• Judas

Aga?

Agar ni era barn?
    När jag växte upp fick jag ta emot örfilar när jag hade betett mig illa. Jag tycket att en liten "lavett" alt dask på rumpan kan vara ett bra sett att lära barnen veta hut?
    Vad tycker ni?
    Motivera era svar tack!

• Svar på tråden Aga?
  • majess
    SaramedM skrev 2009-09-28 22:11:12 följande:
    jag skäms inte en sekund för det, jag sitter just nu och ändrar en massa i min pres.Och nej, det är inte agaDet är så tydligt att ni har slut på argument eftersom ni drar till med detta
    Lilla gumman,slut med argument???? HA Ha Detta argumentet är det mest högprioriterade ....hur kan du sitta där och göra det du gör o sen gnälla på folk som bara försöker uppfostra sina barn???
  • SaramedM
    majess skrev 2009-09-28 22:14:26 följande:
    Lilla gumman,slut med argument???? HA Ha Detta argumentet är det mest högprioriterade ....hur kan du sitta där och göra det du gör o sen gnälla på folk som bara försöker uppfostra sina barn???
    Hur menar du?

Att om man långtidsammaar är det inte ok att kritisera aga?

Vari ligger logiken

Amning är inte aga
  • krabbanoss

mamma2008 och majess...

Var snäll och kliv ur sandlådan, lämna spaden kvar!! Fixar ni inte debatten utan personagrepp, eller!? Det är f*n 5 års varning på en del av era inlägg riktat mot saramedM!!

• majess
    SaramedM skrev 2009-09-28 22:12:58 följande:
    Någon mått får det ju varaMitt barn har gått igenom utredning eftersom hon har ett svårt funktionshinder .INTE för att jag inte slår henne och INTE för att jag ammade henne länge
    jag kände till en kvinna genom mitt arbete,hon hade nio barn som hon ammade i all evighet...tre!!!av barnen fick diagnoser,man kan inte säkert säga att det berodde på amning till långt efter moraliska rimliga gränserMEN heller inte utesluta. Och det är ju märkligt va...
  • Veladis

Jag mår illa när jag läser vissa inlägg härinne nu. Vilken fruktansvärd MOBBING vissa ängnar sig åt! Kan man vara goda förebilder för barn och samtidigt mobba andra människor på det sättet?
    LÄGG NER och kom med relevanta argument!

• Plutteli
    mamman2008 skrev 2009-09-28 21:53:05 följande:
    Jo så är det för man FÅR ju inte ha regler som jag nämnde enligt MÅNGA härinne.. du får inte ha en enda regel för barn är barn och ska härja fritt.... Jo jag kan ta den åldersgruppen för om man ska hårddra det hela så kallas barn för just barn när det är under 18 år.. DÄRFÖR tog jag det alternativet samt lite olika påståenden i mitt inlägg både gällande äldre barn och mindre barn... Nej ja slår inte ett spädbarn för att de tar tag i min näsa... men jag blir arg OM det gör ont... Gäller det äldre barn som mina då.. och de gör mig illa så sätter jag ner dom på golvet och låter dem vara och förklarar att mamma vill inte leka /gosa/ ha dig i knät mm o du gör så för mamma får ont.. sen blir barna lessna och skriker för att de blir arga men inte fan tar ja upp dem då med en gång för lite pip! Deras bestraffning blir att de inte får vara nära mamma OM de gör mig illa. Men däremot vill ja inte låta mitt hem förfalla i 6 månader för att jag får barn... dvs skita i att städa, diska, laga mat.. mm.... för om ja ska leva på hämtmat och ha ett hus som förfaller och mat som ruttnar och disk som luktar och smutsiga kläder i 6 månader nej då vill ja inte va med längre.. därför så låter jag mitt spädbarn kortare stunder få ligga själva på filt eller i babysitter och sedan drygar jag ut tiden ju äldre de blir..... JAG tänker då rakt inte låta mitt liv gå i spillror för en liten bebis skull. Mitt liv lever kvar fortfarande och jag är en egen människa och individ jag MÅSTE få tid för mig själv eller få rena kläder, eller få lagad mat, eller slänga i en tvätt som tar 1 min kanske, eller skita ifred på toa! Sån är jag... bara att acceptera!
    Vad tusan har dessa åsikter med tråden att göra? Känns som du bara hittar på hej vilt vad vi tycker som inte är för aga.

Vem säger att disk ska ligga och mat ruttna? Men allvarligt, hur svårt är det att göra saker när barnet sover eller man har sin ev. partner hemma? Varför MÅSTE det göras när barnet är ledsen...jag fattar bara inte. Men men, knappast nått att fördjupa sig i då det inte har med denna tråd att göra.

Bara för att man inte slår/daskar sina barn så har man inte noll regler. Vi har massor med regler och vi ser till att de efterföljs dock UTAN att någonsin daska till vår dotter. Blir hon arg/ledsen när hon inte får sin vilja igenom så tröstar vi henne, dock utan att hon får/får göra vad hon vill...
  • majess
    krabbanoss skrev 2009-09-28 22:16:32 följande:
    mamma2008 och majess...Var snäll och kliv ur sandlådan, lämna spaden kvar!! Fixar ni inte debatten utan personagrepp, eller!? Det är f*n 5 års varning på en del av era inlägg riktat mot saramedM!!
    Nej,vad detta handlar om är att man får i den här tråden diskutera former av aga,i vissas ögon är det inte ok med en lavett i andras inte med amning tills barnet tar körkortslämp.......
    ger man sig in i leken får man den tåla.
  • sakoline
    mamman2008 skrev 2009-09-28 22:04:42 följande:
    Nä ja saknar inte tiden som barn för jag var själv en sån där odräglig och ouppfostrad unge som skulle ha allt ja pekade på och när jag blev sur så vrålade jag i högan sky,,,, och JA jag fick väl dask eller en lavett nångång men jag anser att så som jag betedde mig ibland det var de värt... men ja lyssnade efter att min familj hade lappat till mig nångång. Jag vill inte att mina barn ska bli lika odrägliga som jag var och härja fritt och leva rövarn..... mina barn ska ha regler och konsekvenser och de ska lyda sin mamma eller pappa..... punkt slut! SÅN ÄR JAG! OCH TÄNKER INTE ÄNDRA PÅ DET FÖR ATT NÅGON MORALKÄRRING KOMMER OCH KRITISERAR!
    Den här delen, mina damer och herrar, ger en ganska bra förklaring av varför den här debatten ser ut som den gör... Sorgligt är vad det är. Vi får som alltid i sådana här lägen hoppas på ett stort, gott nätverk för de små barnen.
  • Veladis
    majess skrev 2009-09-28 22:19:51 följande:
    Nej,vad detta handlar om är att man får i den här tråden diskutera former av aga,i vissas ögon är det inte ok med en lavett i andras inte med amning tills barnet tar körkortslämp.......ger man sig in i leken får man den tåla.
    Vi diskuterar aga och barnmisshandel enligt så som det defineras i lagen, dvs Brottsbalken och föräldrabalken. Att ni sedan hittar på att amning skulle vara barnmisshandel är ju befängt!
  • P ä r l a n

TS: Läs "Ditt kompetenta barn" utav Jesper Juul så gör du dig själv och dina barn en tjänst!