• Judas

Aga?

Agar ni era barn?
    När jag växte upp fick jag ta emot örfilar när jag hade betett mig illa. Jag tycket att en liten "lavett" alt dask på rumpan kan vara ett bra sett att lära barnen veta hut?
    Vad tycker ni?
    Motivera era svar tack!

• Svar på tråden Aga?
  • mamman2008
    hönamor skrev 2009-09-09 23:11:03 följande:
    Men klart man tolkar "jag kan inget annat än att hålla med" som underligt då ts skriver att aga är ett bra sätt att lära barn veta hut. Även om du nu skriver att du inte agar dem så tycker du alltså att det är ett bra sätt? Eller HUR ska jag tolka det då.
    VISSA barn borde ha ett stort kokstryk för det finns en del barn som är helt odrägliga och det är inte acceptabelt. Det finns undantag!

Mina barn är som tur inte odrägliga så dem behöver ja inte daska eller ge kokstryk men däremot så får de höra ett och annat och gör de inte som ja säger eller sköter sig ja då får det konsekvenser men INTE genom slag!
  • sakoline
    Min fråga ovan är riktad till mamman2008
  • mamman2008
    sakoline skrev 2009-09-12 23:23:37 följande:
    Lära vett och etikett? Ja, det är ju inga problem, frågan är ju hur du gör om de inte visar att de lärt sig vett och etikett? Det vore ju lätt att uppfostra barn om det räckte med en liten lektion i hur man uppför sig, och sen var det bra? Hur gör du när de gång på gång visar att de inte lärt sig/kan/vill visa vett och etikett? daskar dem i rumpan?
    Nej ska de gå så lång och de inte lyssnar på mig (mina barn får alltid 3 chanser)
    så åker dem in på rummet ögonaböj och får stanna där tills de kan uppföra sig i resten av huset...

Och NEJ jag stänger inte in dem eller låser dörren men jag bär dem till rummet eller ber dem gå dit och kommer de ut igen så gör ja samma sak tills de stannar där.. om ja så får springa ut och in med dem på rummet 20 ggr så gör ja det...

Jag förklarar för dem att kan man inte uppföra sig får man vara på rummet och där kan man bete sig hur man vill för då slipper vi andra va närvarande!
  • sakoline

Dåså. Det kan jag köpa. Försvara då inte TS sätt att betrakta aga som något positivt.

• mamman2008
    sakoline skrev 2009-09-12 23:37:54 följande:
    Dåså. Det kan jag köpa. Försvara då inte TS sätt att betrakta aga som något positivt.
    Nä aga e inte positivt men i vissa fall har man lust att bara ge barnet en lavett... men va hjäper det egentligen? de fattar inte innerbörden av de iaf... de får bara ont sen fattar de inte resten... inte små barn iaf!
  • sakoline
    mamman2008 skrev 2009-09-12 23:44:00 följande:
    Nä aga e inte positivt men i vissa fall har man lust att bara ge barnet en lavett... men va hjäper det egentligen? de fattar inte innerbörden av de iaf... de får bara ont sen fattar de inte resten... inte små barn iaf!
    :( Nä...
    Jag kanske övertolkar, men läser på din sida att du bara har två små bebisar... Hur kan man få lust att ge dem en lavett?
    Att prata om uppfostran och hur man tacklar "vett och etikett-problem"... det är väl ändå inte aktuellt för dig? I all välmening, men är lite chockad ärligt talat... Små barn kring ett år kan väl inte uppföra sig?? Du pratar om äldre barn nu väl? Snälla...? Små barn drivs ju av impulser... dem kan man ju inte ta in på rummet, då blir de ju bara rädda och tror att mamma ska försvinna för alltid? De har ju verkligen ingen framförsikt och konsekvenstänk ALLS!
  • Mesig

AGA är så fel!
    Barn ska väl lära sej av sina föräldrar hur man uttrycker sej utan att använda våld eller ? och då anser ju inte jag att man ska ge lavett och dylikt till barn. Klart man måste få ta i dom i armen och visa att man menar allvar men på ett bra sätt helt enkelt.
    Nån här säger att vissa ungar sku man ju vilja ge en lavett för att dom e odrägliga osv men där e de ju så att de e barnets föräldrar som inte lyckats/engagerat sej så vidare bra med uppfostring av vett och etikett och då kan man ju inte klandra barnet om de inte vet bättre, de e ju vi som föräldrar som är förebilder. och va vet man odrägliga barn kanske har föräldrar hemma som inte gör annat än att skriker o gapar på dom när dom gör fel istället för att tillrättavisa och ta sej tid för att leda dom in på rätt.

Jag tål inte föräldrar som skriker och gapar på sina barn, helt jävla onödigt... ibland kan de ju gå över styr men då måste man ta sej tid till att förklara varför man blev så arg osv.

• mamman2008
    sakoline skrev 2009-09-12 23:55:57 följande:
    :( Nä...
    Jag kanske övertolkar, men läser på din sida att du bara har två små bebisar... Hur kan man få lust att ge dem en lavett?
    Att prata om uppfostran och hur man tacklar "vett och etikett-problem"... det är väl ändå inte aktuellt för dig? I all välmening, men är lite chockad ärligt talat... Små barn kring ett år kan väl inte uppföra sig?? Du pratar om äldre barn nu väl? Snälla...? Små barn drivs ju av impulser... dem kan man ju inte ta in på rummet, då blir de ju bara rädda och tror att mamma ska försvinna för alltid? De har ju verkligen ingen framförsikt och konsekvenstänk ALLS!
    Jag skrev inte att de gällde mina barn... dock pratar jag med min tvååring om vad som är rätt och fel men han förstår långt ifrån allt.. men han vet att när ja höjer rösten och säger en sak bestämt då är mamma arg och då har han gjort nåt fel.... ofta tänker han en liten kort stund sen kommer han och kramar mig som ett "förlåt"lixom fast han inte säger ordet förlåt!

Nä ja menar lite äldre barn ja men det är aldrig fel att börja tidigt med att tillrättavisa små barn!
  • sakoline
    mamman2008 skrev 2009-09-13 00:16:13 följande:
    Jag skrev inte att de gällde mina barn... dock pratar jag med min tvååring om vad som är rätt och fel men han förstår långt ifrån allt.. men han vet att när ja höjer rösten och säger en sak bestämt då är mamma arg och då har han gjort nåt fel.... ofta tänker han en liten kort stund sen kommer han och kramar mig som ett "förlåt"lixom fast han inte säger ordet förlåt! Nä ja menar lite äldre barn ja men det är aldrig fel att börja tidigt med att tillrättavisa små barn!
    Okej då förstår jag mer... :)
  • Sanningens väg

Vill bara tillägga att man måste ta hänsyn till att barn är just barn!