• Judas

Aga?

Agar ni era barn?
    När jag växte upp fick jag ta emot örfilar när jag hade betett mig illa. Jag tycket att en liten "lavett" alt dask på rumpan kan vara ett bra sett att lära barnen veta hut?
    Vad tycker ni?
    Motivera era svar tack!

• Svar på tråden Aga?
  • Plutteli
    majess skrev 2009-09-28 16:16:47 följande:
    Stryk av andra kamrater menar jag givetvis!!!(så inte ngn rabiat rödstrumpa hittar på ännu en anledning att misstolka och hetsa upp sig...)
    Rödstrumpa? Vad har nu feminism med det hela att göra?
  • Maggis
    majess skrev 2009-09-28 16:11:37 följande:
    Ja,visst gjorde jag.iaf....kanske för att du verkade ha svårt att fatta annars.
    Trevligt med personliga angrepp, hör du. Är det dit man går när argumenten tar slut?

Eftersom du verkar försvara aga så vildsint så kan jag inte dra någon annan slutsats än att du tycker det är fint och bra och rätt att slå barn och att man är en moralkärring alt. korttänkt om man inte håller med. Och man av den anledningen har svårt att sköta sin föräldraroll eller sina åtaganden som förskolepersonal.
    Det är svårt att tolka dina ord annorlunda, vet du. 
    //Maggis
  • majess
    Plutteli skrev 2009-09-28 16:14:09 följande:
    Jodå, har som sagt själv barn i omgivningen som verkligen är ouppfostrade och mer eller mindre klättrar på väggarna i sina försök att ställa till bråk.Det som funkat där i många fall är införandet av tydliga ramar. Och straff som känns utan att vara fysisk, dvs. att om barnet tex. cyklat som en idiot så har man plockat bort cykeln. Har barnet missbrukat datorn, ingen dator osv osv. I början har gränserna testas hårt men allt eftersom föräldrarna inte ändrat sig har de fått en mycket mer harmonisk tillvaro. En av de jag känner tog sig till sist tid att kolla upp sin son på 11 år och det visade sig att hans problem faktisk bestod av grav ADHD som förvärrades då föräldrarna var okonsekventa i sin uppfostran. Den killen är ett helt nytt barn nu när han får medicin för att tämja sina problem och föräldrarna fått hjälp med att sätta upp regler och ramar samt lämpliga bestraffningar (i hans fall inverkar olydnad på hans veckopeng och tv tid.)
    Ja visst självklart! Och med risk för att verkligen reta upp folk så med dask på handen menar jag mindre barn! Är de så stora att de kan föra en diskussion så är det en helt annan sak..då kan man göra de bestraffningar du talar om,har själv använt mig av datorförbuds metoden otaliga ggr och även indragen veckopeng!
    Men en bångstyrig treåring som beter sig hur illa som helst struntar i om mamma tar bort trehjulingen,den enda konsekvens då bli att ungen slänger sig rakt av o vrålar som en vettvilling..
  • majess
    Plutteli skrev 2009-09-28 16:17:53 följande:
    Rödstrumpa? Vad har nu feminism med det hela att göra?
    he he inget ville bara retas lite;)
  • majess
    Maggis skrev 2009-09-28 16:19:22 följande:
    Trevligt med personliga angrepp, hör du. Är det dit man går när argumenten tar slut?Eftersom du verkar försvara aga så vildsint så kan jag inte dra någon annan slutsats än att du tycker det är fint och bra och rätt att slå barn och att man är en moralkärring alt. korttänkt om man inte håller med. Och man av den anledningen har svårt att sköta sin föräldraroll eller sina åtaganden som förskolepersonal.Det är svårt att tolka dina ord annorlunda, vet du. 
    Nej,jag har faktiskt skrivit det innan,jag har aldrig daskat mina barn,eller agat dem på ngt sätt,tack o lov har det inte behövts.Men jag står för att det finns vissa barn där föräldrarna brustit innan,där jag inte ser det som barnmisshandel att daska ett barn på näven!
    Och personangrepp...vem började?
  • Plutteli
    majess skrev 2009-09-28 16:20:44 följande:
    Ja visst självklart! Och med risk för att verkligen reta upp folk så med dask på handen menar jag mindre barn! Är de så stora att de kan föra en diskussion så är det en helt annan sak..då kan man göra de bestraffningar du talar om,har själv använt mig av datorförbuds metoden otaliga ggr och även indragen veckopeng! Men en bångstyrig treåring som beter sig hur illa som helst struntar i om mamma tar bort trehjulingen,den enda konsekvens då bli att ungen slänger sig rakt av o vrålar som en vettvilling..
    Tja, problemet är väll att många föräldrar till små barn har som två lägen: Antingen får barnet ligga raklång och vråla, eller så får den sin vilja igenom.

Här hemma så händer det titt som tätt att vår dotter vill göra sådant hon inte får. Vi låter henne bli arg men håller om henne ändå å bekräftar hennes känslor. Dock får hon inte sin vilja igenom utan när hon varit arg ett tag försöker vi avleda henne mot nått hon faktiskt får. Hon är ett å går verkligen inte att diskutera med då hon inte begriper sånt ännu :) Men hon har i alla fall lärt sig vissa saker hon inte får, som att tex. leka med sladdarna till TV´n.
  • Plutteli
    majess skrev 2009-09-28 16:21:29 följande:
    he he inget ville bara retas lite;)
    *fniss* ok
  • Veladis
    majess skrev 2009-09-28 16:23:58 följande:
    Nej,jag har faktiskt skrivit det innan,jag har aldrig daskat mina barn,eller agat dem på ngt sätt,tack o lov har det inte behövts.Men jag står för att det finns vissa barn där föräldrarna brustit innan,där jag inte ser det som barnmisshandel att daska ett barn på näven!Och personangrepp...vem började?
    Återigen: Varför ska man daska barnen när det är föräldrarna som brustit och gjort fel? Borde man inte örfila upp dem istället då?
  • majess
    Plutteli skrev 2009-09-28 16:26:02 följande:
    *fniss* ok
    Du är kul:) Jag tror du hänger med;)
  • Plutteli
    majess skrev 2009-09-28 16:28:13 följande:
    Du är kul:) Jag tror du hänger med;)
    Haha, ja folk brukar säga det
    Jag försöker iaf :-P