• Judas

Aga?

Agar ni era barn?
    När jag växte upp fick jag ta emot örfilar när jag hade betett mig illa. Jag tycket att en liten "lavett" alt dask på rumpan kan vara ett bra sett att lära barnen veta hut?
    Vad tycker ni?
    Motivera era svar tack!

• Svar på tråden Aga?
  • Maggis
    Veladis skrev 2009-09-28 17:06:56 följande:
    ...och för att barnet ska växa upp till en sund individ bör du ju rimligtvis föregå med gott exempel - eller hur?Jag tycker för övrigt att det går utmärkt att prata med barn också. Prata, vägleda, visa på alternativ, etc. En väldigt god tumregel är att det man inte skulel göra mot en annan vuxen sla mn inte heller göra mot ett barn. varfö är det mer legitimt att daska på små, försvarslösa barn än på en jämnstor vuxen? Det är maktspel, övergrepp och kräkning, om än i "mild" form.
    Ungefär så.
    //Maggis
  • sakoline

Jag tror inte att de som använder dask på handen som sista utväg, faktiskt har det som sista utväg. Jag tror dasken kommer mycket tidigare, långt innan alla metoder faktiskt testats.

• Veladis
    majess skrev 2009-09-28 17:11:14 följande:
    Du skrev ju det själv:om än i mild form...
    Det har jag sagt hela tiden. Men det är inte enbart slagets/daskens styrka det handlar om. Det är lika fundamntealt fel som uppfostringsmetod och det kan ge likadana psykiska konsekvenser.
  • Helle Heffner

Jag tycker att all aga är helt oacceptabelt... Jag tycker att människor med minsta tanke på att aga borde söka hjälp... Folk som inte vet vad dom ska göra i uppfostrande situationer brukar aga... Sådant folk borde söka hjälp å få andra förslag på hur man uppfostrar barn... lycka till!

• majess
    Veladis skrev 2009-09-28 17:13:25 följande:
    Det har jag sagt hela tiden. Men det är inte enbart slagets/daskens styrka det handlar om. Det är lika fundamntealt fel som uppfostringsmetod och det kan ge likadana psykiska konsekvenser.
    Det enda jag bad dig hålla med om var att det var mild form..inte orsaker hur var när etc..
  • Maggis
    majess skrev 2009-09-28 17:08:12 följande:
    Då kan du iaf hålla med mig om en sak? att det är i mild form...
    Det är i mild form. Men jag måste nog instämma med Veladis där .
    För mig är inte ens det ok. Jag känner lite såhär; om jag kan hitta en ursäkt eller situation där det kan vara ok så är det lättare att tänja den gränsen litegrann emellanåt. Och då hamnar man i just det där att det kan gå överstyr (som Plutteli skrev om). För mig börjar agerandet i tanken. Det är där min spärr sitter så den kompromissar jag inte med.
    //Maggis
  • Veladis
    majess skrev 2009-09-28 17:19:08 följande:
    Det enda jag bad dig hålla med om var att det var mild form..inte orsaker hur var när etc..
    Och det har jag ju redan sagt att jag håller med om. Det har jag sagt från början. Jag tycker inte att en dask på handen är lika illa som ett järnrör i knävecken eller ett knytnävslag i ansiktet. Men jag tycker att det är lika fel.

Förstår du skillnaden?
  • majess
    Maggis skrev 2009-09-28 17:19:23 följande:
    Det är i mild form. Men jag måste nog instämma med Veladis där . För mig är inte ens det ok. Jag känner lite såhär; om jag kan hitta en ursäkt eller situation där det kan vara ok så är det lättare att tänja den gränsen litegrann emellanåt. Och då hamnar man i just det där att det kan gå överstyr (som Plutteli skrev om). För mig börjar agerandet i tanken. Det är där min spärr sitter så den kompromissar jag inte med.
    Nej precis,och det skrev jag oxå till dig,det plutteli skrev,att där backar jag!Absolut..Jag tror oxå att det finns farliga konsekvenser att gå in på den vägen.Det är därför jag skriver tack o lov att jag aldrig hamnat där.
    Och även det veladis skriver är till stor del jättevettiga saker,definitivt,men jag har gått in i den här tråden av en orsak och det var att i början så var det ett ramaskri över dask på hande var minsann barnmisshandel ,fängelsestraff...och det tycker inte jag att det är riktigt berättigat att kalla det,för det betyder det inte att jag tycker att det skall användas flitigt heller(helst aldrig) men jag lägger det ändå utanför att kalla det regelrätt barnmisshandel.
  • majess
    Veladis skrev 2009-09-28 17:24:57 följande:
    Och det har jag ju redan sagt att jag håller med om. Det har jag sagt från början. Jag tycker inte att en dask på handen är lika illa som ett järnrör i knävecken eller ett knytnävslag i ansiktet. Men jag tycker att det är lika fel.Förstår du skillnaden?
    Absolut!!!!
    Men jag håller inte riktigt med dig,men respekterar din åsikt.
    För mig är dask på handen ett mycket tråkigt alternativ och järnrör och knytnävar helt ont i magen framkallande...
  • Veladis

Det är mer inställningen att barn är något som är OK att slå på (oavsett "mildhet") som får mig att kalla det barnmisshandel. Har man den inställningen, hur ser man på barn i övrigt då?