd på riktigt? Jag har läst dina inlägg och undrar varför barn ska lära sig att "veta hut". Och hur kan man vara en curlingförälder bara för att man inte slår? Barn är människor precis som andra. De ska öht inte bli slagna av vuxna, inte i något syfte. Om vi slår barn som bryter mot regler, ska vi göra detsamma med vuxna? För jag tycker nämligen att barn inte är något annat än människor. Och alla människor, oavsett storlek ska mötas med respekt. Och man respekterar inte dem man slår.

Barn ska inte blint lyda. Barn ska fostras till medborgare i ett fritt demokratiskt samhälle där varken kön, hudfärg eller annat ska spela någon som helst roll. Och barn ska fostras till tänkande, ifrågasättande vuxna som vågar tänka utmanande tankar. Det vågar inte barn som blir slagna.

• grön banan
    Hannah76 skrev 2009-09-04 13:09:40 följande:
    grön banan skrev 2009-09-04 12:57:27 följande:
    Om du tycker att det är bra att lära barn att bruka våld?
    Man lär dem inte att låta bli genom att bruka våld mot dem själv.
  • grön banan
    Vision400 skrev 2009-09-04 13:08:50 följande:
    grön banan skrev 2009-09-04 13:06:57 följande:
    Vilka fördelar ser du med att slå dina barn?
    Jag har inte sagt att jag slår mina barn. Precis tvärtom.