• Judas

Aga?

Agar ni era barn?
    När jag växte upp fick jag ta emot örfilar när jag hade betett mig illa. Jag tycket att en liten "lavett" alt dask på rumpan kan vara ett bra sett att lära barnen veta hut?
    Vad tycker ni?
    Motivera era svar tack!

• Svar på tråden Aga?
  • Plutteli
    majess skrev 2009-09-28 22:56:00 följande:
    P ä r l a n skrev 2009-09-28 22:53:42 följande: mm mysigt va,ha Afrika som utgångsläge.....lite malaria,undernäring,svält.ta o tänk efter varför de ammar i alla herrans år...de är ju fattiga!!!
    Vad har det med nått att göra? Så bara för att de är fattiga så tar barnen plötsligt inte skada och bli rutsatt för pedofili om de ammas "för länge"?
    Varför skulle det vara sån skillnad på psyket jämfört med våra barn i väst?
  • krabbanoss
    majess skrev 2009-09-28 23:00:03 följande:
    alla har ju rätt till sin åsikt,men det är makalöst vad mycket dubbelmoral här existerar....
    Men....vad menar du nu??
  • P ä r l a n

att det skulle vara ok på ett ställe i världen med att kallas för aga i ett annat är väl absolut dubbelmoral

• Veladis

majess: Det är helt OK att tycka att det är fel och för länge att amma i flera år (däremo inte OK att kalal andra som gör det äckliga eller pedofiler). Men hur kan du få det till aga, som per defintion betyder kroppsbestraffning eller kränknade behandling? På vilket sätt är det kränkande för barnet? Eller är det ett straff?

• majess

P ä r l a n skrev 2009-09-28 22:59:47 följande:

ja de är fattiga, men fattigdom är inte någon ursäkt för AGA, de har inte rätt att slå sina barn för att de är fattiga. Men att amma är dvs inte att aga!
    nu är det så här att jag anser det är lika illa/äckligt att amma ett fyraårigt barn som det är illa att slå ett barn.
    bägge får konsekvenser fysiska och psykiska...
    att daska är INTE aga enligt mig.
  • Veladis
    majess skrev 2009-09-28 23:00:03 följande:
    alla har ju rätt till sin åsikt,men det är makalöst vad mycket dubbelmoral här existerar....
    Ja, det erkände du ju själv för en stund sedan så...
  • mamman2008
    krabbanoss skrev 2009-09-28 22:48:52 följande:
    Varför hakar du upp dig på om det är straffbart, eller inte!?!?Det spelar väl som helst ingen roll, man kränker sitt barn när man slår...oavsett om man slår på rumpa, kind eller hand!! Det finns andra sätt att uppfostra på! Inget barn gör sig förtjänt av dask!!
    Gör sig ett barn mer förtjänt av att bli i tvingad tutten i käften och bröstmjölk i 4 år....??
    Hallå det finns väl MAT som barn bör äta från 1 år iaf! Och det är runt året som majoriteten av de flesta slutar amma.
    Stackars barn som endast måste leva på bröstmjölk i 4 år och inte får smaka annat gott eller ja iaf skippa välling på kvällen för att få bröstmjölk istället?
    Det är VIDRIGT att en 4 åring ska suga på mammans bröst!
  • majess
    Veladis skrev 2009-09-28 23:05:39 följande:
    majess: Det är helt OK att tycka att det är fel och för länge att amma i flera år (däremo inte OK att kalal andra som gör det äckliga eller pedofiler). Men hur kan du få det till aga, som per defintion betyder kroppsbestraffning eller kränknade behandling? På vilket sätt är det kränkande för barnet? Eller är det ett straff?
    barnet är i beroende ställning det säger väl allt?
    I mina ögon är det en viss form av narcisism..
  • Nilsfar

Oj vilken tråd.

Skrämmannde med föräldrar som inte kan se skillnad på aga och amning.

Ett föräldraskap där aga behövs är naturligtvis misslyckat. Den föräldern behöver tänka igenom sin situation och få stöd med att hantera sin agressionoch att lära sig att hantera sina barn på ett bra sätt.

När sedan den som slår sin barn motiverar det med att de minsann fick stryk när de var små och att de blev ju bra människor så börjar det, om det inte var ett så allvarligt ämne, likna lyteskomik.

• Plutteli
    mamman2008 skrev 2009-09-28 23:07:16 följande:
    Gör sig ett barn mer förtjänt av att bli i tvingad tutten i käften och bröstmjölk i 4 år....?? Hallå det finns väl MAT som barn bör äta från 1 år iaf! Och det är runt året som majoriteten av de flesta slutar amma. Stackars barn som endast måste leva på bröstmjölk i 4 år och inte får smaka annat gott eller ja iaf skippa välling på kvällen för att få bröstmjölk istället? Det är VIDRIGT att en 4 åring ska suga på mammans bröst!
    Herregud vilken okunskap. För det första: Man KAN inte tvinga ett barn att amma, vill de inte vill de inte och då blir det heller inget.
    För det andra: Barnet äter vanlig mat, att man skiter i välling och ammar istället gör ingen som helst skada på barnet ÖHT! Välling är liksom ingen mirakeldryck, tvärt om.

Min 13 månaders äter som vilket annat barn som helst, men ammas också och kommer få fortsätta med det så länge hon vill.