majess skrev 2009-09-28 16:23:58 följande:
Nej,jag har faktiskt skrivit det innan,jag har aldrig daskat mina barn,eller agat dem på ngt sätt,tack o lov har det inte behövts.Men jag står för att det finns vissa barn där föräldrarna brustit innan,där jag inte ser det som barnmisshandel att daska ett barn på näven!Och personangrepp...vem började?
Var hittar du det? Skrev jag att du hade svårt att fatta? Eller att du är dum? Eller något annat vi kan tolka som personligt angrepp? Jag skrev att det var ett märkligt sätt att uttrycka det på. Det är inget personlig angrepp. Inte ens i närheten.
Skillnaden mellan oss är att jag inte kan se en enda situation där det är okej eller nödvändigt att slå ett barn. Inte för att jag nödvändigtvis måste skrika barnmisshandel om det händer men jag tycker det är onödigt och ett maktutövande som är felaktigt. Och har man väl börjat så tror jag det blir lättare att gå över gränsen igen.
Som förälder är man, faktiskt, skyldig att inte lägga hand på sitt barn. Att man brustit tidigare är ingen ursäkt för att plötsligt "ta i med hårdhandskarna" fysiskt. Det faller på sin egen orimlighet. Varför ska barnet lida för att föräldrarna misskött sin roll? Vi kanske ska aga mamma och pappa istället?