majess skrev 2009-09-28 19:53:47 följande:
Hur gör du för att få din unge att sluta bitas? bara nyfiken...
Ja... Jag brukar själv hålla mig lugn till att börja med. När han var mindre tyckte jag att det var tydligt att han bets då han blev frustrerad/irriterad och inte kunde få fram vad han ville. Då försökte jag hålla markeringen så kort som möjligt, gick fram och sa ifrån med allvarlig och bestämd ton, blev det inte bättre så lyfte jag bort honom. Men min son började prata ganska tidigt så jag har haft det ganska lätt att kommunicera med honom, så han förstod ganska tidigt när jag sa att jag/kompisen blir jätteledsen när han bits/rivs och om han blir arg på kompisen så ska han säga till en vuxen istället för att slåss, sen har det hjälpt att vi har en väldigt bra dagmamma som varit väldigt konsekvent när det gäller barnens bitande och rivande (säger ifrån-särar på barnen). Och om det beror på att han är hungrig eller trött så ser jag det inte som hans fel att han blir frustrerad, då får jag se till att han får mat eller vila (men det är fortfarande inte okej att bitas eller slåss).
Men sonen är en riktig vilding och han blir väldigt aggressiv speciellt under sina trotsperioder, men jag tycker att det blir lättare och lättare att stävja de där slå och bitaperioderna när jag verkligen är konsekvent. Och jag har lärt mig att han är lugnare då jag är lugn. Hetsar inte jag upp mig så lugnar han ner sig fortare. Och klart att jag kan bli galet irriterad ibland då det har varit extremt trotsigt här, men det är väl det man har sambon till - lämnar över och sen går man själv in i sovrummet och räknar till tio.
Men ja, jag är konsekvent, försöker om möjligt ligga steget före och låter aldrig ett bett gå obemärkt förbi. Det känns som att det inte funkar alls i början men jag tycker ändå att han lärde sig ganska fort att man får inte vara med och leka om man bits, då får man sitta med mamma (=tråkigt).
Haha, nu är det väl dags för mig att bli dömd, jag kanske var väl snabb med att blotta strupen här