• Judas

Aga?

Agar ni era barn?
    När jag växte upp fick jag ta emot örfilar när jag hade betett mig illa. Jag tycket att en liten "lavett" alt dask på rumpan kan vara ett bra sett att lära barnen veta hut?
    Vad tycker ni?
    Motivera era svar tack!

• Svar på tråden Aga?
  • mamman2008
    SaramedM skrev 2009-09-09 10:04:16 följande:
    Klart alla gör fel men jag slår inte mina barn vilket du tydligen gör eftersom du håller med TS
    Vad skrev jag i min sista mening?? läs en gång till innan du har förutfattade meningar...

Jag slår INTE mina barn men jag tycker att de ska lära sig vett och etikett!
  • mamman2008
    hönamor skrev 2009-09-09 12:10:02 följande:
    Det undrar jag med? Att lära barn regler, väl moraliska som lagmässiga bör man väl, göra men ts tycker aga är helt ok, det tyckte inte vi så vad håller du mamman2008 med om?
    Vad skrev jag i min sista mening?? läs en gång till innan du har förutfattade meningar...

• mamman2008
    Lidingöbo skrev 2009-09-09 16:39:39 följande:
    Och jag med. *förbryllad*

• hönamor
    mamman2008 skrev 2009-09-09 22:38:58 följande:
    Vad skrev jag i min sista mening?? läs en gång till innan du har förutfattade meningar... Jag slår INTE mina barn men jag tycker att de ska lära sig vett och etikett!
    Men klart man tolkar "jag kan inget annat än att hålla med" som underligt då ts skriver att aga är ett bra sätt att lära barn veta hut. Även om du nu skriver att du inte agar dem så tycker du alltså att det är ett bra sätt? Eller HUR ska jag tolka det då.
  • SaramedM
    mamman2008 skrev 2009-09-09 22:39:11 följande:
    Vad skrev jag i min sista mening?? läs en gång till innan du har förutfattade meningar...Jag slår INTE mina barn men jag tycker att de ska lära sig vett och etikett!
    men vad håller du då med om?
    Jag förstår inte

Håller du med om att aga behövs i uppfostran men du använder det inte själv eller?

Vilket är ungefär lika absurt men lite bättre
  • SaramedM
    mamman2008 skrev 2009-09-09 22:38:42 följande:
    Vad skrev jag i min sista mening?? läs en gång till innan du har förutfattade meningar...Jag slår INTE mina barn men jag tycker att de ska lära sig vett och etikett!
    ja vem vill inte lära dom det men genom TS metoder lär de sig inte det
  • SaramedM
    mamman2008 skrev 2009-09-09 22:38:42 följande:
    eller är det så att du inte anser att det TS tar upp är aga? poch därför kan du hålla med och ändå hävda att du inte slår dina barn?
  • Lidingöbo
    mamman2008 skrev 2009-09-09 22:39:11 följande:
    Men allvarligt vad har jag gjort?!

Så här skrev hönamor:

"Det undrar jag med? Att lära barn regler, väl moraliska som lagmässiga bör man väl, göra men ts tycker aga är helt ok, det tyckte inte vi så vad håller du mamman2008 med om?"

Och jag citerade och postade det här:

Och jag med. *förbryllad*

Kan du vara vänlig och utveckla ditt resonemang var det jag undrade och fortfarande vill att du ska göra.
  • mamman2008
    Lidingöbo skrev 2009-09-10 10:48:29 följande:
    Men allvarligt vad har jag gjort?!Så här skrev hönamor:"Det undrar jag med? Att lära barn regler, väl moraliska som lagmässiga bör man väl, göra men ts tycker aga är helt ok, det tyckte inte vi så vad håller du mamman2008 med om?"Och jag citerade och postade det här:Och jag med. *förbryllad*Kan du vara vänlig och utveckla ditt resonemang var det jag undrade och fortfarande vill att du ska göra.
    Vad ja tycker? Att daska ett barn i rumpan är INTE aga det är däremot en kränkande handling men inte AGA,
    Att ta tag i ett barns arm för att få det att lyssna på en eller att vara still det är inte AGA det är något som jag anser att man bör göra ibland.
    Att ge barnet en "hörvel" för att de beter sig som skit ja det ÄR AGA! Men tyvärr finns de en del barn man skulle vilja ge ett kokstryk men då får man väl helt enkelt svälja det och gå därifrån.

Bara för att jag håller med TS betyder de inte att ja e för AGA... ts kanske menar på ett annat sätt än va ni tror.... han kanske helt enkelt uttryckte sig fel om vad han tycker.. eller satte fel ord på det så att säga.

Jag slår INTE mina barn men jag lär dem vett och etikett och det kommer man långt på.. man behöver inte ta till aga om man har regler och gränser!
  • sakoline

Lära vett och etikett? Ja, det är ju inga problem, frågan är ju hur du gör om de inte visar att de lärt sig vett och etikett? Det vore ju lätt att uppfostra barn om det räckte med en liten lektion i hur man uppför sig, och sen var det bra? Hur gör du när de gång på gång visar att de inte lärt sig/kan/vill visa vett och etikett? daskar dem i rumpan?