• Judas

Aga?

Agar ni era barn?
    När jag växte upp fick jag ta emot örfilar när jag hade betett mig illa. Jag tycket att en liten "lavett" alt dask på rumpan kan vara ett bra sett att lära barnen veta hut?
    Vad tycker ni?
    Motivera era svar tack!

• Svar på tråden Aga?
  • majess
    SaramedM skrev 2009-09-28 21:25:44 följande:
    INGET barn behöver en dask
    ...............................................nä de kan få ngn annan form av aga istället!!!!eller???
  • krabbanoss
    mamman2008 skrev 2009-09-28 21:53:05 följande:
    Jo så är det för man FÅR ju inte ha regler som jag nämnde enligt MÅNGA härinne.. du får inte ha en enda regel för barn är barn och ska härja fritt.... Jo jag kan ta den åldersgruppen för om man ska hårddra det hela så kallas barn för just barn när det är under 18 år.. DÄRFÖR tog jag det alternativet samt lite olika påståenden i mitt inlägg både gällande äldre barn och mindre barn... Nej ja slår inte ett spädbarn för att de tar tag i min näsa... men jag blir arg OM det gör ont... Gäller det äldre barn som mina då.. och de gör mig illa så sätter jag ner dom på golvet och låter dem vara och förklarar att mamma vill inte leka /gosa/ ha dig i knät mm o du gör så för mamma får ont.. sen blir barna lessna och skriker för att de blir arga men inte fan tar ja upp dem då med en gång för lite pip! Deras bestraffning blir att de inte får vara nära mamma OM de gör mig illa. Men däremot vill ja inte låta mitt hem förfalla i 6 månader för att jag får barn... dvs skita i att städa, diska, laga mat.. mm.... för om ja ska leva på hämtmat och ha ett hus som förfaller och mat som ruttnar och disk som luktar och smutsiga kläder i 6 månader nej då vill ja inte va med längre.. därför så låter jag mitt spädbarn kortare stunder få ligga själva på filt eller i babysitter och sedan drygar jag ut tiden ju äldre de blir..... JAG tänker då rakt inte låta mitt liv gå i spillror för en liten bebis skull. Mitt liv lever kvar fortfarande och jag är en egen människa och individ jag MÅSTE få tid för mig själv eller få rena kläder, eller få lagad mat, eller slänga i en tvätt som tar 1 min kanske, eller skita ifred på toa! Sån är jag... bara att acceptera!
    Du kan inte se att man kan ha regler för barn utan att slå dem!?

Vidare, efter dina inlägg...saknar du tiden som barn, alltså när du själv var barn? För det låter onekligen som du är avundsjuk på små barn!

Slutligen, vad har ditt inlägg, dvs där du berättar om hur du ser på din mammaroll, med aga-debatten att göra??
  • SaramedM
    majess skrev 2009-09-28 21:56:52 följande:
    ...............................................nä de kan få ngn annan form av aga istället!!!!eller???
    Nej, vilket då??????? Vad fan menar du?
    Du får förklara dig nu tack
  • SaramedM
    majess skrev 2009-09-28 21:54:39 följande:
    Visst är det svårt från tid till annan,men jag står faktiskt för att de barn som man måste gräva runt i alla möjliga skrymslen för att hitta lämpliga sätt att tillrättavisa är det ngt "fel" med.Då har de ju inte vissa egenskaper i sitt psyke som de "välartade" barnen har.Och en väninna till mig vaknade upp en dag ocgh blev så trött på sin tös att hon tog ett tag i armen på tösen och drog in henne på rummet,efteråt skämdes hon som fan,men erkände efter en tid att tösen minsann inte längra var så oregerlig,hon sa att hon fortfarande skämdes men att det hade hjälpt och att hon faktiskt vid vissa tillfällen hade efteråt varnat tösen att:om du börjar nu så blir mamma så där arg som den där gången" o tösen hade skärpt sig med en gång!En sådan incident har inte hänt efter det och tösen sitter inte medngn försenadpost traumatisk stress...
    Jag skulle säga att det nog har skadat henne eftersom att hotet om samma sak skrämmer barnet
  • SaramedM
    krabbanoss skrev 2009-09-28 21:58:09 följande:
    Du kan inte se att man kan ha regler för barn utan att slå dem!? Vidare, efter dina inlägg...saknar du tiden som barn, alltså när du själv var barn? För det låter onekligen som du är avundsjuk på små barn! Slutligen, vad har ditt inlägg, dvs där du berättar om hur du ser på din mammaroll, med aga-debatten att göra??
    Nej jag föstår inte heller detta
    Klart man har regler och gränser
  • majess
    SaramedM skrev 2009-09-28 21:25:21 följande:
    Jo det är ett personangrepp på mig när du påstår att jag agar M på ett annat sätt än det som diskuteras här i tråden
    i den här tråden diskuteras ALL form av aga....
  • krabbanoss
    majess skrev 2009-09-28 21:54:39 följande:
    Visst är det svårt från tid till annan,men jag står faktiskt för att de barn som man måste gräva runt i alla möjliga skrymslen för att hitta lämpliga sätt att tillrättavisa är det ngt "fel" med.Då har de ju inte vissa egenskaper i sitt psyke som de "välartade" barnen har. Och en väninna till mig vaknade upp en dag ocgh blev så trött på sin tös att hon tog ett tag i armen på tösen och drog in henne på rummet,efteråt skämdes hon som fan,men erkände efter en tid att tösen minsann inte längra var så oregerlig,hon sa att hon fortfarande skämdes men att det hade hjälpt och att hon faktiskt vid vissa tillfällen hade efteråt varnat tösen att:om du börjar nu så blir mamma så där arg som den där gången" o tösen hade skärpt sig med en gång! En sådan incident har inte hänt efter det och tösen sitter inte medngn försenadpost traumatisk stress...
    Kan ju också vara så att det finns en koppling mellan hur föräldrar är, och hur barn blir!!
    Det är ju inte barnens fel att föräldrar inte fixar sin uppgift!!
  • SaramedM
    majess skrev 2009-09-28 22:00:42 följande:
    i den här tråden diskuteras ALL form av aga....
    men jag hänger fan inte med, ja all form av aga är fel

Nu vill jag ha ett rakt svar, vilken form av aga menar du att jag utövar på min dotter?
  • majess
    SaramedM skrev 2009-09-28 21:59:39 följande:
    Jag skulle säga att det nog har skadat henne eftersom att hotet om samma sak skrämmer barnet
    Nix! Bara en eftertanke på ngt negativt som barnet inte vill uppleva igen....
    Pavlovs hundar.......
  • Veladis
    Ett barn som blir slaget blir möjligtvis "lydigt" men också rädd (riktig respekt bygger inte på rädsla), lär sig att den starke har rätt, att våld är acceptabelt och att barnet själv är någon som andra har rätt att slå på.  På vilket sätt hjälper det ett barn som redan är "på glid" enligt sammhällets normer?Ett barn med dåligt beteende behöver förmodligen gränser och trygghet, inte slag, daskar eller annan form av bestraffning.