Aga?
Agar ni era barn?
När jag växte upp fick jag ta emot örfilar när jag hade betett mig illa. Jag tycket att en liten "lavett" alt dask på rumpan kan vara ett bra sett att lära barnen veta hut?
Vad tycker ni?
Motivera era svar tack!
Agar ni era barn?
När jag växte upp fick jag ta emot örfilar när jag hade betett mig illa. Jag tycket att en liten "lavett" alt dask på rumpan kan vara ett bra sett att lära barnen veta hut?
Vad tycker ni?
Motivera era svar tack!
Vilket underbart uppfriskande påstående. ![]()
Problemet är att det inte är OK att slå/daska alls, inte ens löst, enligt lagen. Alla former av slag och daskar i uppfostringssyfte räknas som aga, oavsett hur ont de gör. Det är inget "tyckande", utan det är så det är! Daskar du i avskräckande syfte, dvs så att det känns, räknas det som kroppsbestraffning. Dvs olagligt.
Och, ännu viktigare, med psykiska om än inte fysiska effekter för barnet.
Man är inte en låt.gå-förälder för att man låter bli att slå sina barn. Det finns 100 andra sätt att uppfostra på som fungerar betydligt bättre i ett större perspektiv.
Jag har fått såna urbota dumma "tips" som att bita tillbaka när barnet bits mm. Eh,va? Och vad lär sig min son av det? Om jag ska lära honom att inte bitas, nypas eller klösas eller slå andra, hur gör jag det genom att nypa honom tillbaka? Det är väl att själv lägga sig på en tvåårings nivå?
Att uppfostra genom att aga är enligt mig enbart ett bevis på bristande intellekt hos föräldrarna (synapserna kopplar inte tillräckligt bra för att man ska klara av att tänka ut ett alternativt sätt att uppfostra barnen på, typ kreera en konstruktiv handling...)