• Judas

Aga?

Agar ni era barn?
    När jag växte upp fick jag ta emot örfilar när jag hade betett mig illa. Jag tycket att en liten "lavett" alt dask på rumpan kan vara ett bra sett att lära barnen veta hut?
    Vad tycker ni?
    Motivera era svar tack!

• Svar på tråden Aga?
  • SaramedM
    Veladis skrev 2009-09-28 22:19:24 följande:
    Jag mår illa när jag läser vissa inlägg härinne nu. Vilken fruktansvärd MOBBING vissa ängnar sig åt! Kan man vara goda förebilder för barn och samtidigt mobba andra människor på det sättet?LÄGG NER och kom med relevanta argument!
    tack, jag mår rätt illa själv just nu måste jag säga
  • SaramedM
    mamman2008 skrev 2009-09-28 22:21:36 följande:
    Nä ammning är INTE aga men det är ett sjukt påtvingat beteende som man gör med sina barn bara för att man själv gillar det.... hmmm(tolka gilla som man vill)
    Det går inte att tvinga ett barn att amma
  • sakoline
    mamman2008 skrev 2009-09-28 22:21:36 följande:
    Nä ammning är INTE aga men det är ett sjukt påtvingat beteende som man gör med sina barn bara för att man själv gillar det.... hmmm (tolka gilla som man vill)
    *daskar till dig på handen*
  • krabbanoss
    majess skrev 2009-09-28 22:19:51 följande:
    Nej,vad detta handlar om är att man får i den här tråden diskutera former av aga,i vissas ögon är det inte ok med en lavett i andras inte med amning tills barnet tar körkortslämp....... ger man sig in i leken får man den tåla.
    Fast att anklaga ngn för att vara pedofil ( iof inte du ) är en straffbar handling!!
    Att kränka en annan person, genom det sätt du beter dig, är INTE ok! Du som tidigare arbetat inom IFO borde väl veta hur man håller en argumentation utan personangrepp!

Slutligen, visst förstår väl du skillnaden mellan en straffbar handling, dvs aga, och att amma länge?? Starta en ny tråd om du vill diskutera långtidsammande, men ge upp i att använda det här som ett slagträ mot person i debatten!!
  • SaramedM
    majess skrev 2009-09-28 22:17:44 följande:
    jag kände till en kvinna genom mitt arbete,hon hade nio barn som hon ammade i all evighet...tre!!!av barnen fick diagnoser,man kan inte säkert säga att det berodde på amning till långt efter moraliska rimliga gränserMEN heller inte utesluta. Och det är ju märkligt va...
    Larvigt, man kan nämligen inte genom miljön skapa dessa diagnoser!
    Det är 30 år sen man trodde det
  • majess
    Veladis skrev 2009-09-28 22:21:26 följande:
    Vi diskuterar aga och barnmisshandel enligt så som det defineras i lagen, dvs Brottsbalken och föräldrabalken. Att ni sedan hittar på att amning skulle vara barnmisshandel är ju befängt!
    Vart i himmelens namn står det att det är den enda form av aga som får diskuteras här i denna tråden??? Står det att :här får enbart diskuteras aga som finns registrerat i brottsbalken??? Njae tror icke det
  • sakoline
    majess skrev 2009-09-28 22:24:07 följande:
    Vart i himmelens namn står det att det är den enda form av aga som får diskuteras här i denna tråden??? Står det att :här får enbart diskuteras aga som finns registrerat i brottsbalken??? Njae tror icke det
    Det går inte att få amning till aga.
    Om vi ska diskutera pedofili ligger inte heller det under aga.
  • SaramedM
    majess skrev 2009-09-28 22:24:07 följande:
    Visa mig vart i brottsbalken det står att amning är aga?

Nej just det, och det är inte aga
  • P ä r l a n

jag förstår INTE hur man kan jämföra att amma sitt barn till 4 års ålder med att AGA!?! HerreGud lägg ner!

Jag själv ammade inte längre än 1 månad (pga svårigheter o sjukdom) men jag hade lätt velat amma upp till mellan 1,5 &2år. 4 ser jag nog som lite väl länge, men det e verkligen inte jämförbarnt med aga, inte ens i närheten! Barnet får fortfarande näring och närhet ifrån mamman!

• mamman2008
    Plutteli skrev 2009-09-28 22:19:46 följande:
    Vad tusan har dessa åsikter med tråden att göra? Känns som du bara hittar på hej vilt vad vi tycker som inte är för aga.Vem säger att disk ska ligga och mat ruttna? Men allvarligt, hur svårt är det att göra saker när barnet sover eller man har sin ev. partner hemma? Varför MÅSTE det göras när barnet är ledsen...jag fattar bara inte. Men men, knappast nått att fördjupa sig i då det inte har med denna tråd att göra.Bara för att man inte slår/daskar sina barn så har man inte noll regler. Vi har massor med regler och vi ser till att de efterföljs dock UTAN att någonsin daska till vår dotter. Blir hon arg/ledsen när hon inte får sin vilja igenom så tröstar vi henne, dock utan att hon får/får göra vad hon vill...
    MEN om man har ett barn som aldrig sover.... kolik eller kanske inte har en partner... oj då vad gör man då?

en ensamstående mor med ett kolikbarn kan inte göra så mycket annat än att ibland få lägga ifrån sig ett "skrikande" barn och göra annat för att skingra tankarna och få mera ork.....
    Varför förresten trösta ett barn som blir argt för att de inte får som de vill?

Men om ja får en lönespec av chefen och inte får den lön ja ville ha och blir lessen tror du chefen sätter in en "tröstsumma" då eller "AVLEDER" mig från det? Nä du! Jag får ta de som det är och därmed basta.. samma sak med ett barn.. får de inte som de vill och blir arga och börjar tjura för att de inte får som de vill så får de gå in på rummet och tjura klart för ja vill då inte höra på't!